Gå til innhold

[LØST]Trenger hjelp med bytte fra XP/Vista til Linux (bl. a. nettverk)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)

# grub-install(8), grub-floppy(8),

# grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub

# and /usr/share/doc/grub-legacy-doc/.

## default num

# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and

# the entry number 0 is the default if the command is not used.

#

# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry

# is the entry saved with the command 'savedefault'.

# WARNING: If you are using dmraid do not change this entry to 'saved' or your

# array will desync and will not let you boot your system.

default 0

## Graphical boot menu location

gfxmenu=/boot/gfxmenu/default.message

## timeout sec

# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry

# (normally the first entry defined).

timeout 5

# Pretty colours

color cyan/blue white/blue

## password ['--md5'] passwd

# If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing

# control (menu entry editor and command-line) and entries protected by the

# command 'lock'

# e.g. password topsecret

# password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/

# password topsecret

#

# examples

#

# title Windows 95/98/NT/2000

# root (hd0,0)

# makeactive

# chainloader +1

#

# title Linux

# root (hd0,1)

# kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro

#

#

# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST

## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified

## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##

## default kernel options

## default kernel options for automagic boot options

## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z

## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.

## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro

## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro

## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro

# kopt=root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro

## default grub root device

## e.g. groot=(hd0,0)

# groot=()/mint/disks

## should update-grub create alternative automagic boot options

## e.g. alternative=true

## alternative=false

# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options

## e.g. lockalternative=true

## lockalternative=false

# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with the

## alternatives

## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5

# defoptions=quiet splash ROOTFLAGS=syncio

## should update-grub lock old automagic boot options

## e.g. lockold=false

## lockold=true

# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option

# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option

# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option

## multiple altoptions lines are allowed

## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options

## altoptions=(single-user) single

# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst

## only counts the first occurence of a kernel, not the

## alternative kernel options

## e.g. howmany=all

## howmany=7

# howmany=all

## should update-grub create memtest86 boot option

## e.g. memtest86=true

## memtest86=false

# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system

## can be true or false

# updatedefaultentry=false

## should update-grub add savedefault to the default options

## can be true or false

# savedefault=false

## ## End Default Options ##

title Linux Mint 6, kernel 2.6.27-7-generic

root ()/mint/disks

kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro quiet splash ROOTFLAGS=syncio

initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

title Linux Mint 6, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)

root ()/mint/disks

kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro single

initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

title Linux Mint 6, kernel Last successful boot

root ()/mint/disks

kernel /boot/last-good-boot/vmlinuz root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro quiet splash ROOTFLAGS=syncio last-good-boot

title Linux Mint 6, memtest86+

root ()/mint/disks

kernel /boot/memtest86+.bin

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian

# ones.

#title Other operating systems:

#root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS

# on /dev/sda1

#title Microsoft defWindows XP Professional

#root (hd0,0)

#savedefault

#chainloader +1

Her har du den, men det ser vel mer ut som om det ligger i MBR eller noe, ettersom jeg har fjerna XP som et valg i denne menyen, men må velge OS før denne menyen kommer fram.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Det er nok i Windows sin boot.ini "problemet" ligger. I den har du nok fått to linjer for oppstartsvalg, et for Windowsen du hadde og et for Mint. Denne ligger i root på C: disken til (det som var) Windows, og er en skjult (hidden) "system" tekstfil. For å "fikse" det må du enten få redigert den eller installere Mint "fra cd" slik at Grub kan installere seg som bootloader istedet for Windows/boot.ini.

Å få redigert boot.ini uten Windows installasjonen krever at du i Mint fikser støtte for ntfs med skrivetilgang (søk på ntfs-3g), midlertidig mounter partisjonen der boot.ini er (dvs. det som var C:) til en eller annen tom katalog og redigerer og lagrer boot.ini derfra.

Å få installert Mint "rett fra cd" krever at du får brent .iso fila på cd som et "image". De fleste nyere brenneprogrammer kan gjøre det (vil jeg tro). Du må bare finne valget som heter "burn image", "burn iso image" e.l.

Lenke til kommentar

Ser at menu.lst er korrekt. Problemet ligger nok i det faktum at du brukte wubi til installasjonen.

Hvis dette er en relativt ny installasjon vil jeg anbefale deg å legge det inn på nytt. Hvis du har separat /home partisjon så vil du ikke miste instillingene du har gjort.

atlef.

Lenke til kommentar
Har for ikke så lenge siden byttet fra XP til Vista, men synes Linux ser litt spennende ut også. Er det noen guider til hvilke utgave av Linux som passer best for en selv? Har litt lyst til å prøve det ut, men vet ikke helt hva jeg skal med det.. For det meste så surfer jeg egentlig. Ellers spiller jeg litt forskjellig, og driver en gang i blant Visual Studio (C++) og litt 3DStudioMax.

Som sagt, hva bruker dere linux til, og er det noen grunn for meg å prøve å lære meg det?

Heisann..

Jeg bruker Linux, har brukt det i flere âr sammen med Windows XP, men har nâ gâtt over til kun â bruke Linux.

Jeg har prövd:

Slackware

Debian

Ubuntu

Kubuntu

Fedora

PCLinuxOS

Jeg kan enkelt og greit si at hvis du er ny er PcLinuxOs et fantastisk system ikke bare for nye men ogsâ for folk som kun önsker ä bruke Linux. Stabilt, rett pâ sak, enkelt ä administrere, bra utvalg pakker og klart til stort sett alt.

Ulempe: PCLinuxOS er fra 2007, litt utdatert, du mâ oppdatere en haug av pakker(et trykk) gjennom noe som heter synaptic, det kan ta litt tid og du mâ laste ned 1gb stuff. Har du en bra internettlinje skal ikke dette väre noe problem.

Kan ogsâ anbefale Fedora som et meget bra system. Felles for begge, bruk KDE desktop, den er klart best og mest "lik" Windows miljöet. I tillegg blir du nödt â installere "wine/cedegda" om du skal kunne kjöre de Windows programmene du bruker, men det beste er nok en dual boot da wine er litt tröblete.. Hvis du VIRKELIG vil lâre deg linux kan jeg anbefale Slackware eller Debian, de er noe mer kronglete men fantastiske systemer.

Jeg syne personlig Ubuntu/Kubuntu er noe primitivt...

Lenke til kommentar
PCLinuxOS

Her kan du også velge Mint. Rett på sak lite konfigurering og oppsett før du lever godt med systemet.

Felles for begge, bruk KDE desktop, den er klart best og mest "lik" Windows miljöet.

Her er det flere ting. For det første er ikke KDE "klart best"! Jeg vet ikke om det er litt bedre engang, men det er en smakssak. Personlig bruker jeg det ikke.

Og det er fortsatt en del trøbbel og kan til tider oppleves litt uferdig (noe det også er). Jeg er enig i at KDE i utgangspunktet er litt mer likt windows enn gnome. Men Er ikke så sikker på om dette er så lurt, har selv erfaring med at hvis det ligner for mye tror de det bare en en erstatning og begynner å savne windows funksjoner de ikke finner. Med gnome skjønner de fleste at det er noe helt nytt, ergo er mer åpene for å lære seg det nye.

Hvis du VIRKELIG vil lâre deg linux kan jeg anbefale Slackware eller Debian, de er noe mer kronglete men fantastiske systemer.

Må nesten legge til Arch her. ;)

I tillegg blir du nödt â installere "wine/cedegda" om du skal kunne kjöre de Windows programmene du bruker, men det beste er nok en dual boot da wine er litt tröblete..

Her er også VirtualBox en god løsning. (minus spill)

Jeg vet ikke hva du legger i primitivt? *buntu er en av de mest komplekse og fullpakka distroene, ment å være "ferdig til bruk" fra utviklerne. Også stort potensiale til utvidelse og konfigurasjon.

Jeg mener at Arch-Slack-Gentoo osv. er vesentlig mer primitive, noe som er meget positivt! Keep it Simple.. :)

Endret av Smif
Lenke til kommentar
bruker vell linux til alt bortsett fra Skype, vt, flash cs3 og de spillene som ikke støttes via wine.

Skype funker i Linux uten Wine..

http://www.skype.com/download/skype/linux/

Hvilken distro bruker du? Hvis du bruker en som har mange pakker og synaptic kan du garantert finne den der. Hvorfor ikke bruke Skype i Linux?

Jeg er fullstendig klar over at Skype fungerer til linux. Men jeg får bare playback error når jeg prøver å bruke det, så jeg gidder ikke å stresse noe mer med det. Bruker forsåvitt Linux Mint.

Lenke til kommentar
PCLinuxOS

Her kan du også velge Mint. Rett på sak lite konfigurering og oppsett før du lever godt med systemet.

Felles for begge, bruk KDE desktop, den er klart best og mest "lik" Windows miljöet.

Her er det flere ting. For det første er ikke KDE "klart best"! Jeg vet ikke om det er litt bedre engang, men det er en smakssak. Personlig bruker jeg det ikke.

Og det er fortsatt en del trøbbel og kan til tider oppleves litt uferdig (noe det også er). Jeg er enig i at KDE i utgangspunktet er litt mer likt windows enn gnome. Men Er ikke så sikker på om dette er så lurt, har selv erfaring med at hvis det ligner for mye tror de det bare en en erstatning og begynner å savne windows funksjoner de ikke finner. Med gnome skjønner de fleste at det er noe helt nytt, ergo er mer åpene for å lære seg det nye.

Hvis du VIRKELIG vil lâre deg linux kan jeg anbefale Slackware eller Debian, de er noe mer kronglete men fantastiske systemer.

Må nesten legge til Arch her. ;)

I tillegg blir du nödt â installere "wine/cedegda" om du skal kunne kjöre de Windows programmene du bruker, men det beste er nok en dual boot da wine er litt tröblete..

Her er også VirtualBox en god løsning. (minus spill)

Jeg vet ikke hva du legger i primitivt? *buntu er en av de mest komplekse og fullpakka distroene, ment å være "ferdig til bruk" fra utviklerne. Også stort potensiale til utvidelse og konfigurasjon.

Jeg mener at Arch-Slack-Gentoo osv. er vesentlig mer primitive, noe som er meget positivt! Keep it Simple.. :)

Hmmz, har ikke hôrt om virtualbox, det skal testes..

Primitivt med brukerrettiggether, sikkerthet og individualisme og configureringsalternativer, akkurat som jeg synes gnome er kjedelig og lite innovativt. I KDE kan du fikse alt og individualisere alt enkelt, alt kan bli som du vil, lite config muligheter i gnome og ganske kronglete synes jeg da.

Lenke til kommentar
I KDE kan du fikse alt og individualisere alt enkelt, alt kan bli som du vil, lite config muligheter i gnome og ganske kronglete synes jeg da.

Feil! Da har du ikke brukt gnome nok! ;)

Primitivt med brukerrettiggether, sikkerthet og individualisme og configureringsalternativer, akkurat som jeg synes gnome er kjedelig og lite innovativt.

Jaja.. skjønner ikke hvor du får dette fra? På tide å se forbi standard skinnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...