Gå til innhold

Ny i Linuxverden =)

towoha

Anbefalte innlegg

Javaproblem!!!

Jeg får ikke lastet inn Java på min Ubuntu distro! Fungerer ikke i Mozilla eller i Opera. Får rett og slett ikke lov å installere virker det som, for da jeg forsøker via den innebygde innstallmodulen i Mozilla (den som sier at jeg mangler ett programtillegg og kan laste det ned via mozilla modul) får jeg bare nektet tilgang og installasjon kunne ikke fullføres =(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://packages.ubuntu.com/intrepid/icedtea6-plugin

Riktignok en fork av openjdk, men ihvertfall fri. Og skal visstnok fungere bra til det meste, men desverre krever bankID Sun sin java, og det kan jo være en showstopper for mange.

Det er jo typisk at det er bank id som er viktig at fungerer da...

prøv å legge inn restricted extras. :) Får du java, flash, mp3 støtte og en del annet i samme slengen. :)

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Får ikke lagt inn denne. Får bra feilmelding i terminal...

Lenke til kommentar

Du skriver mest sannsynligvis feil. Kopier den inn direkte eller bruk "Synaptic Package Manager" under System -> Administration menyen, eller "Add/Remove Programs" under Programs menyen.

Forøvrig fungerer bankID fint med Sun sin Java (som er tilgjengelig på Linux og den du får når du innstalerer ubuntu-restricted-extras), dersom det var uklart.

Lenke til kommentar

Det er mange her som foreslår Ubuntu/Mint, men jeg har vært i samme situasjon som deg, med en forholdsvis "svak" maskin. Etter å ha testet Mint/Ubuntu og Open Suse, der Mint kanskje er den letteste distribusjonen å håndtere fra start av, endte jeg opp med noe helt annet. Grunnen var at Flash kjørte tregt på denne distribusjonen. Det har vel med hardware å gjøre. Det spilte ingen rolle hvilken flash-versjon jeg forsøkte.

Løsningen ble Mandriva One 2009. Den kommer i både KDE og Gnome-versjon, og valget falt på Gnome, fordi jeg synes KDE var mer ustabilt og for "fancy".

Uansett, Mandriva kjører langt lettere på mine datamaskiner enn Ubuntu/Mint, og så er det litt artig å gå mot Ubuntu-strømmen. I bunn og grunn er det ikke stor forskjell mellom Ubuntu og Mandriva. Det benyttes litt ulike programmer for å vedlikeholde og oppdatere maskinen, men mye er likt. Du får god hjelp av andre når du bruker Mandriva også.

Linuxverden er stor, og Mandriva har løst mine problemer med eldre maskinvare.

Lenke til kommentar
Det er mange her som foreslår Ubuntu/Mint, men jeg har vært i samme situasjon som deg, med en forholdsvis "svak" maskin. Etter å ha testet Mint/Ubuntu og Open Suse, der Mint kanskje er den letteste distribusjonen å håndtere fra start av, endte jeg opp med noe helt annet. Grunnen var at Flash kjørte tregt på denne distribusjonen. Det har vel med hardware å gjøre. Det spilte ingen rolle hvilken flash-versjon jeg forsøkte.

Løsningen ble Mandriva One 2009. Den kommer i både KDE og Gnome-versjon, og valget falt på Gnome, fordi jeg synes KDE var mer ustabilt og for "fancy".

Uansett, Mandriva kjører langt lettere på mine datamaskiner enn Ubuntu/Mint, og så er det litt artig å gå mot Ubuntu-strømmen. I bunn og grunn er det ikke stor forskjell mellom Ubuntu og Mandriva. Det benyttes litt ulike programmer for å vedlikeholde og oppdatere maskinen, men mye er likt. Du får god hjelp av andre når du bruker Mandriva også.

Linuxverden er stor, og Mandriva har løst mine problemer med eldre maskinvare.

Blir nok ikke Mandriva på meg. Forsøkte å installere på maskinen min, noe som i og for seg gikk ganske bra (synes personlig install programmet på ubuntu/mint er bedre) Men det var ikke mye av min hardware som virket etter installasjon, i motsetning til Ubuntu da virket ALT! Og ærlig talt, jeg vil jo ha mest mulig til å virke med det samme...

Lenke til kommentar

Jeg mener, det er mye man må gjøre manuelt i Linux, mens i XP/Vista er det bare å trykke på 1-2 knapper.

Feks fikse på oppløsning som du vet skjermkortet ditt støtter, men som ikke finnes i den lista hvor man velger oppløsning. Vært borti akkurat det.

På en annen side er det raskere oppstart og bedre oppetid. Om jeg skulle ha mekka server ville jeg selvsagt brukt Linux.

Lenke til kommentar

Det har nok mer med driverstøtte enn at systemet er lite automatisert. Har man dårlige drivere til skjermkortet, sitter man gjerne fast med en lav oppløsning og/eller hakkete 3D-rendrering også i Windows.

At brukerne kan oppfatte det som et større problem i Linux, uansett hvem som har skylden, er en annen sak.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

en artig ting jeg opplever i ytelses forskjell i windows vista og linux er at i mange spill som både finnes til linux og windows kan jeg kjøre ca medium grafikk med litt/mye lagg, mens i linux kan jeg kjøre full grafikk med lite lagg.

dette er en artig problemstilling MS folkene kunne ha begynt å tenkt på, lag et lettere system sli kat ressursene kan heller ble brukt på programmene du kjører og ikke lage alt på en prosses

Lenke til kommentar

Det var av min oppfattning at MS sine os var mer optimalisert for spill enn det Linux egentlig var. Med tanke på DX osv. (vel, optimalisert er vel kanskje feil, men det har jo ikke vært lagt skjul på at MS vil kapre spillkundene også)

I tilleg så har jo MS de siste årene hele tiden prøvd å være... alt.

Dog, det lille jeg har prøvd Vista så har jeg ikke helt funnet ut hvordan det kan være godt til hverken det ene eller andre. =/

Bare mine tanker om saken.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...