Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Mener du at du vil fjerne hele menyen? Altså at du ikke kan velge noe ved oppstart, at den bare kjører på rett inn i linux? Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Helt korrekt Smif. Jeg har sletta Windows, så er lite vits at den skal spør om hva jeg skal boote til når det ikke finnes windows her engang..... Også har jeg visst et problem med at teksten her blir blurry. Som om oppløsningen var feil, bare at den ikke er det. Men det går bra. (det er visst kun i Opera ) Endret 21. desember 2008 av Beef Supreme Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Installerte Mint via windows ja. Var den eneste måten jeg fikk det til på. Er det ikke mulig å endre hvilken bootloader den bruker da? Joda, det er igrunnen ikke så vanskelig. Bare å overskrive MBR til å peke til GRUB det (den menyen som kommer etterpå, som du konfigurerte lenger opp i tråden her). Men tingen er at når du innstalerer Mint fra Windows så blir det innstalert som en spesiell fil på Windows sitt filsystem (ihvertfall var det sånn i første versjon, rett meg noen hvis dette er feil). Dette er veldig lite ideelt, og jeg vil derfor anbefale deg å reinnstalere på "vanlig" måte. Dvs, å boote fra CD'en (kan hende du må endre i BIOS for å få til det) og innstalere derfra. Skal du ikke ha Windows så er det bare å velge "guided - use entire disk" i veiviseren, og alt av partisjonering osv order seg selv. Endret 21. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Hehe... da skjønner jeg Men.. desverre (jeg mener heldigvis) går det ikke Du kan få det til å gå raskere da... Litt lenger opp i menu-.lst finner du "timeout 5" (eller noe lignende) Den setter hvor mange sekunder menyen vises.. jeg har denne på 1. Dette gjør at den blir fort borte, men at man har mulighet å trykke esc hvis man skal modde/gjenoprette/velge noe annet eller hvis noe har blitt ødelagt.. Håper det hjalp litt Edit: Du kan selvfølgelig sette timeout til 0, men det er som du da skjønner litt risky... Endret 21. desember 2008 av Smif Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Grunnen til at jeg installerte fra windows var at pcen nekta å loade fra disken. Kan hende jeg hadde feil utgave da, hva vet jeg? Har hvertfall Linux Mint Main lasta ned og brent på cd. Til og med når pcen var totalt formatert nekta den. Sa bare at den mangla en fil når jeg starta pcen. Edit: @Smif. Joda, det hadde vært greit, men problemet er at windows ligger som førstevalg, så jeg MÅ trykke ned først. Endret 21. desember 2008 av Beef Supreme Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Hva slags enhet pc'en laster fra bestemmes av BIOS. Du må sannsynligvis inn der for å satt cd-rom øverst på prioriteringslista slik at den laster derfra. Dit kommer du vanligvis ved å trykke Delete, Esc eller lignende. Det du skal endre heter normalt "Boot Sequence" eller "Boot Priority" og der må CD-ROM stå øverst Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Edit: @Smif. Joda, det hadde vært greit, men problemet er at windows ligger som førstevalg, så jeg MÅ trykke ned først. Det setter du med "default x". f.eks. "default 0" Tror da det står forklart i den configfila Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Kan hende det bare er jeg som er dårlig til å forklare, men alt dette skjer før den fine blå menyen. Har endra timeout til 5 så jeg slipper å vente i 10 sek før det skjer noe, men dette kommer opp etter jeg har valgt linux framfor windows. Er vel MBR eller noe som må endres da kanskje, ellers må jeg bare installere på nytt. @NorthWave, jeg har gjort det, men den klarer ikke lese cden eller noe i den duren. Har holdt på en god del i bios, så kjenner meg greit igjen i alt det der. Det er en HP laptop det her, så har voldelig begrensede muligheter i BIOS, men cd-rom ligger som førstevalg. Endret 21. desember 2008 av Beef Supreme Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Ahh.. har du lagt inn ubuntu inni windows? med WUBI? Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Aner ikke hva WUBI er, men det er godt mulig. Som allerede sagt var det ikke mulig for pcen min å boote fra Mint cden, så måtte kjøre setup fra windows. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Jepp.. da er det jeg som sover i timen! Beklager. (Wubi er det som gjør at du kan installere ubuntu inne i windows) Men da vil du ikke bli kvitt den. Du burde altså gjøre en clean ubuntu installasjon, akkurat det du ikke får til Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 (endret) Men har jeg feil cd eller noe sånt? Lasta ned fra www.linuxmint.com. Valgte Main Edition og valgte torrent. Etter den var ferdig mountet jeg iso-fila og kopierte den over på en clean cd. På denne cden ligger det nå: Mapper: casper drivers isoLinux preseed Filer: autorun.inf lmmenu.exe md5sum.txt mint4win.exe Edit: Når jeg hadde formatert HD og restarta med cden i, fikk jeg opp: Finner ikke NTLDR, trykk ctrl+alt+delete for å restarte. Endret 21. desember 2008 av Beef Supreme Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Ahh.. hehe.. du kan ikke bare kopiere filene over på cd'en. Du må brenne .iso fila med et program. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 :\ Okey, da får jeg mekke det på nytt. Blir kanskje å kaste stein i glasshus det her, men... Det funka med Windows-cdene.... Hadde ikke noe programmer å brenne med, så bare kopierte. Men gjør det hvertfall på nytt nå, så får vi se hvordan det går videre Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 :\ Okey, da får jeg mekke det på nytt. Blir kanskje å kaste stein i glasshus det her, men... Det funka med Windows-cdene.... Hadde ikke noe programmer å brenne med, så bare kopierte. Men gjør det hvertfall på nytt nå, så får vi se hvordan det går videre Men i hvilket OS er du når du brenner? Og hvilket brenneprogram bruker du? Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Nå har jeg bare linux da, men da jeg brant det så hadde jeg mountet iso-fila i daemon tools, og så trykka jeg ctrl-a og dro filene over i cd-rom mappa i Min Datamaskin, og trykket brenn filer på cd. Har for det meste brukt nero ol. men denne måten har funka hver gang jeg har brukt den ellers også. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Nå som du har linux kan du jo prøve å brenne .iso fila ordentlig Skal være innebygget støtte for det. Altså, at du bare dobbeltklikker på .iso fila og blir bedt om å sette i en tom cd. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Nå har jeg bare linux da, men da jeg brant det så hadde jeg mountet iso-fila i daemon tools, og så trykka jeg ctrl-a og dro filene over i cd-rom mappa i Min Datamaskin, og trykket brenn filer på cd. Har for det meste brukt nero ol. men denne måten har funka hver gang jeg har brukt den ellers også. Det funker ikke for cd'er som skal være bootbare. Du må bruke et program for å brenne .iso fila Her ser du en måte å gjøre det på i ubuntu. (finnes en million måter) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Vis du ikke har lyst til å lette etter brenne program så bør dette virke: http://www.codeplex.com/ImageMaster Dugelig GUI, ikke mye kluss og virker. Tror det lille probleme med første version av programmet er fiksa da(den nekter å skrive mer en omtrent 650mb på en CD, men den virker perfekt for alt under den summen), siden det er v1.0.0.9 ikke 1.0.0.1 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 21. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 21. desember 2008 Eventuelt cdburnerxp er også et greit brenneprogram som har støtte for det du trenger: http://cdburnerxp.se/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå