Gå til innhold

Hvor mye tjener en artist per album?

Jorgengk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2 dollar pr. solgte album. Ryktes 6 dollar på independent, men det får jeg ikke helt til å stemme med plateprisen i butikkene. Da tjener de som selger 500 000 plater på independent rått, men igjen er ikke dette en virkelighet for alle artister. Det skal betales for produsenter, personell, leie osv osv. Spørs rett å slett på hvor mye penger plateselskapet gidder å spytte i albumet.

Lenke til kommentar

Nei, det er klart de ikke tjener det samme. Men jeg tenker hvor mye som er igjen når butikkene og de som produserer cd'ene og cover'enehar tatt sitt. Eller for å si det på en annen måte: hvor mye sånn ca pleier de som produserer cd'ene med cover, samt butikkene å ta av en sum en cd selges for? Regner med at de som produserer tar en fast pris per plate, mens butikkene tar en prosent.

F.eks: CD (150kr) --> X kr til produsent, Y kr til butikk, (150-X-Y) kr til de som lager musikken (musikere, lydteknikere, osv)

Noen som vet verdiene til X og Y?

(og jeg som aldri trodde jeg kom til å skrive inn noe slikt på et forum noensinne......)

Endret av Jorgengk
Lenke til kommentar
2 dollar pr. solgte album. Ryktes 6 dollar på independent, men det får jeg ikke helt til å stemme med plateprisen i butikkene. Da tjener de som selger 500 000 plater på independent rått, men igjen er ikke dette en virkelighet for alle artister. Det skal betales for produsenter, personell, leie osv osv. Spørs rett å slett på hvor mye penger plateselskapet gidder å spytte i albumet.

Ok, takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...