Gå til innhold

Nye regler i USA for turister. Hva bør jeg være OBS på?

khvm

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har da planlagt å reise en tur til USA i februar, men ennå ikke kjøpt billett. Jeg tenkte å dra til New York for å besøk en kompis, som bor der. Så jeg kommer med andre ord til å bo gratis. Det er snakk om et 2-3 ukers opphold.

Hva bør jeg ordne ASAP? Må jeg søke visum?

Fint om jeg kan få en del tips og råd her, da jeg er helt blank nesten :)

Liker å være forberedt.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reiser mest sannsynlig dit i februar, og blir der i ca. 2-3 uker. Skal jeg bare foreta den elektroniske registreringen, som "Raptor" linket til? Når vil jeg få bekreftelse på at den er godkjent, da? Har nemlig aldri vært i USA før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da blir det tur til NY i februar-tider. Det jeg lurer på er følgende:

-En kompis av meg som bor i USA, sier at man må ha visum nå for å komme inn i USA. Vil dette altså si at jeg må dra til den Amerikanske ambasade og søke om dette fortløpende?

-Jeg fikk "OK TO TRAVEL" på den linken dere linket til. Er jeg nå registrert?

-Er det noen andre registreringer e.l jeg må foreta meg nå?

-Jeg ser at Iceland Air er rimeligst til New York. Men det beste hadde kanskje vært å reise med direktefly (Continental). Når jeg er inne på sidene deres www.continental.com så får jeg opp billigste billett på 3000 USD??? :S Jeg skal for øvrig være der i 2 uker (noen dager til eller fra).

Takk for all hjelp hittil!

Lenke til kommentar

Når du er norsk, og har et maskinlesbart pass, og har fått "OK TO TRAVEL" på den websiten, kan du trykt dra. En print av OK TO TRAVEL skader sikkert ikke.

Du trenger ikke visum for å være der som turist i inntil 90 dager. Jeg vet ikke om Iceland er med i Visa Waiver-programmet, jeg trodde de var, og i såfall trenger ikke han heller visum. Hvis man trenger visum må man fylle ut en rekke papirer og booke tid på internet for visum-interview på ambassaden.

Lenke til kommentar
Når du er norsk, og har et maskinlesbart pass, og har fått "OK TO TRAVEL" på den websiten, kan du trykt dra. En print av OK TO TRAVEL skader sikkert ikke.

Du trenger ikke visum for å være der som turist i inntil 90 dager. Jeg vet ikke om Iceland er med i Visa Waiver-programmet, jeg trodde de var, og i såfall trenger ikke han heller visum. Hvis man trenger visum må man fylle ut en rekke papirer og booke tid på internet for visum-interview på ambassaden.

Ok, takk for svar Joachim :)

Men hvilket selskap vil du anbefale at jeg flyr med? Ønsker jo å reise med Continental, da de flyr direkte til NY. Forstår du noe av de nettsidene deres? Bør jeg forresten gå til anskaffelse av Eurocard e.l, for å spare opp bonus for mine flygninger?

Lenke til kommentar

Fly med de som er billigst du! Icelandair er vel den aktøren med "kjipest" service/fly. Jeg liker Continental veldig godt, selvom mange foretrekker større fly når de skal fly såpass langt. (Continental flyr en B752, med en midtgang fra Oslo).

Jeg vet Lufthansa hadde endel billige billetter til New York fra Oslo via Munchen/Frankfurt i Februar. Det kan være et alternativ. Ellers har det billigste til New York den siste tiden vært med Brussels Airlines eller BA og American via enten Brussel eller London. Generelt er KLM billige til mange steder i USA, men ofte ikke New York. Personlig ville jeg nok godt for Continental hvis det ikke var mye dyrere enn alternativet. Jeg ville nok vært villig til å betale et par hundre kroner ekstra for å unngå Icelandair, men ellers er det liten forskjell.

Og ja, du bør signe opp for bonusprogrammet til det flyselskapet du ender opp med å velge. Det er ihvertfall ingenting og tape! Eurocard derimot er kun et kredittkort. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg skulle bestille til i fjor sommer, undersøkte jeg alle slags alternativer. Men fant ut at SAS faktisk hadde den beste prisen.

Men det er vel sånn som varierer

Og så må man være obs på det som gjelder bagasje og reglene der da. De kan visst beslaglegge PC også nå uten grunn.

Lenke til kommentar
Ja, men i perioden 9. mai -23. mai så er Iceland Air billigst til 3300 kr. Finner ikke billigere enn det. Eller hva, Joachim?

Nei, det høres vel greit ut, og på ingen måte overraskende ut - som jeg skrev var det aktøren med "billigst/kjipest" billetter og service. Såfremt ingen andre selskap kjører kampanjer for den perioden - og det gjør de vel antagelig ikke hvis hverken du eller jeg har hørt om det, er nok Icelandair billigst. Som jeg skrev over ville jeg nok betalt noen hundrelapper for å slippe Icelandair, de har ingen gratis servering og ihvertfall ikke mer benplass enn den andre, men det fungerer helt sikkert veldig greit med dem også. De har tross alt meget god erfaring fra å fly Europa-USA via Keflavik.

Lenke til kommentar
Ja, men i perioden 9. mai -23. mai så er Iceland Air billigst til 3300 kr. Finner ikke billigere enn det. Eller hva, Joachim?

Nei, det høres vel greit ut, og på ingen måte overraskende ut - som jeg skrev var det aktøren med "billigst/kjipest" billetter og service. Såfremt ingen andre selskap kjører kampanjer for den perioden - og det gjør de vel antagelig ikke hvis hverken du eller jeg har hørt om det, er nok Icelandair billigst. Som jeg skrev over ville jeg nok betalt noen hundrelapper for å slippe Icelandair, de har ingen gratis servering og ihvertfall ikke mer benplass enn den andre, men det fungerer helt sikkert veldig greit med dem også. De har tross alt meget god erfaring fra å fly Europa-USA via Keflavik.

Ok. Men når du skriver at du ville betalt et par hundrelapper ekstra for å fly med et bedre flyselskap, så er vel ikke akkurat den muligheten en realitet? For de andre flyselskapene skal gjerne ha langt mer enn 3300 kr, og da mener jeg over 4000 kr. Continental er jo selvfølgelig et flyselskap jeg uten erfaring, kan si jeg vil foretrekke fremfor andre selskaper. Dette er fortrinnsvis fordi de flyr direkte. Når jeg går inn på Continental sine nettsider, så får jeg kun opp prisalternativer for den nevnte reiseperioden, som starter ved 1000 USD. Dette kan vel ikke stemme? Kan du være litt behjelpelig her, Joachim?

Lenke til kommentar

Jeg søkte nå på continental.com og fikk på 4785 hos Continental på de aktuelle datoene.

Jeg tror du misforstod litt, jeg mener at DERSOM det er en reel mulighet for si å betale 3600 for å fly KLM(bare tatt her som et random eksempel) fremfor Icelandair, ville jeg nok valgt det. Men ikke ved en større prisforskjell. Står valget mellom 4700 for Continental og 3300 for Icelandair ville nok også jeg velge Icelandair. Jeg bare redegjorde for en tenkt situasjon, i det jeg anser Icelandairs produkt for å være et lite hakk dårligere enn mange andres, men ikke nok til å forsvare 1300 i prisforskjell.

3300 er en god pris spør du meg, spesielt når det nærmer seg sommeren, og jeg ville nok booket denne og locked in på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...