pekaman77 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Memristor En ganske ny og veldig stor oppdagelse. Personlig ser jeg det som et nyt steg mot datamaskiner med menneskekapasiteter. De fungere tross alt litt slik som nevroner i hjernen. Med denne teknologien blir det ihvertfall ikke vanskelig å lage små ting med masse lagringskapasitet. Tenk og diskuter Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 De fungere tross alt litt slik som nevroner i hjernen. Betyr dette at noen nå faktisk vet hvordan hjerneceller virkelig fungerer? Det var nytt for meg. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 De fungere tross alt litt slik som nevroner i hjernen. Betyr dette at noen nå faktisk vet hvordan hjerneceller virkelig fungerer? Det var nytt for meg. Man måler forskjellige aktiviteter i hjernen på forskjellig vis og det er vel resultat av slike målinger man sammenligner med. Vi har endel teori og forståelse om det meste jeg er ikke under inntrykk av at vi har en komplett forståelse av hjernen enda. Hold deg til emne du. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Betyr dette at noen nå faktisk vet hvordan hjerneceller virkelig fungerer? Hva mener du? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Betyr dette at noen nå faktisk vet hvordan hjerneceller virkelig fungerer? Hva mener du? Han mener nok at forskere ikke vet hvordan hjernen fungerer enda. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 De fungere tross alt litt slik som nevroner i hjernen. Betyr dette at noen nå faktisk vet hvordan hjerneceller virkelig fungerer? Det var nytt for meg. Man måler forskjellige aktiviteter i hjernen på forskjellig vis og det er vel resultat av slike målinger man sammenligner med. Vi har endel teori og forståelse om det meste jeg er ikke under inntrykk av at vi har en komplett forståelse av hjernen enda. Hold deg til emne du. Jeg gjør det. Din påstand i åpningsinlegget er at fordi disse komponentene fungerer likedan som hjerneceller så kan disse komponentene gi en spennende framtid. Hva om hjerneceller slett ikke fungerer slik man hittil har trodd, betyr det at disse memristorene kan kasseres som søppel? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Han mener nok at forskere ikke vet hvordan hjernen fungerer enda. Ingenting i det hele tatt? Eller hva vet de ikke enda? Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Jeg gjør det. Din påstand i åpningsinlegget er at fordi disse komponentene fungerer likedan som hjerneceller så kan disse komponentene gi en spennende framtid. Hva om hjerneceller slett ikke fungerer slik man hittil har trodd, betyr det at disse memristorene kan kasseres som søppel? Les linken det er ikke et spørsmål om den fungerer. De kan brukes til å lagre all verdens musikk ukomprimert på mindre plass en tommelfingeren din eller noe i den duren så dette er fremtiden ikke søpel. Siden man ser at de virker i den retningen hjerneceller virker skal man vel bruke dem i simulering av hjerneaktivitet eller noe i den duren. Jeg har selv skrevet oppgave om hvordan hjernen fungerer og det var masse informasjon og ta av. Vitenskapen jobber med teorier. Vi vet virkelig lite, men vi har gode anelser. Endret 23. desember 2008 av -LE- Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Jeg stiller meg altså ikke tvilende til memristorene som sådan, men til din påstand om at de fungerer på samme måten som hjerneceller. Som du selv nevner så er vet man ganske lite om hvordan hjerneceller egentlig virker, derfor virker din påstand ikke som en forklaring, men heller som en forkludring/tåkelegging. At du ikke liker at det blir stilt spørsmål ved dine egne "forklaringer" tyder på at du burde postet dette temaet på din egen blogside, heller enn på et debattforum. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg blogger ikke. Hvis de skal bruke det i retning hjerne eksprimenter og påstår det virker i retning av slik vi oppfater at nevroner virker så syns jeg det er rart om dette er feil. Det er spennende ny teknologi og dette er forumdelen for dette. Jeg bare brakte emnet opp for å se om det var noen som hadde noe å tilegge til emne eller vidreførende tanker på en possitiv måte. Kveruleringen du startet baserer seg enten på mangel av informasjon eller forståelse av det jeg skrev. Når det gjelder fårståelsen av det jeg skrev er det kansje min feil, men det virker ikke som du prøver hardt å forstå. Heller virker det som du strever til deg misforståelser så du kan kverulere i vei og lage en endeløs meningsløs debat som ødelegger tråden for å mette dit eget ego. Hva tilferdstilelse du får ut av dette er jeg usikker på. Dette er for meg mer interesant en både tema og dine inspill så da kan du jo prøve og tolke deg selv og legge ut om det istede. Eller bare lyve litt slik alle andre gjør når de er konfrontert. Hva en du gjør ikke fortsett med det vrøvlet du har kommet med hitil. Det er ren trådforsøpling. I første innlegg kommer du med sarkastisk konfrontasjon, i neste innlegg viser du din misforståelse og mangel på viten om tema. i tredje motsier du deg selv og så sier du at jeg ikke bør poste siden jeg ikke liker din respons. Men jeg trenger vel ikke like dine lite givende inlegg for å være på dette forumet gjør jeg ? Før du begynner å styke opp innlegget mit for å skrive motargumenter kan du tenke på at en hver person med 65 iq for til dette. Det vanskelige er å få noe konstruktivt ut av det. Først gikk du offtopic, jeg sa dette til deg å din respons var et inlegg som viste mangel på kunnskap om tema. Det tyder da hen til at du faktisk har gått offtopic og ikke vet nok om tema til å dømme om hva som er innenfor eller ikke. Å henge igjenn å kverulere fordi mine utalelser kansje ikke var presise i første innlegg gjør veldig lite. Bare min mening. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) At du selv angriper skribenten og karakteriserer min debattstil i stedet for å diskutere sak får stå for din regning. Hadde det ikke vært jul, så hadde jeg muligens rapport det siste innlegget ditt til moderator for usaklig personuthenging. Nok om det. I wiki-artikkelen står det kun i en eneste bisetning "such as the firing of neurons" og du gjør dette til et hovedpoeng og oversetter dessuten "firing" med "de fungere tross alt litt slik som nevroner i hjernen". I wikiteksten står det ikke et eneste ord om hjernen, kun om nerveceller (korrekt oversettelse av nevroner). Når jeg utfra dette spør deg om man nå vet at hjerneceller fungerer omtrent som memristorer, så blir jeg altså utskjelt på det groveste. Men jeg har nå skjønt at dette med hjernecellers virkemåte har du likevel ikke filla peiling på, så la oss slå en strek over denne delen av debatten som jo likevel ikke fører noe sted og heller debattere memristorere. Utfra artikkelen ser disse mikroutgavene av MOSFET-transistorer spennende ut, bortsett fra at selvsagt foreløpig knapt er brukbare i det hele tatt i praksis. Med en databussfrekvenst på 1 Hz og en svært lav strømhastighet, så sier det seg selv at dette foreløpig er en treg minnetype, selv om den lille størrelsen gjør denne minnetypen potensielt svært pakkbar/kompakt. Men selvsagt er dette kun første generasjon, så om et tiår eller to er det godt mulig at all datalagring foregår på memristorere. Jeg tviler derimot på at vi får se bruk av memristorere i nær framtid, også fordi dette er nanoteknologi, og bortsett fra litt småskala produksjon av nanobelegg for selvrensende vindusglass, så har knapt noen nanoprodukter foreløpig kommet lengre enn noen spede forsøk i laboratorier, til tross for at vi har snakket om nano-ditt og nano-datt i et par tiår allerede. Endret 24. desember 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå