imran Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Var i Dubai og tok med meg min Canon EOS400D. Brukte EF70-300mm F/4-5.6 IS USM teleskopisk linse for å ta noen bilder. Se vedlegg. Shooting mode: Manual exposure. Tv = 5 seconds. Av = 5.6. ISO = 100. Focallength = 70mm. White balance mode = auto. Jeg får - på alle natt fotografiene - en refleks av et lysobjekt som jeg ikke fatter hvor den kommer ifra (vel,jeg vet at den kommer fra selve motivet jeg tar bildet av, men den skal liksom ikke duplikeres over bidet). Har også brukt lense cap, men det hjelper ikke. Lurer på om det enten er noe jeg gjør galt eller om det er noen galt med linsen. Når jeg tar det samme bildet med EF18-55mm linse, såer bildet helt flott. Kan noen gi meg et tips om hvorfor bildet blir slik den blir? Takker Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Har du noen form for filter på objektivet,et uv-filter foreksempel ? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Som du ser, er refleksen speilvendt og opp ned og symmetrisk med originalen rundt den optiske aksen/midten av bildet. Den er synlig mot sort bakgrunn fordi lyskilden er såpass mange blendertrinn over eksponeringen i bildet at antirefleksbelegget et eller annet sted ikke klarer å dempe den nok. Det blir på mange måter en ekstremsituasjon. Solblender vil ikke avhjelpe dette - om du ikke har et filter på (som kunne ha vært synderen), har du nok bare funnet en begrensning ved objektivets motstandsdyktighet mot reflekser. Har sett slike reflekser med karakteristikken beskrevet i første trekk flere ganger før, men det var ikke den letteste tingen å google :-/ Lenke til kommentar
imran Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Takk for svaret. Kom nettopp på at jeg har UV filter på linsen (for å beskytte linse mot skade). Kan hende at det er synderen... Skal ta et nytt bilde ikveld uten UV filter for å se om det gjør noe forskjell. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 UV filter på linsen (for å beskytte linse mot skade) Da drister jeg meg til å lenke til denne artikkelen: http://wiki.diskusjon.no/index.php/UV-filter Lenke til kommentar
imran Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Interessant - visste faktisk ikke at glasset på linse frotnen var såpass sterk. Skal ta av UV filteret og se om jeg observerer noe forskjell i bildene. Jeg har merket at med UV filteret får bildene "kalde" farger, altså den varme følelse av motivet kommer ikke med bildet. Kanskjer det er UV filteret som er synderen..... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Eller det er bare å la det stå til. http://www.lensrentals.com/news/2008.10.30...ement-scratches Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå