Gå til innhold

Fra XP til Ubuntu - Hjelp

Wæsp

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå bestemt meg for å prøve å kjøre Ubuntu på maskina mi, men vet ikke helt hvordan jeg får til dette.

Laster ned systemet fra siden dems nå, videre trenger jeg hjelp.

Noen som kan hjelpe/forklare meg trinnhvis hvordan jeg gjør det?

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke tørr eller skal ha begge samtidig kan du kjøre dualboot, fin guide her.

Men backup skader ikke nei!

Lykke til med det gode valget ;)

Regner med du bruker linux? Bruker ikke det selv, men lurer litt. Dere som bruker linux, hva bruker dere det til?

Har hørt at mye graffikkdrivere osv stinker til linux (dårlig optimalisering), stemmer dette? Så da er dere vel ikke hovedsakelig gamere? Svar gjerne på PM om det blir litt offtopic :)

Lenke til kommentar

Kan svare kort selv om det er off topic (start gjerne en ny tråd):

Ja, jeg bruker kun GNU/Linux. For det meste arch, men også litt ubuntu og debian på servere. Jeg har en windows installasjon på en disk et sted, men den ligger i skapet for tiden. Jeg spiller lite og hvis jeg gjør det er det ikke grafisk pene spill.

Linux er ikke for gamere, men det er ikke pga driverene. De aller fleste spill lages for DirectX, dette er MS programvare, og ikke tilgjengelig i linux (jeg ser bort ifra wine her) ergo, de fleste spill kjører ikke i linux.

Driver støtten er meget god! Både ati og nvidia støtter alt som kan tenkes inkludert god 3D støtte. (3D skrivebord og OpenGL spill går så det griner)

Men hva vi bruker linux til? Øhh.. Hva bruker du maskina/windows til?

Du må gjerne prøve ;) Vi skal guide deg til suksess.

Espen

Lenke til kommentar

Syns det virker skummelt at noe i heletatt spør om hvordan et operativsystem skal installeres mens det ennå lastes ned! Okay, hvis du har installert Windows og skjønner hva Windows gjør med harddiskene dine, er det bare å sette i gang med installering av Ubuntu også. Men: husk at du plutselig "sitter" med to operativsystemer da!! Men det husker du vel? Og du vet hvordan operativsystemer legger seg ut over en harddisk? Hvis ikke, les mer på nettet f.eks. Generelt. :-(

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er skummelt. Det er bedre å spørre og så få det til, enn å ikke spørre og feile, eller ikke tørre å prøve fordi man ikke vet.

Sixpounder: jeg vil tro du finner mange stegvise forklaringer på dette forumet allerede for hvordan komme seg fra nedlastet .iso-fil, brenne ut cd/dvd, boote opp fra plata, starte installasjon, velge partisjoner som skal brukes og vente til det er ferdig. Ubuntu har en stor brukerskare, så dette finnes det veldig mange guider for dette allerede. Har du prøvd å søke? Her er et eksempel. Det finnes mange guider som tar for seg «dual-boot» med Windows (XP) (de samme guidene kan brukes om du ønsker Ubuntu ene og alene på maskinen og).

Men om det er ting underveis du ikke får til eller ikke skjønner osv, så er det bare å spørre.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Lykke til med Ubuntu. Gjorde det samme som deg for 2 år siden. Aldri krasj og blåskjerm lenger.

Jeg fikk litt hjelp til å komme i gang i starten.

En av de tingene jeg slet med i starten var å forstå hvordan programmer installeres. Her må man tenke på nytt og forstå at alt installeres fra "pakkebrønner".

Siden dette har jeg installert Linux Ubuntu hos flere personer. Alle er fornøyd. Alt fungerer og ingen telefoner med at pceen fungerer ikke og vil ikke boote og so weiter.

Lenke til kommentar

Jeg har også bestemt meg for å bytte fra XP til Ubuntu, siden XP krasjet... :(

Har formatert en HDD i ext3 og prøver å installere fra CD, men funker dårlig,

får opp Ubuntu logoen der du ser den jobber, så kommer skrivebordsbakgrunnen opp,

for så å forsvinne, så det kun er et kryss igjen (musepeker) på sort skjerm :(

kan bevege på krysset...

Forslag?

Lenke til kommentar

Det som sannsynligvis skjer er at skrivebordsmiljøet krasjer.

Skjekk at CD'en din er korrekt lastet ned og brent (er en opsjon i menyen du får opp helt i starten). Hvis den er det, så velg den opsjonen som det står "innstaler til harddisk" eller noe slikt. Mener at den ikke er grafisk (men noe ala det XP har, litt mer moderne).

Lenke til kommentar

NorthWave: Nja... tror du kommer inn i det grafiske uansett i ubuntu nå. Bare at du slipper innlogging og å starte installeringsprogrammet.

Shape: Hva mener du med at du har formatert den i ext3? Når krasjer den? Når du booter live-cd'en eller etter du har installert alt og skal starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...