Applebee Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Hei. Lurer på hvordan veien er til å bli en brukbar spillutvikler, ergo kunne lage et bra 3d spill som f.eks Live for Speed eller noe slikt. Hvilket program burde man begynne med? Er vel liksom ikke bare og hoppe rett på massiv 3d grafikk og håpe på det beste? ^^ Regner også med at dette absolutt ikke er gjort over natten, men over en god periode. Og hvis jeg blir interesert, skal jeg nok få noen venner av meg med på saken og så blir det vel noen simple spill om 2-3 år ? Målet mitt er i fremtiden og kunne lage et spill med 3D grafikk og Men, hvor burde man begynne, og så fortsette? Har litt erfaring med Visual Basic om det har noe og si? Er vel så og si helt "noobish", men en plass må man begynne Edit: Så også litt rundt om på forumet, men fant ingen som gikk igjen om alt liksom. Ble bare "Hvor skal jeg starte" Endret 20. desember 2008 av Applebee Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Noen simple spill om 2-3 år burde være mulig. Men først lær deg et skikkelig programmeringsspråk. Gjerne C/C++, like greit å lære seg ting som pekere og å behandle minne først som sist. Har på en følelse av at mange i Java og C#-generasjonen aldri skikkelig lærer seg C, men stopper på Java eller C#. Og selv om du kan lage spill med C# er det fortsatt C/C++ som er "best", og hvis du vil forstå/lage ting som operativsystemer er det, og vil være i oeverskuelig framtid, C som gjelder. Og så er det matte, matte og mer matte. Vet ikke hvor langt du er kommet på skolen, men velg alltid den vanskeligste matten, følg med på ting som vektorer og geometri. Og så må du lære deg lineær algebra, eller ihvertfall forstå hvordan matriser kan brukes til å representere transformasjon, eller det å "flytte ting", i et koordinatsystem og å transformere fra et koordinatsystem til et annet. Enkle grafikkprogrammer du kan begynne med er f.eks et fraktalprogram eller en raytracer. Da får du veldig morsomme resultater uten å trenge å kunne alt for mye programmering eller matte. Ellers er det bare å programmere masse, så vil du etterhvert forstå hvordan spill er laget. Ha det gøy. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 hmm.. mulig mattekarakteren går opp når jeg starter med dette xD Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Ja, det er jo en positiv bieffekt. Hvis du er flink i matte vil det ikke være andre grenser enn fantasien for hva du kan programmere, og det er en stor motivator for å jobbe litt ekstra med matte. Et lite tips som jeg ikke fant ut av før på universitetet desverre er å følge nøye med på hvordan man beviser ting ved å se på egenskapene til forskjellige matematiske strukturer. Det gadd jeg aldri å bry meg særlig om på ungdomsskole og vgs, men når jeg kom på universitet fant jeg ut at det er helt elementært for å forstå hvordan man bygger opp hele matematikken fra enkel set-teori til elementær algebra som 1 + b = 2 og videre til det mest kompliserte. Et annet tips er at du burde pugge trigonometriske identiteter som cos^2 + sin^2 = 1 osv for da vil integrering, komplekse tall osv bli veldig mye lettere. Og hvis det sitter er det igjen utrolig mye annet kult som kan brukes til programmering av fysiske fenomener som åpner seg. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Er en god del annet en bare og sette seg ned å programere da Men, er det noe nyttig og lære seg dette? Kan det være et framtidig yrke? Isåfall lurer jeg på hvor, siden jeg tviler sterkt på å få komme inn i noe sånt som Ubi-Montreal eller Crytek? Edit: Så om jeg har forstått deg rett, så er Matte og C++ tingen? Eller er C++ noe man bare bør begynne med, og fortsette med noe annet? Endret 20. desember 2008 av Applebee Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Har lastet ned C++ nå, og ser ganske håpløst ut Grunn? Jeg så liksom sammenhengen i Visualbasic, så sammenhengen om commandoer og slikt. Ser så random ut her. Men er vel bare foreløbig, får se etterhvert. Nå ligger C++ Tutorial bok på ønskelisten Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Er en god del annet en bare og sette seg ned å programere da Men, er det noe nyttig og lære seg dette? Kan det være et framtidig yrke? Isåfall lurer jeg på hvor, siden jeg tviler sterkt på å få komme inn i noe sånt som Ubi-Montreal eller Crytek? Edit: Så om jeg har forstått deg rett, så er Matte og C++ tingen? Eller er C++ noe man bare bør begynne med, og fortsette med noe annet? Neida, det er ikke verre enn å bare begynne å programmere. Kjøp deg en bok om språket du vil lære, les og gjør oppgaver samtidig. Den eneste måten man lærer å programmere på er å programmere. Og ja, det å kunne programmere er nyttig. Om det er et fremtidig yrke vil jo være opp til deg selv, men ja, det er behov for folk som kan programmere i verden. C++ er greit det ja, og et av språkene man burde kunne. Men det egner seg ikke til alt, og de fleste programmerere lærer seg flere språk som egner seg til forskjellige ting. Etter du har lært deg det første er ikke de andre så vanskelige, det er veldig mye likt. Så start gjerne med C++, kjøp deg boka "accelerated C++" og begydunn å programmer. Men du må gjerne lære deg et annet språk også. Søk litt på free python books f.eks og start litt smått med python f.eks. Det er et veldig enkelt og kraftig scriptespråk som passer bra som begynnerspråk. Bare husk at du må lære deg C/C++ før eller senere og ting som pekere og minnebehandling. Det slipper du med python og mange andre språk, men det er viktig å få en forståelse for det før eller senere. edit: apropos den siste posten, ikke la deg stoppe av at det ser litt håpløst ut på starten. Det gjør det for alle, men bare fortsett å les og prøv å lag noen små programmer, så løftes tåken etterhvert, garantert. Men imotsetning til VB så ikke prøv på GUI-programmer, begynn med enkle console-programmer. Endret 20. desember 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Er en god del annet en bare og sette seg ned å programere da Men, er det noe nyttig og lære seg dette? Kan det være et framtidig yrke? Isåfall lurer jeg på hvor, siden jeg tviler sterkt på å få komme inn i noe sånt som Ubi-Montreal eller Crytek? Edit: Så om jeg har forstått deg rett, så er Matte og C++ tingen? Eller er C++ noe man bare bør begynne med, og fortsette med noe annet? Neida, det er ikke verre enn å bare begynne å programmere. Kjøp deg en bok om språket du vil lære, les og gjør oppgaver samtidig. Den eneste måten man lærer å programmere på er å programmere. Og ja, det å kunne programmere er nyttig. Om det er et fremtidig yrke vil jo være opp til deg selv, men ja, det er behov for folk som kan programmere i verden. C++ er greit det ja, og et av språkene man burde kunne. Men det egner seg ikke til alt, og de fleste programmerere lærer seg flere språk som egner seg til forskjellige ting. Etter du har lært deg det første er ikke de andre så vanskelige, det er veldig mye likt. Så start gjerne med C++, kjøp deg boka "accelerated C++" og begydunn å programmer. Men du må gjerne lære deg et annet språk også. Søk litt på free python books f.eks og start litt smått med python f.eks. Det er et veldig enkelt og kraftig scriptespråk som passer bra som begynnerspråk. Bare husk at du må lære deg C/C++ før eller senere og ting som pekere og minnebehandling. Det slipper du med python og mange andre språk, men det er viktig å få en forståelse for det før eller senere. edit: apropos den siste posten, ikke la deg stoppe av at det ser litt håpløst ut på starten. Det gjør det for alle, men bare fortsett å les og prøv å lag noen små programmer, så løftes tåken etterhvert, garantert. Men imotsetning til VB så ikke prøv på GUI-programmer, begynn med enkle console-programmer. Yes, takker for utrolig hjelpsomme svar da Får vel ønske meg Boken til jul, så får vi se hva som skjer videre. Drømmer om å lage et Bitte-lite Sniper spill en vakker dag (Lite, med realistisk). Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Vær obs på at C++ skiller seg fra Visual Basic på svært mange områder, faktisk har de to språkene minimalt til felles. Det kan kanskje være demotiverende å vite, men det er ingen grunn til å gi opp. Ingen lærer seg å programmere utelukkende ved å lese bøker. Sett deg ned med compileren, og kikk på eksempler, prøv og forstå dem, skriv dem selv, og prøv deretter å endre oppførselen. Det kan ta litt tid før du engang kan begynne å tenke på 3D grafikk også, men OpenGL eksempelvis er ikke vanskelig å lære seg i seg selv. Når du kan C++ er OpenGL bare snakk om å lese tutorials og benytte den anerkjente "prøv og feil" metoden. Learn by doing sa IT læreren min på VGS. Endret 20. desember 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå