Gå til innhold

Styrketrening for judo

Anbefalte innlegg

Hvilke muskler bør man trene i judo? Jeg tenker vel at det er litt avhengig av hvilke teknikker man bruker, om man er stor eller liten, og en del andre faktorer som varierer fra person til person. Men kan man likevel si litt generelt om hvilke deler av kroppen som bør styrkes, for å bli en god judoutøver?

Etter forrige helgs katakurs der en av øktene varte i 6 timer, så var jeg ganske utkjørt her:

• Nakke/hals
  • Skuldre
  • Rygg (hele)
  • Rumpe
  • Lår (bakside)
  • Armbøyere
  • Underarmer/grep
  • Mage

Om dere er enige, så kan dere jo kommentere hvordan ville listen sett ut i andre kampformer.

Endret av JudoMania
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Judo er veldig allsidig trening. Hovedvekten ligger vel på rygg, grep og mage (er der jeg kjenner det mest da). Du vil uansett utvikle god utholdene styrke på judotreningene, så eventuelt ekstra styrketrening ville jeg fokusert på maksimal styrke, ie. tung vekttrening. Helst sammensatte øvelser som knebøy, markløft og benkpress - trening av enkeltmuskler uten støttemuskulatur anser jeg som bortkastet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er ikke jeg judoekspert, men har fått med meg at bend på albue er en sentral teknikk. Da tror jeg ikke du burde trene armbøyere så mye, i hvert fall ikke hvis ikke det er utholdende styrke, da musklene vil trekke seg litt sammen om de blir veldig store. Er ikke noe behagelig når noen utfører albuebend på deg om du har stor biceps. Med mindre du har klart å lage den veldig myk, OG sterk.

Lenke til kommentar

Det jeg tror er aller viktigst i Judo er balansen og da tenker jeg på musklatur i ben og ankler.

For å trene slike muskler bruk ett balansebrett med begge bena og gå over til å trene ett og ett ben.

Du kan jo gjerne se på TV, høre på radfio og trene armene samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå er ikke jeg judoekspert, men har fått med meg at bend på albue er en sentral teknikk. Da tror jeg ikke du burde trene armbøyere så mye, i hvert fall ikke hvis ikke det er utholdende styrke, da musklene vil trekke seg litt sammen om de blir veldig store. Er ikke noe behagelig når noen utfører albuebend på deg om du har stor biceps. Med mindre du har klart å lage den veldig myk, OG sterk.

Jeg tror du skal ha rimelig store biceps før størrelsen motvirker fordelen med å være sterkere. Ville ikke bekymret meg så lenge du trener med 50kg eller mindre i curl.

Ellers er rykk og støt en fin øvelse - bare pass på å lære den rett med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...