Zeph Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Emnetittel says it all. F.eks. min Primera 98-modell. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Hvor mye betalte du for bilen? Vet du hva ansvar, og delkasko forsikringen koster for din bil? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Betalte 105 000 for den for 4 år sidan. I dag betaler eg 6924,- for: Ansvar Kasko Alle brukere over 18 år Avtalt årlig kjørelengde inntil 8.000 km Kilometerstand avlest pr 26.01.2007 : 132000 50% bonus Egenandel 6000 Om eg tar ny beregning med delkasko blir det ca. 3000 mindre. Lenke til kommentar
ladiram Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Betalte 105 000 for den for 4 år sidan. I dag betaler eg 6924,- for: Ansvar Kasko Alle brukere over 18 år Avtalt årlig kjørelengde inntil 8.000 km Kilometerstand avlest pr 26.01.2007 : 132000 50% bonus Egenandel 6000 Om eg tar ny beregning med delkasko blir det ca. 3000 mindre. Spørsmålet blir vel hvor mye den er verdt i dag. For 6924,- kan du smelle av veien, og få dekt skadene. Betaler du bare ca 3900,- dekkes bare skader du påfører andre... Med andre ord er du uheldig på glatta i dag, dekkes ikke skadene du eventuelt påfører din egen bil... Men igjen 7000,- er mye penger hvis ikke bilen er verdt så mye.. (Og har du lån med pant i bilen, har du ikke noe valg) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Ingen lån nei. Veit ikkje kor mykje den er verdt, men rundt 40-50 000 kanskje? Det er 3000 forskjellen blir, ikkje 7000. Noko stor sum synest eg ikkje det er, kjipt å krasje bilen og ikkje få noko igjen. Eg forstår difor ikkje kvifor så mange køyrer utan kasko. Lenke til kommentar
ladiram Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Ingen lån nei. Veit ikkje kor mykje den er verdt, men rundt 40-50 000 kanskje? Da hadde jeg ikke vært i tvil.. --> kasko! Det er 3000 forskjellen blir, ikkje 7000. Forkjølelseskramper og feberfantasier.. Tenkte totalsum, ikke differansen.. Noko stor sum synest eg ikkje det er, kjipt å krasje bilen og ikkje få noko igjen. Eg forstår difor ikkje kvifor så mange køyrer utan kasko. Det samme tenker jeg. Så lenge bilen er verdt mer enn et par-tre år med kasko, er det verdt det. I tillegg må man tenke på om man har råd til å skaffe seg en tilsvarende bil, og man må helt klart ha med bruksverdien i regnestykket også... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Emnetittel says it all. Les hos Dine Penger og Finansportalen.no. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Ingen lån nei. Veit ikkje kor mykje den er verdt, men rundt 40-50 000 kanskje? Det er 3000 forskjellen blir, ikkje 7000. Noko stor sum synest eg ikkje det er, kjipt å krasje bilen og ikkje få noko igjen. Eg forstår difor ikkje kvifor så mange køyrer utan kasko. Den ligger isåfall rundt grensen for om du bør vurdere annen forsikring ja, det sa selv forsikringsselskapet til meg, så da blir det opp til deg. Tiden går, så grunnen til å ha kasko blir mindre og mindre. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Du kan jo se det sånn at om du kræsjer bilen od du har skylda, har du råd til å evt fikse den/kjøpe ny om du skulle komme i den situasjonen? De fleste av oss er helt avhengig av denne for å komme til jobb osv, dersom man ikke har mulighet til å bruke kollektivt. Så hadde jeg ikke hatt noen sparekonto eller ikke kunne vært bilen for uten hadde jeg gladelig betalt noen tusen mer. Men hadde bilen bare vært til tidsfordriv hadde jeg nok tatt den billigste varianten. Er du ute etter å spare penger, kan det nok være lurt å sjekke forskjellige selskaper, ofte mye å spare. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Bil - (del)kasko: Delkasko dekker brann, innbrudd og tyveri, samt glasskade på egen bil. Fullkasko dekker andre skader på bilen, som når du krasjer. Kasko er nyttig på nyere biler, men dumt på bruktbiler som er lite verdt. Tommelfingerregelen er at du kan droppe kasko når bilen er verdt mindre enn 100.000 kroner. Hentet fra VG sin artikkel. Endret 29. desember 2008 av -JørgenG- Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg har bil til rundt 60000 nå, og tanken min er at jeg fortsatt skal ha kasko til snøen er borte. Når det blir våren og tørt og fint føre, minsker sjangsen for å dumme seg ut på egen hånd, og jeg skal trappe ned til del-kasko på bilen jeg har nå. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 ..minsker sjangsen for å dumme seg ut på egen hånd, og jeg skal trappe ned til del-kasko på bilen jeg har nå. Det er vel dette som kanskje er det essensielle. Nå føler eg at eg har blitt ferdig med "dumme ut" senarioet. Dog det tok jammen tid.. Sist selvforskyldt skade blei tatt uten å blande inn selskapet. Men det var då kun skader på min bil og eit gjerde.. Pris: 10000. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Jeg har aldri forårsaket skade noen gang selv, men det kan jo skje nå på vinteren.. Derfor venter jeg til våren med å kutte ut full kasko Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Mener for noen år siden at jeg leste en artikkel rundt dette. Og for at det skulle lønne seg å ha full kasko på bilen så måtte den være verdt over 200 000 kr. Alt under det så ville det ikke lønne seg rent pengemessig om uhellet var ute, da du har betalt så mye mere for fullkasko kontra del kasko. Så er en vurderingssak selvfølgelig, men bilen er 10 år gammel og knapt verdt 50 000, og da er det vel neppe noen vits i å ha full kasko på bilen. Men del kasko er kjekt å ha! Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Mener for noen år siden at jeg leste en artikkel rundt dette. Og for at det skulle lønne seg å ha full kasko på bilen så måtte den være verdt over 200 000 kr. Alt under det så ville det ikke lønne seg rent pengemessig om uhellet var ute, da du har betalt så mye mere for fullkasko kontra del kasko. Så er en vurderingssak selvfølgelig, men bilen er 10 år gammel og knapt verdt 50 000, og da er det vel neppe noen vits i å ha full kasko på bilen. Men del kasko er kjekt å ha! La oss være klar på en ting, forsikring lønner seg KUN for folk som skader bildene, bulker og krasjer, ikke for oss andre. For 99% av befolkningen eller mer er forsikring ulønnsomt men en forsikring er til for å skape en økonomisk trygghet. Hadde det vært slik at alle har forsikring når det lønner seg hadde alle forsikringsselskaper vært konkurs for lenge siden. Når du vurdere kasko så tenk på følgende: -Din egen kjørestil -Din egen historie med bulking og krasjing, hyppighet -Har du krasjet tidligere -Er du en typisk småbulker eller en totalkrasjer -Hva skjer hvis du krasjer uten kasko, har du råd til ny bil eller reperasjon -Hva er bilens verdi -Bonustap ved bruk av forsikring -Hvor avhengig er du av bilen Ved normal kjøring på 8000 km tror jeg ikke det lønner seg med kasko med en bilverdi på rundt 50 000 kr. De fleste bulkinger koster også kun rund 5 - 15 000 kr så ved å bruke forsikring på slikt taper du også ca 30% bonus som vil koste deg trolig titusenvis ekstra i fremtidige forsikringer hvis du bulker. La oss si at du har kjørt i ett år, du starter med 20% startbonus og får 10% ekstra per år. Inn i det andre året bulker du og det vil koste 20 000 kr i reparasjon som forsikringsselskapet betaler men du mister all bonusen din. Hvis en forsikring koster 7000 kr i året taper du ca 2000 kr per år de 7-9 neste årene gitt at du har kasko, ca 40% mindre om du ikke bruker kasko. Dette er så klart kun ett lite overslag og stemmer bare sånn cirka. Det vil si at du får betalt en skade på 20 000 kr men taper likevel ca 9000 - 16 000 kr på økt forsikring de neste 7 - 9 årene du kjører bil. Har aldri i mitt liv hatt kasko men kjører for det meste "gamle" biler. Mitt råd til deg hvis du klarer er å opprette en konto som du kaller forsikring, istedefor å betale ca 250 kr mer per måned i kasko overfører du 250 kr på denne kontoen og glemmer pengene. Om du skal bulke en bil en eller annen gang så er det sikkert nok på denne kontoen til å dekke mye av skadene om ikke alt pluss mer til. Det er å være sitt eget forsikringsselskap noe som lønner seg i lengden for med en bil til 50 000 kr vil nesten kun en totalvrak av bilen være ulønnsomt hvis en ikke har kasko. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det vil si at du får betalt en skade på 20 000 kr men taper likevel ca 9000 - 16 000 kr på økt forsikring de neste 7 - 9 årene du kjører bil. Mao. kasko er for de som ikke har råd til å punge ut for skaden/tilsvarende bil de krasjer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Mao. kasko er for de som ikke har råd til å punge ut for skaden/tilsvarende bil de krasjer. Det ser jeg på som opplagt at folk forstår etter at jeg forklarte det med bonustapet. At man taper ofte titusenvis av kroner på økt forsikring er noe få tenker over og derfor er det viktig å ta det med i regnestykket. Folk som kjøper bil i 50 000 kr klassen anbefaler jeg heller til å gå ned 10 000 kr i pris som man kan sette på forsikringskontoen sin. På den måten kan man være beredt på en bulking og slipper kasko. Hvis man da selger bilen uten å ha vært ute for en mindre ulykke kan man ha flere titusen ekstra oppspart, ja det er lurt. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Vet ikke prisene på forsikring hos de forskjellige selskapene, men for min del skiller det ca 2000,- fra del til full kasko(fri kjørelengde), kaskoen har også leiebil dekning som regel, noe som også er mye penger spart om man har det om uhellet er ute. Så om for min del må jeg kjøre en stund for å kunne bygge opp en konto for å dekke en enkel liten skade. Men vet ikke hvordan prisene er på forsikring rundt omkring, mulig vi har det veldig gunstig mellom jobben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå