Gå til innhold

EU - Ja eller Nei?


Er du for eller i mot EU?   

385 stemmer

  1. 1. Er du for eller i mot EU?

    • Er for EU medlemskap
      103
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      98
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      121
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      23
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      18
    • Ingen formening/vet ikke
      23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norge har en kjempebra økonomi, hvis vi skal joine EU må det ikke være pga økonomien.

Økonomi kommer aldri(ihvertfall ikke sånn som det ser ut nå) til å være noe argument for EU. Handel er den viktigste enkeltfaktoren for Norsk EU medlemsskap.

 

Edit: Mye leif

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
Jeg pleier å oppsummere det som følger: Heller fattig og fri enn rik og rævkjørt.

 

Ikke spesielt nyansert, jeg vet, men klar tale :)

 

Eller som Unge Venstre: Jeg er helt for EU, så lenge de endrer hele systemet så det passer oss :w00t:

Unge Venstre er mot EU i sin "nåværende form". ;)

 

Det er jeg óg.

Lenke til kommentar

Litt ironisk at land som Polen nesten har bedre veier enn Norge. Er jo faktisk svart motorvei i beste kvalitet helt fra grensen til Tsjekkia og helt opp mot grensen til Tyskland i nord. Ble litt overrasket da jeg var der i sommer. Men er det faktisk slik at vi kan forvente oss bedr veier her hjemme om vi blir med i EU? I såfall, hvorfor det?

Lenke til kommentar
Ja, ser ikke helt koblingen der.

 

BTW: Det er dyrere å bygge veier i Norge, både pga naturen og arbeidskraften.

 

Hovedårsaken til at det er dyrere å bygge veier i Norge er pga. måten de planlegges. Det klattes her og der, og ørsmå strekninger bygges hver gang. Det er aldri storstilte prosjekter som blir raskt ferdig, men mange små prosjekter som går over mange år, som i all hovedsak finansieres med bomring (en uhyre ineffektiv måte å kreve inn penger, bomstasjonene i seg selv koster jo millioner å bygge og drive) og små årlige bevilgninger fra statsbudsjettet. I tillegg er det politikere, og ikke fagfolk, som bestemmer hvilke veier, som skal bygges på hvilke måter. I hele Europa er det helt annerledes. Er absolutt ikke nok å skylde på ulendt terreng og dyr arbeidskraft. Det samme gjelder utbygging av jernbanen. Foreksempel er fjellmassen mye mer solid enn den er i mange andre deler av Europa, som dermed gjør bygging av tunneler lettere. Mange utenlandske studier og undersøkelser (bla. fra Deutsche Bahn) tyder på at det er svært fordelaktig å bygge ut infrastruktur i Norge. Men disse har i stor grad blitt avskrevet av norske "eksperter" som utelandsk vås, og "sånn funker det bare ikke her i Norge"... Nå i disse finanskrise-tider snakkes det jo om faren om arbeidsløshet osv. Og Jens og Co. går inn med 2,3 mrd ekstra til vei. Alt for lite...

 

Hva med å bygge ut skikkelig motorvei klasse A mellom alle byer i Norge? UTEN bruk av bompenger? DET ville satt fart på norsk byggebransje, og i andre rekke hele norsk økonomi gjennom lettere transport av varer osv.

 

Ingen NORSKE politikere som har vett til å tenke slik.

 

Tiltaka innan samferdsel vil sikre at fleire hender og maskiner raskt kjem i arbeid. Samstundes får vi rusta opp veg og jernbane for å få tryggare, meir miljøvenleg og meir effektiv transport for folk og næringsliv i heile landet.

 

Hvorfor begrense seg ?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Ja, ser ikke helt koblingen der.

 

BTW: Det er dyrere å bygge veier i Norge, både pga naturen og arbeidskraften.

Greit at det er koster litt, men faktum er at norske bilister må ut med 50-60 milliarder per år (pluss bompenger), mens staten bruker knappe 15-20 på vei. Infrastruktur er ment å være en utgiftspost..

 

De av dere som tror EU kan redde oss fra håpløse politikere og byråkrati synes jeg bare synd på.

Lenke til kommentar
De av dere som tror EU kan redde oss fra håpløse politikere og byråkrati synes jeg bare synd på.

Hva er da redningen? Noe håp må man ha...

 

Foreksempel ville det bli slutt på engangsavgiften på biler, og alle andre fiskalavgifter som er særegne for Norge. Det er da en god start

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men vil det ikke være en betydelig fordel at vi med et EU-medlemskap får muligheten til å påvirke reglene vi uansett gjør til norsk rett via EØS? Og er det ikke nesten like politisk urealistisk å trekke seg fra et EØS-medlemskap, som det er å trekke seg fra EU?

 

Påvirkningsmuligheten ville neppe være mer enn symbolsk.

 

Men som EØS-stat kan vi sette ned foten når vi vil (selv om vi aldri har gjort så ennå).

 

Det er jo helt feil.. Pâvirkelsesmulighetene om vi blir med vil väre praktiske og lovfestede ikke symbolske.. Nâ under Eös er de symbolske.

 

 

Nei til både EU og EØS! Synes alle land i europa og resten av verden er blitt for lik USA og prøver å nærme seg dem på alle mulige måter.

 

Europa er jo ikke likt USA i det hele tatt.

 

NEI! de tar bare all olja våres og fiskene!!! NEI!!! Og alle pengene!!

 

Det er jo bare vrövl.. Har du lyttet for mye til nei-sidens lögner nâ igjen?

Lenke til kommentar
Litt ironisk at land som Polen nesten har bedre veier enn Norge. Er jo faktisk svart motorvei i beste kvalitet helt fra grensen til Tsjekkia og helt opp mot grensen til Tyskland i nord. Ble litt overrasket da jeg var der i sommer. Men er det faktisk slik at vi kan forvente oss bedr veier her hjemme om vi blir med i EU? I såfall, hvorfor det?

 

Nesten bedre veier? De har definitivt bedre veier.. Et u-land som Irland var i 1970 med grusveier som normalen har nâ bedre infrastruktur enn Norge, tross Norges oljeboom i samme tidsperiode.

Lenke til kommentar
Hovedårsaken til at det er dyrere å bygge veier i Norge er pga. måten de planlegges. Det klattes her og der, og ørsmå strekninger bygges hver gang. Det er aldri storstilte prosjekter som blir raskt ferdig, men mange små prosjekter som går over mange år, som i all hovedsak finansieres med bomring (en uhyre ineffektiv måte å kreve inn penger, bomstasjonene i seg selv koster jo millioner å bygge og drive) og små årlige bevilgninger fra statsbudsjettet. I tillegg er det politikere, og ikke fagfolk, som bestemmer hvilke veier, som skal bygges på hvilke måter. I hele Europa er det helt annerledes. Er absolutt ikke nok å skylde på ulendt terreng og dyr arbeidskraft. Det samme gjelder utbygging av jernbanen. Foreksempel er fjellmassen mye mer solid enn den er i mange andre deler av Europa, som dermed gjør bygging av tunneler lettere. Mange utenlandske studier og undersøkelser (bla. fra Deutsche Bahn) tyder på at det er svært fordelaktig å bygge ut infrastruktur i Norge. Men disse har i stor grad blitt avskrevet av norske "eksperter" som utelandsk vås, og "sånn funker det bare ikke her i Norge"... Nå i disse finanskrise-tider snakkes det jo om faren om arbeidsløshet osv. Og Jens og Co. går inn med 2,3 mrd ekstra til vei. Alt for lite...

 

Hva med å bygge ut skikkelig motorvei klasse A mellom alle byer i Norge? UTEN bruk av bompenger? DET ville satt fart på norsk byggebransje, og i andre rekke hele norsk økonomi gjennom lettere transport av varer osv.

Uansett er det dyrt å bygge vei i Norge av de to grunnene jeg nevnte. Husk at ute i Europa er det et helt annet passasjergrunnlag uansett.

 

Når det kommer til jernbane er det mye dyrere å bygge i Norge. Deutsche Bahns forslag innebærer å ha 40% av jernbanen fra Oslo til Trondheim i tunnel. DET er dyrt det.

 

Ellers er det herlig å se på møtelisten til store internasjonale konferanser. En representant fra EU, en fra USA og en fra Norge :) Flere ganger det er nettopp Jonas Støre som blir intervjuet i BBC...

Lenke til kommentar
Uansett er det dyrt å bygge vei i Norge av de to grunnene jeg nevnte. Husk at ute i Europa er det et helt annet passasjergrunnlag uansett.

 

Når det kommer til jernbane er det mye dyrere å bygge i Norge. Deutsche Bahns forslag innebærer å ha 40% av jernbanen fra Oslo til Trondheim i tunnel. DET er dyrt det.

 

 

Alltid er det babling om manglende passasjergrunnlag. Dette er idiotisk tankegang. Hva om 10-25-50 år? Vil man ikke da kunne være takknemlig for at noen bygget infrastruktur som man da kan ta full nytte av? Hva skulle vi gjort om ikke jernbanen ble bygget 1850-1930-årene? T-banen i oslo på 60-70 tallet? Nå er jo kapasiteten på linjene totalt sprengt. Og allikevel er det synsing om lønnsomhet og passasjergrunnlag på alt av utbygging!

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...