Gå til innhold

Ny i Linuxverden =)


towoha

Anbefalte innlegg

...

Takk=)

Men hvordan får jeg da installert Linux på en "tom" og formatert disk da HD er helt blank?

Og hva mener du med installere virituelt? Hvordan gjør jeg det?

Du gjør det på akkurat samme måte om med windows. Putter inn cd'en og botoer fra den.

 

En virtuell maskin er et OS som kjører inne i et annet. Du får altså et vindu inne i f.eks. ubuntu hvor et annen OS kjører i.

post-54091-1229878515_thumb.png

I dette eksempelet kjører windows xp i en virtuell maskin inne i ubuntu.

 

Det jeg vil anbefale deg er at du legger inn Ubuntu på hele harddisken. (Altså brennen en ubuntu cd og booter fra den) Og så installerer du virtualbox 2.1 og kan legge inn så mange OS'er du vil inni i ubuntuen din. Dette blir oversiktlig og "sikkert", siden du hele tiden har en fungerende ubuntu.

 

Espen ;)

 

Genialt Espen! Takk for hærlig info!!! Skal jaggu teste ut dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker forresten Linux noe av det samme filsystemet som Win? Jeg tenker på at jeg har noen 100 bokmerker i opera og trenger de over til opera i Linux. Er det bare å ta sikkerhetskopi og kjøre de over på vanlig måte? Og hva med kontakter og sånt?

Filsystem: Nei! Linux støtter ntfs og fat men på ingen måte bruker dem. Men dette har ingenting å si for hva du videre spør om...

 

Opera bokmerker: Ja, eller du kan bruke opera sync.

 

Kontakter: Hvilket kontakter? Outlook?

Lenke til kommentar
Om du får gjort jobben med GIMP, vet jeg strengt tatt ikke hva det er man trenger photoshop til. De to programmene kan ikke helt sammenlignes.

Akkurat - de aller, aller fleste trenger ikke Photoshop - de bar tror de trenger det. De tror faktisk at det ikke finnes noe annet program for å gjøre enkel redigering av bilder. :p

Lenke til kommentar
Om du får gjort jobben med GIMP, vet jeg strengt tatt ikke hva det er man trenger photoshop til. De to programmene kan ikke helt sammenlignes.

Akkurat - de aller, aller fleste trenger ikke Photoshop - de bar tror de trenger det. De tror faktisk at det ikke finnes noe annet program for å gjøre enkel redigering av bilder. :p

Det kan vel sies generelt om windows/linux. De aller fleste trenger ikke windows - de bar tror de trenger det. De tror faktisk at det ikke finnes noe annet program som gjør det samme/bedre. ;)

Lenke til kommentar

Nei, man kan importere andre typer, som f.eks sRGB osv, men man jobber (og lagrer) fremdeles på 8bit RGB.

 

EDIT: Dette dukket opp i 2.4. 2.6 har bare byttet backend, uten nye funksjoner på det området iallefall, vi får se i 2.8.

EDIT2: Utviklingen til GIMP er egentlig tragisk, satt med GIMP 1.2 noen timer i sted, ikke mange forandringer utennom UI og font-støtte som har skjedd disse årene.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Bruker forresten Linux noe av det samme filsystemet som Win? Jeg tenker på at jeg har noen 100 bokmerker i opera og trenger de over til opera i Linux. Er det bare å ta sikkerhetskopi og kjøre de over på vanlig måte? Og hva med kontakter og sånt?

Filsystem: Nei! Linux støtter ntfs og fat men på ingen måte bruker dem. Men dette har ingenting å si for hva du videre spør om...

 

Opera bokmerker: Ja, eller du kan bruke opera sync.

 

Kontakter: Hvilket kontakter? Outlook?

Det høres bra ut! Kontakter i Outlook og Opera kontakter, men Operakontakter blir jo med på opera sync det da =)

Men når du nå sier at Lin støtter ntfs og fat men ikke bruker de. Hvordan formaterer jeg da disk som skal kjøre Lin? Og hvis jeg har en disk i ntfs med bilder, musikk, film osv på, er da Lin i stand til å lese disse filene? Jeg har kjørt sepparat disk til filer og separat til programmer/opperatisystem...

Lenke til kommentar

Mulig jeg har lest litt lite på nett nå, men hvis jeg ønsker å bytte ut Firefox ikonet med Opera i menylinje øverst på skjerm (er det den blir kalt forresten?) og få Opera til å kjøre derfra i stedet for Firefox, hvordan gjør jeg det? Klarer liksom ikke få Opera til å kjøre fra noe annet enn Terminal... Grunnen til at jeg ønsker å bytte er jo klart at jeg bare bruker Opera som nettleser og FF kunne jeg godt slettet egentlig, hadde det ikke vært for at jeg trenger det til å kjøre på enkelte nettsteder.

En annen sak. Nå kjører jo jeg med to stk fysiske disker i min maskin. Dersom jeg ønsker å bruke den ene kun til programmer og opperativsystem og den andre som lagring til mine dokumenter. Si jeg da bruker det som var C: til OPSYS og D: til annet, hvordan får jeg formatert D: etter install av OPSYS? Og hvordan setter jeg opp OPSYS til å lagre på D: (Vet C: og D: er galt.. PLEASE BEAR WITH ME!)

Ellers er jeg STOR fornøyd med Ubuntu som distro. Mye nytt å sette seg inn i selvfølgelig, men dette skal nok gå bra! =) Alt var forresten "plug and play" etter install :-D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Denne kan være veldig nyttig etter en installasjon av Ubuntu, den garanterer nesten for at du ikke støter på problemer på nettet: :)

 

 

 

10 Things You Should Do Immediately After Installing Ubuntu 8.10 

 

 

 

EDIT: Når det kommer til disse terminalkomandoene er det bare å "klipp og lim" inn i terminalen. :)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Denne kan være veldig nyttig etter en installasjon av Ubuntu, den garanterer nesten for at du ikke støter på problemer på nettet: :)

 

 

 

10 Things You Should Do Immediately After Installing Ubuntu 8.10 

 

 

 

EDIT: Når det kommer til disse terminalkomandoene er det bare å "klipp og lim" inn i terminalen. :)

 

Det var en flott artikkel! :-D Takker!!!

Men "klipp og lim inn" i terminal skjønte jeg ikke =( *føle seg litt dum nå*

Lenke til kommentar
Skjønner, trodde han mente mot spørsmålet jeg hadde ang Opera nemlig :-S *føle seg enda dummere nå*

Hei - det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Alle har vært nybegynnere i Linux en gang.

 

Når det gelder det Firefox-ikonet ditt:

1) du kan endre det ved å høyreklike på det og velge "properties"

2) du kan legge til et nytt ikon hvor som helst på menylinja ("panel") ved å høyreklikke på stedet

du vil ha det og velge "add new item"

 

Ihvertfall er det slik det funker i min Xubuntu.

Lenke til kommentar
Skjønner, trodde han mente mot spørsmålet jeg hadde ang Opera nemlig :-S *føle seg enda dummere nå*

Hei - det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Alle har vært nybegynnere i Linux en gang.

 

Når det gelder det Firefox-ikonet ditt:

1) du kan endre det ved å høyreklike på det og velge "properties"

2) du kan legge til et nytt ikon hvor som helst på menylinja ("panel") ved å høyreklikke på stedet

du vil ha det og velge "add new item"

 

Ihvertfall er det slik det funker i min Xubuntu.

 

Takker for hjelpen! :new_woot:

Lenke til kommentar

Har nå prøvd ut Ubuntu og Mint i noen dager og synes Ubuntu er det beste allternativet. Det er veldig klart ut av esken og fungerer strålende på den testmaskinen jeg kjører på. Kommer til å kjøre full install på min primærmaskin i morgen med Ubuntu. En annen god grunn til at jeg velger Ubuntu er at det er veldig gode forumer og mange mennesker som har prøvd dette før og alle virker hjelpsomme på alle måter så dette er jo en lek =) Gleder meg virkelig til fremtiden som Ubuntu bruker! :thumbs:

Jeg kommer nok til å starte en ny tråd etter install på primærmaskin for da er jeg ikke lenger på testbasis men mere på brukernivå... Men det kan hende jeg føler for å skrive ett og annet innlegg i denne tråden igjen også, hvis det skulle passe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...