Gå til innhold

[Løst]Er det billige emisjonsaksjer eller bare rettighetene til å kjøpe så å så mange emisjonsaksjer i PAR?

Rosewell1983

Anbefalte innlegg

slik jeg har forstått det så skal PA Resources (PAR) har en emisjon. I den forstånd ser jeg på nordnet at det ligger noen billige aksjer til salgs. Disse ligger på noen få øre...kan få dem til 1øre er man heldig. Men som en midlertidig løsning ser det ut som om det er opprettet et midligertidig selskap kalt PAR UR. Der kan man kjøpe disse billige aksjene og går ut ifra disse vil bli blandet sammen med PAR sine når emisjonen er over.

Men hvis jeg kjøper 100.000aksjer til 1øre...er det da reelle aksjer eller er det bare rettigheter til å kjøpe 100.000aksjer til en kurs som blir bestemt på et senere tidspunkt? for jeg har skjekket og PAR sin kurs ligger på 12kr (går ut ifra denne kan synke noe veldig når aksjene fra PAR UR blir blanda inn i PAR)så jeg vil ha dette avklart før jeg kjøper noen "aksjer?".

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å ta kortversjonen:

Ved emisjon utstedes det et antall tegningsretter. Vanligvis tildeles en tegningsrett per eksisterende aksje. La oss for eksemplet sin del si at det eksisterer 1000 aksjer, og dermed utstedes 1000 tegningsretter. La oss videre anta at det skal utstedes 200 nye aksjer.

Man har da 1000 tegningsretter som skal fordeles på 200 nye aksjer. Dette betyr at det kreves at man eier 5 tegningsretter for å få lov til å kjøpe en ny aksje under emisjonen.

Prisene på de nye aksjene som utstedes settes alltid en del lavere enn dagskurs. Differansen mellom prisene representerer verdien av tegningsrettene. For å fortsette med eksemplet, la oss si at aksjekursen er 50 og at de nye aksjene ved emisjonen koster 40. For 50 kroner får man da en såkalt "Rights-on" aksje, dvs. 1 aksje + 1 tegningsrett. For 40 kroner + 5 tegningsretter får man en ny aksje ved emisjonen. Dvs. at 10 kronen som skiller de to er verdien av 6 tegningsretter. Hver tegnignsrett skal i dette teoretiske eksemplet altså koste 10/6=1.67 kr.

Effekten av dette er at for å kjøpe seg en ny aksje ved emisjon + 5 tegningsretter så vil dette koste like mye som prisen på en gammel aksje etter at man har solgt 1 tegningsrett. Hele ordningen er altså laget for å sikre at både gamle og nye aksjer skal kunne omsettes uten at det oppstår situasjoner hvor det lønner seg mer å kjøpe den ene fremfor den andre osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...