Jorgengk Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hvor mye av en plate som selges til f.eks. 150,- havner i musikerens/bandets lomme? Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 alle artister i hele verden tjener det samme per plate. dette er fakta. nei, det er det ikke. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Dette lurer jeg også på. Selvsagt er det ikke noen generell regel hvor mye de får. Men en del eksempler på både store og små artister hadde gjort seg. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 2 dollar pr. solgte album. Ryktes 6 dollar på independent, men det får jeg ikke helt til å stemme med plateprisen i butikkene. Da tjener de som selger 500 000 plater på independent rått, men igjen er ikke dette en virkelighet for alle artister. Det skal betales for produsenter, personell, leie osv osv. Spørs rett å slett på hvor mye penger plateselskapet gidder å spytte i albumet. Lenke til kommentar
Jorgengk Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Nei, det er klart de ikke tjener det samme. Men jeg tenker hvor mye som er igjen når butikkene og de som produserer cd'ene og cover'enehar tatt sitt. Eller for å si det på en annen måte: hvor mye sånn ca pleier de som produserer cd'ene med cover, samt butikkene å ta av en sum en cd selges for? Regner med at de som produserer tar en fast pris per plate, mens butikkene tar en prosent. F.eks: CD (150kr) --> X kr til produsent, Y kr til butikk, (150-X-Y) kr til de som lager musikken (musikere, lydteknikere, osv) Noen som vet verdiene til X og Y? (og jeg som aldri trodde jeg kom til å skrive inn noe slikt på et forum noensinne......) Endret 20. desember 2008 av Jorgengk Lenke til kommentar
Jorgengk Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 2 dollar pr. solgte album. Ryktes 6 dollar på independent, men det får jeg ikke helt til å stemme med plateprisen i butikkene. Da tjener de som selger 500 000 plater på independent rått, men igjen er ikke dette en virkelighet for alle artister. Det skal betales for produsenter, personell, leie osv osv. Spørs rett å slett på hvor mye penger plateselskapet gidder å spytte i albumet. Ok, takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå