Gå til innhold

EU - Ja eller Nei?

Er du for eller i mot EU?   

385 stemmer

1. 1. Er du for eller i mot EU?

• Er for EU medlemskap
      103
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      98
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      121
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      23
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      18
    • Ingen formening/vet ikke
      23

Anbefalte innlegg

På hvilke konkrete områder mener du at EU-medlemskap vil medføre en forverring for Norge?

Noreg er ein økonomisk stormakt som klarar seg utmerka på eigenhand, om me går inn i EU har me ikkje lengre den kontrollen over vår eiga rikdom slik me har no. Eg ser helst at Noreg som stat har kontroll på eigen rikdom.

Dei store innad EU har garantert ein plan om at det ein gång skal bli ein union på linje med USA.

No veit ikkje eg korleis ditt syn på saka er, men personleg er eg lite lysten på det.

Alle slike traktatendringer vil kreve samtykke fra statene. EU kan ikke tvinge Norge til å godta traktatendringer vi ikke ønsker, og langt mindre avvikle Norge som selvstendig stat - det tillater heller ikke vår Grunnlov. Vi diskuterer da EU, ikke et fantasifoster. :)

Ein av tinga fryktar om me blir med i EU er at man i Noreg blir meir open for å godta slike traktatendringar.

Endret av Ballus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
På hvilke konkrete områder mener du at EU-medlemskap vil medføre en forverring for Norge?

Noreg er ein økonomisk stormakt som klarar seg utmerka på eigenhand, om me går inn i EU har me ikkje lengre den kontrollen over vår eiga rikdom slik me har no. Eg ser helst at Noreg som stat har kontroll på eigen rikdom.

Dei store innad EU har garantert ein plan om at det ein gång skal bli ein union på linje med USA.

No veit ikkje eg korleis ditt syn på saka er, men personleg er eg lite lysten på det.

Alle slike traktatendringer vil kreve samtykke fra statene. EU kan ikke tvinge Norge til å godta traktatendringer vi ikke ønsker, og langt mindre avvikle Norge som selvstendig stat - det tillater heller ikke vår Grunnlov. Vi diskuterer da EU, ikke et fantasifoster. :)

Ein av tinga fryktar om me blir med i EU er at man i Noreg blir meir open for å godta slike traktatendringar.

Litt som det norsk-svenske tollsamarbeidet er begynnelsen på en ny unionstid? Det er klart, ligger en på et slikt realismenivå oppleves nok et EU-medlemskap som særdeles skummelt.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Herrbrun: Han mener nok sikkert bare at Norge er økonomisk sterk, og det er vi.

Sindres: Jeg er da helt klar over at EU ikke kan tvinge noe slikt på medlemslandene uten videre. Men en felles grunnlov er en ide EU har jobbet med lenge og er nok noe som kommer til å bli implentert på sikt. Akkurat som Euroen så er det ikke noe i veien for at det kan innføres land for land. Og jeg sier heller ikke at det uten videre vil fjerne selvstendigheten til statene, men man må jo innrømme at statene i EU er ikke like selvstendige som de var før. Når man godtar å være med i EU så forplikter de seg også til å innrette seg etter EU's regler. Norge har jeg heller ikke nevnt annet enn i forbindelse med EØS. Vi for også beskjed om ting vi må gjøre gjennom EØS, og selv om vi kan nekte så har vi nesten aldri gjort det.

EU kommer til å bli en stormakt på lik linje med USA og Norge kommer til å bli med. Det vil jeg påstå er uungåelig slik verden er i dag. Er mer et spørsmål om når. Men jeg tror at Norge vil tjene på å vente med en slik løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Sindres: Jeg er da helt klar over at EU ikke kan tvinge noe slikt på medlemslandene uten videre. Men en felles grunnlov er en ide EU har jobbet med lenge og er nok noe som kommer til å bli implentert på sikt.
Ikke noe galt med felles grunnlov innen EU. Hele verden burde hatt en felles grunnlov basert på fornuft.

Å si at i EU jobbes med en "grunnlov", er misvisende. Det er ikke snakk om en konstitusjon i tradisjonell forstand, slik som vår Grunnlov av 1814 eller The United States Constitution. Den såkalte EU-grunnloven er en folkerettslig traktat. Generelt er det viktig å skjønne at EU kun har den kompetanse medlemsstatene gir EU - i motsetning til vårt Storting som har kompetanse til alt som ikke er unntatt det, har EU-organene kun den kompetanse traktatene gir dem.

Jeg tror mange ser for seg at EUs makt er uinnskrenket, men det er altså ikke tilfelle. Det er klart at EU svekker medlemsstatenes suverenitet, men det er ikke unikt for EU - det gjelder alle folkerettslige avtaler. EU har allerede massiv innflytelse over Norge bl.a. via EØS, så spørsmålet er om vi med et medlemskap faktisk mister så mye mer enn det vi alt har gitt fra oss?

Lenke til kommentar
Litt som det norsk-svenske tollsamarbeidet er begynnelsen på en ny unionstid? Det er klart, ligger en på et slikt realismenivå oppleves nok et EU-medlemskap som særdeles skummelt.

Det er to vidt forskjellige ting, og eg seier ikkje at EU vil bli noko "USA" i næraste framtid. Men på sikt kan EU utvikla seg til å bli ein stor stat, kor makta er sentrert hos f.eks tyskerane og franskmenna.

Økonomisk stormakt? Hvilken verden lever du i?

Eg tenkte meir på at me var økonomisk sterke mtp BNP.

Lenke til kommentar

herrbrun: Selvfølgelig har det noe å si? Høy BNP per person fører som regel til høy levestandard.. det er tilfellet i både Luxemburg og Norge.

sindres: Er klar over at EU's makt og en eventuell grunnlov ikke er uinnskrenkede, osv. Men Siden EUs opprinnelse så har EU fått mer og mer makt nettopp fordi landene gir fra seg mer og mer makt. Om dette fortsetter så vil EU til slutt har mer å si enn landene selv. Man må ha et langt tids perspektiv på slike ting. Vi har såpass sterke stater i Europa og mye nasjonalfølelse (selv om det ikke er like mye som f.eks USA) at det skjer ikke over natten. Men jeg tror det er uungåelig.

Uten EU er de europeiske statene for små til å konkurrere med f.eks USA og Kina i lengden. Finanskrisen hadde truffet Europa mye harderere hadde det ikke vært for Euroen.

Europa: Vel, vi har jo noe lignende siden de fleste landene i verden har inkorporert menneskerettighetene som en del av deres lovgivning. Det har vi her i Norge også. Men det kan såklart strekkes lengre og jeg synes det er viktig å sloss imot muslimenes alternative menneskerettigheter.

Lenke til kommentar

Enkeltindividene i landet om familien er i utlandet, ja. Men for at et land skal være en "økonomisk stormakt" må det nesten ha en sentral rolle i verdenshandelen, ved at det eksporterer og importerer så voldsomt mye at andre land blir avhengige av det. vi eksporterer veldig, veldig mye gass, og en del olje, men økonomisk er ikke det snakk om de helt enorme summene sammenlignet med de fleste andre land. Vi har en viss betydning i verdensøkonomien, men den er ikke særlig stor.

Det er i alle fall feil å kalle Norge for en "Økonomisk stormakt"

Lenke til kommentar

Selv om vi blir med i EU har vi kontroll over egen rikdom. Hvor i alle dager har du fâtt en annen ide? Dessuten er ikke Norge sâ velstâende du vil ha det til..Staten er rik, folket ikke sâ veldig. Politiske ambisjoner i Norge er jo latterlige, vi har mulighetene til â skape en "fremtidsstat", alikevel velger vi â bruke rikdommen i aksjespill, noe som ikke har betalt seg. Tenk om vi hadde brukt pengene fornuftig!

EU vil ikke ha noe â si pâ dette, men de har lov â komme med forslag til oss siden vi ikke har noen selv.. Vel vi hadde det, noen önsket â bygge ny superjernbane mellom alle de Norske byer, men det ble "for dyrt". Kostet 120 milliarder NOK eller ca 15 milliard €.. Oljefondet er jo pâ 2000 milliard NOK, 6% hadde det kostet oss. Superjernbane mellom alle storbyene.

Apropos lover og regler sâ godtar jo Norge 90% av disse alikevel, og det er BRA regler likesom alle andre EU regler. Dessuten, er det noe vi ikke liker KAN VI VELGE Â STÂ UTENFOR pâ disse omrâdene.

Lenke til kommentar
EU kommer til å bli en stormakt på lik linje med USA og Norge kommer til å bli med. Det vil jeg påstå er uungåelig slik verden er i dag. Er mer et spørsmål om når. Men jeg tror at Norge vil tjene på å vente med en slik løsning.

Sâ du vil ikke at Norge skal bli del av en stormakt? Heller sitte utenfor som et betydningslöst tulleland som har alle pengene i aksjer mens infrastruktur og slike ting er elendig? Et land som blokkerer grensene og frihandel med enorme tollavgifter slik at monopolene kan fortsette?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Sindres: Jeg er da helt klar over at EU ikke kan tvinge noe slikt på medlemslandene uten videre. Men en felles grunnlov er en ide EU har jobbet med lenge og er nok noe som kommer til å bli implentert på sikt.
Ikke noe galt med felles grunnlov innen EU. Hele verden burde hatt en felles grunnlov basert på fornuft.

Å si at i EU jobbes med en "grunnlov", er misvisende. Det er ikke snakk om en konstitusjon i tradisjonell forstand, slik som vår Grunnlov av 1814 eller The United States Constitution. Den såkalte EU-grunnloven er en folkerettslig traktat. Generelt er det viktig å skjønne at EU kun har den kompetanse medlemsstatene gir EU - i motsetning til vårt Storting som har kompetanse til alt som ikke er unntatt det, har EU-organene kun den kompetanse traktatene gir dem.

Jeg tror mange ser for seg at EUs makt er uinnskrenket, men det er altså ikke tilfelle. Det er klart at EU svekker medlemsstatenes suverenitet, men det er ikke unikt for EU - det gjelder alle folkerettslige avtaler. EU har allerede massiv innflytelse over Norge bl.a. via EØS, så spørsmålet er om vi med et medlemskap faktisk mister så mye mer enn det vi alt har gitt fra oss?

Det gjör vi ikke. Eneste forskjellen er at vi ikke betaler medlemsAVGIFT, heller at vi tar del i budsjettet(ca 1% av GDP) og fär igjen gjennom det samme budsjettet gjennom feks ny infrastruktur og jordbuks-subsidier. Som alle rike stater vil nok Norge betale noe mer enn de fâr igjen, men som en solidarietsstat som vi sâ stolt er kan vi stolt vite at de pengene gâr til fobedringer i mer trengende EU stater, feks i öst-Europa.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det er to vidt forskjellige ting, og eg seier ikkje at EU vil bli noko "USA" i næraste framtid. Men på sikt kan EU utvikla seg til å bli ein stor stat, kor makta er sentrert hos f.eks tyskerane og franskmenna.

Økonomisk stormakt? Hvilken verden lever du i?

Eg tenkte meir på at me var økonomisk sterke mtp BNP.

BNP er en dârlig mâte â mâle ökonomi pâ. Visst er Norge rike pâ mange mâter, men ogsâ fattig pâ noen av de viktigste omrâdene. EU blir ikke noe USA, EU er og forblir et sammarbeid mellom Europeiske stater, hvor langt det vil gâ vil tiden vise, og uansett hvor langt det gâr vil det väre positivt, slik som det HAR värt til nâ.. Du kan ikke si en eneste VIRKELIG negativ ting om EU, det utfordrer jeg deg til. Sâ utfordrer jeg deg ogsâ til â tenke for deg selv gjennom ALLE positive og negative ting og veie disse opp mot hverandre. Gjör du det vil HELT sikker din holdning til EU endre seg.

Jeg tror Norsk EU skeptisism har base i uvitenhet og propaganda.

Lenke til kommentar

Jeg er i mot EU fordi jeg mener det undergraver Norges suverenitet. EØS kunne vi igrunn ha vært foruten, men da hadde vi nok hatt litt problemer med handel.

Når det gjelder felles grunnlov for EU så synst jeg godt denne kunne blitt implementert i Norge så lenge den ikke undergraver Norges suverenitet. Jeg kommer aldri til å godta at Norge skal styres fra Brüssel. Vi klarer fint å lage egene lover å regler.

Lenke til kommentar
Men det seier (til ei viss grad) noko om eit land er sterkt økonomisk eller ikkje.

Jo mer folk jobber jo sterkere BNP per person.. Noe â tenke pâ..

BNP sier ingenting om hva man fâr igjen for arbeidet gjennom feks kjöpekraft. Hvis nordmenn jobber dobbelt sâ mye som svenskene og har dobbelt BNP per person, men betaler dobbelt for varer og har höyere utgifter en Svenskene noe som resulterer at de fâr MYE mindre igjen per arbeidet time, hvem har det da best?

Lenke til kommentar
Jeg er i mot EU fordi jeg mener det undergraver Norges suverenitet. EØS kunne vi igrunn ha vært foruten, men da hadde vi nok hatt litt problemer med handel.

Når det gjelder felles grunnlov for EU så synst jeg godt denne kunne blitt implementert i Norge så lenge den ikke undergraver Norges suverenitet. Jeg kommer aldri til å godta at Norge skal styres fra Brüssel. Vi klarer fint å lage egene lover å regler.

Det er jo en fullstendig missvisende tro. Selv om Norge blir med i EU blir vi ikke styrt gjennom Brussels, faktisk bare en liten del blir styrt gjennom Brussels, akkurat slik som nâ.. Hva er sâ bra med suverenitet da nâr politikerne her hjemme er fullstendige idioter? Ikke engang EU grunnloven vil undergrave Norges suverenitet. Du mâ se 50 âr frem i tid för undergraving av suverenitet i det hele tatt KAN BLI EN AKTUELL sak nâr det gjelder Norge og EU.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...