Gå til innhold

EU - Ja eller Nei?

Er du for eller i mot EU?   

385 stemmer

1. 1. Er du for eller i mot EU?

• Er for EU medlemskap
      103
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      98
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      121
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      23
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      18
    • Ingen formening/vet ikke
      23

Anbefalte innlegg

Ung stakkarslig gutt her, som lurer på hva ulempene med EU er?

Har skjønt det sånn, at om vi blir medlem av EU, vil vi bli påtvunget (på sikt?) regler og systemer EU bruker, og må avkaste våre? Slik at EU setter en standar på skoler etc, slik at det blir 9-10 timers skoledag og andre ting, og vi ikke kan gjøre noe med det?

Men om å bli med i EU betyr at vi får lavere priser på ymse ting, samt bedre generelle forhold, for all del.

Nei, slik er det ikke i det hele tatt.. Kanskje du er blitt truffet av nei sidens propaganda og lögner. EU har visse ansvarsomrâder. Disse begrenser seg til ting som ikke gjelde individuelle land, men alle land i EU. Det er förste "maks ansvar", innenfor der igjen har EU bare styr pâ visse typer politikk som landene er blitt enige om â gi EU ansvar for slik at de kan ta ansvar for det instedenfor, i politikk som gjelder Europa. For eksempel gjelder det matsikkerhet og landbrukssubsidier(CAP), det gjelder redistribusjon av relativt smâ belöp av penger mellom EU land, det gjelder Europas felles infrastruktur, det gjelder â bygge opp de svake(fattige) landenes markeder og infrastruktur, det gjelder felles menneskerettigheter, det gjelder felles reguleringer som gjelder ting som gâr over grensene eller importeres inn til EU landene(slik som mat, leker osv).. EU har ikke noe â si pâ ting som skole for eksempel, det omrâdet sammarbeider ikke EU landene om.. Det gjelder ingen grunnregler, bare felles reguleringer som er til det beste for folket i alle EU land slik at vi slipper spise râtten mat, slik at alle har rett til rettferdig behandling, slik at barna vâre ikke leker med farlige leker og slike ting. EU sier aldri at "slik skal det väre", men setter ofte minimumsgrenser eller rammevärk som gjelder spesifikke ting, sâ kan landene selv velge om de vil gjöre det enda bedre, eller hvor i rammeverket de vil infinne seg.

Et fritt marked trenger felles regler, det er EUs hovedansvar i bunn og grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei takk til begge deler. Jeg synes vi har mer en nok byrokrati og overformynderi her i Norge og med EU så får vi enda mindre å si for engne lover og regler. Ja til eu er å underbygge vår egen suverenitet!

Det er jo ikke det i det hele tatt. Om vi blir med i EU vil ikke du merke noe forskjell utenom ökt konkurranse, lavere priser, bedre utvalg og slike ting, og at alle grensene til alle EU land blir äpne for din del. (da kan du importere alt du vil uten toll og slik).

Lenke til kommentar

personlig tror jeg at Norge på langt sikt vil tjene på å bli med i EU, tror den delen man kommer til å merke fort er konkurranse i økonomien som igjen vil presse prisene på for eksempel den over dyre oljen vår. den eneste grunnen som jeg kan finne at Norge ikke er med i EU er at vi egentlig driter i alt annet og vil holde på vårt, vi er redde for det ukjente og at man mistenker at våre økonomiske ressurser kanskje står i fare for å tjene mindre.

jeg er for EØS, euro enheten og er enda litt skeptisk på full EU medlemskap siden jeg ikke har nok informasjon til å svare ja eller nei

Lenke til kommentar
Jammen, da har jeg jo blitt feilinformert :S

Da virker jo EU bare bra da, hva er i så fall objektive "nei" sider ved EU?

Frykt for at EU kan utvikle seg i en helt annen retning enn det gjör for öyeblikket.

Frykt for at nasjonal interesser overtar(Feks Tysklands eller Frankrikes) og blir viktigs

Overbyrâkratisk myndighet

For mange reguleringer over tid(mindre frihet)

Mange anti-EU tilhengere baserer neiet sitt pâ annen unödig frykt, som for eksempel at EU skal ta over landenes selvstendighet, som at EU skal bli föderasjon, som at EU skal ta over for mange ansvarsomrâder, som at EU kommer til â bli ett nytt USA osv. Men ingen av disse tingene kan skje uten at alle landene som vil ta del i noe slik sier ja.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nei til EU.

Fordelene ved å bli med i EU er etter min mening mindre enn ulempene og risikoene.

Hvilke ulemper og risikoer?

Veldig mange har av en eller annen grunn fått inntrykk av at EU er stort og skummelt uten å faktisk ha noen konkrete eksempler eller grunn til å tro akkurat det. For alt jeg vet kan det hende du sikkert har meget god grunn til å mene det du gjør, men det er dessverre langt fra alle som vet hva de snakker om. Selv skal jeg ikke påstå at jeg vet alt om de gode og dårlige sidene ved EU (krever nok en god del dager fulltids-research), men er likevel positiv til EU.

Det snakkes hele tiden om globale problemer som må takles på et globalt plan og det er da bare globale og/eller store multinasjonale organisasjoner som kan gjøre ting som betyr noe (jada alle monner drar osv.). Jeg synes egentlig hele greia med nasjonalisme, patriotisme og landsfølelse er ganske tåpelig og for meg er det ubegripelig at noen er stolt av landet sitt rett og slett fordi de er født der. Hele landssystemet med hvert lille styre med hver sin lille jordlapp og hver sin lille ressurs (og hver sin lille konge) synes jeg rett og slett er rart (i mangel av bedre ord). Det er mulig at jeg ser litt langt fremover og at få er villige til å se for seg verden som en helhet uten "tåpelige" forestillinger som land, men som det så ofte blir sagt når det er snakk om globale problemer: "dette kan bare løses om vi jobber sammen". Før eller siden er vi nødt til å innse at vi ikke kan fortsette på den måten.

Mulig jeg flyr litt bort fra emnet, men sånn er det. Mange nekter å se noen av de flotte tingene ved EU som for eksempel hvordan to land (Frankrike og Tyskland) som gjennom store deler av den "nyere" historien har vært i krig gikk sammen og begynte å snakke bare 10 år etter 2. verdenskrig. Å kunne legge ting bak seg og begynne med et tett samarbeid på den måten synes jeg er utrolig. Det hører vel med til historien at det ikke har vært noe særlig med kriger i området etter det.

Det jeg kanskje synes er aller tristest er hvordan dagens ungdom er innstilt. Jeg er mer en åpen for en skikkelig debatt rundt EU, men det viser seg at de aller fleste rett og slett ikke har andre argumenter enn "de tar pengene og olja vår". Hvordan nei-siden er blitt så sterk uten at det sitter noen virkelig gode argumenter igjen i hodene til de som er negative er for meg uforklarlig. Det virker som om nordmenn er redde for at vi skal påvirkes av ytre krefter og på en eller annen måte miste vår nasjonalitetsfølelse (hva nå det er)?

Dette ble en del lenger enn det jeg hadde tenkt og det er sikkert en del jeg har glemt eller som jeg ikke kommer på, det er egentlig bare mine små tanker om saken. Er åpen for tilbakemeldinger, men kan på ingen måte garantere at jeg har alle svarene. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er i mot EU fordi jeg mener det undergraver Norges suverenitet. EØS kunne vi igrunn ha vært foruten, men da hadde vi nok hatt litt problemer med handel.

Når det gjelder felles grunnlov for EU så synst jeg godt denne kunne blitt implementert i Norge så lenge den ikke undergraver Norges suverenitet. Jeg kommer aldri til å godta at Norge skal styres fra Brüssel. Vi klarer fint å lage egene lover å regler.

Det er jo en fullstendig missvisende tro. Selv om Norge blir med i EU blir vi ikke styrt gjennom Brussels, faktisk bare en liten del blir styrt gjennom Brussels, akkurat slik som nâ.. Hva er sâ bra med suverenitet da nâr politikerne her hjemme er fullstendige idioter? Ikke engang EU grunnloven vil undergrave Norges suverenitet. Du mâ se 50 âr frem i tid för undergraving av suverenitet i det hele tatt KAN BLI EN AKTUELL sak nâr det gjelder Norge og EU.

Latterlig argument. Blir vi medlem av EU vil mye av maktsenteret flyttes enda lenger vekk. Jeg tror ikke det er til å unngå at vi her i Norge vil få enda mindre innflytelse i politikken - som angår oss selv - om vi blir medlem av EU.

EU-medlemskap har nok både fordeler og ulemper, men for øyeblikket støtter jeg nei-siden!

Lenke til kommentar
Nei til EU.

Fordelene ved å bli med i EU er etter min mening mindre enn ulempene og risikoene.

Hvilke ulemper og risikoer?

Veldig mange har av en eller annen grunn fått inntrykk av at EU er stort og skummelt uten å faktisk ha noen konkrete eksempler eller grunn til å tro akkurat det. For alt jeg vet kan det hende du sikkert har meget god grunn til å mene det du gjør, men det er dessverre langt fra alle som vet hva de snakker om. Selv skal jeg ikke påstå at jeg vet alt om de gode og dårlige sidene ved EU (krever nok en god del dager fulltids-research), men er likevel positiv til EU.

...

Hei.

Jeg baserer meg på studier i statsrett og EU-/EØS-rett samt alminnelige politiske kunnskaper. Den største betenkeligheten ligger klart nok i at Norge må gi fra seg deler av sin suverenitet. Det er jo igrunnen det EU går ut på: I stedet for at statene skal bestemme selv, skal ulike overnasjonale organer bestemme. Når EU-motstanderne frykter at vi ikke lenger blir herrer i eget hus, har de således et poeng. Og dette er nok mer alvorlig enn hva mange forstår. Denne delvise avståelsen av suverenitet vil dessuten være på ubestemt tid. Det skal nok MYE til for å kunne trekke seg ut av EU - det blir fort en politisk skandale.

Dessuten er vi jo nesten medlemmer allerede gjennom EØS-avtalen. Den gir oss de fleste av EUs fordeler, men uten at vi har overlatt en del av vår lovgivningsmyndighet til overnasjonale organer. Og om ting skulle gå skeis i Europa, vil vi mye lettere kunne trekke oss fra samarbeidet. Jeg ser derfor ikke helt hvorfor fullstendig medlemskap skal utgjøre noen fordeler, mens ulempene altså er tydelige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Dessuten er vi jo nesten medlemmer allerede gjennom EØS-avtalen. Den gir oss de fleste av EUs fordeler, men uten at vi har overlatt en del av vår lovgivningsmyndighet til overnasjonale organer. Og om ting skulle gå skeis i Europa, vil vi mye lettere kunne trekke oss fra samarbeidet. Jeg ser derfor ikke helt hvorfor fullstendig medlemskap skal utgjøre noen fordeler, mens ulempene altså er tydelige.

Men vil det ikke være en betydelig fordel at vi med et EU-medlemskap får muligheten til å påvirke reglene vi uansett gjør til norsk rett via EØS? Og er det ikke nesten like politisk urealistisk å trekke seg fra et EØS-medlemskap, som det er å trekke seg fra EU?

Lenke til kommentar
Men vil det ikke være en betydelig fordel at vi med et EU-medlemskap får muligheten til å påvirke reglene vi uansett gjør til norsk rett via EØS? Og er det ikke nesten like politisk urealistisk å trekke seg fra et EØS-medlemskap, som det er å trekke seg fra EU?

Påvirkningsmuligheten ville neppe være mer enn symbolsk.

Men som EØS-stat kan vi sette ned foten når vi vil (selv om vi aldri har gjort så ennå).

Endret av frevild
Lenke til kommentar

vel jeg vil si meg usikker til eu men i mot eøs avtalen da vi ikke har noen på virkinigs kraft. vil si at dette er et følsomt tema da det har forskjellig innvirkning på vær og en av oss. jeg ser både pluss og minus, det jeg ser som største minus er at vi kan miste tilbakefalls retten til vannkraft

Lenke til kommentar
EU-medlemskap har nok både fordeler og ulemper, men for øyeblikket støtter jeg nei-siden!

Hvorfor det egentlig.. Hvilke ulemper?

Jeg ser mange argumenterer med at alt vil bli billigere. Hvis alt blir billigere så må jo vi tjene mindre også? Ellers vil jo alle i norge bli helt cowboyer. Hvis dere skjønner hva jeg mener?

Dette er et spm ikke en påstand, btw.

Sâ da antar du at nordmenn vil gâ med pâ lönnsnedsettelse fordi prisene blir lavere? Det tror neppe jeg de vil gjöre lett.

Nei til EU!

Hvorfor det?

vel jeg vil si meg usikker til eu men i mot eøs avtalen da vi ikke har noen på virkinigs kraft. vil si at dette er et følsomt tema da det har forskjellig innvirkning på vær og en av oss. jeg ser både pluss og minus, det jeg ser som største minus er at vi kan miste tilbakefalls retten til vannkraft

Hva? EU har ingenting med vannkraft â gjöre.. Ingenting med slike ting i det hele tatt. EU bare sier minimums kvoter som mâ vâre fornybar av energien vi produserer, det har jo ingenting med oss â gjöre, vi produserer nesten alt med fornybar vannkraft..

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...