Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Automasjon, Prosjektoppgave. (garasje)


Anbefalte innlegg

Har en kapitell oppgave i automasjon, vg1 elektro hvor jeg sitter bånn dønn fast.

(Fra boka "Automatiseringssystemer i praksisk" kap.12)

 

Arbeidsoppdrag:

 

Firmaet Elanlegg har fått i oppdrag å innstalere et motoranlegg for å åpne og lukke en garasjeport for en kunde. Til drift av porten skal det brukes en trefase asynkronmotor for 230 V. Dreieretningsvending og stopp av motoren skal fjernbetjenes med trykknappbrytere montert ved innkjøring til garasjen. Det skal monteres to elektromekaniske posisjonsbrytere, en som stopper porten når den er helt åpen, og en som stopper porten når den er helt lukket. Kunden har satt krav om at anlegget skal ha stor personsikkerhet. I et apparatskap inne i garasjen skal kontaktorer, sikringer, motorvern og rekkeklemmer monteres. Anlegget skal være i åpen utførelse.

 

Informasjon om posisjonsbrytere:

Posisjonsbrytere brukes for å omforme mekaniske posisjoner til elektrisk signal. De kan lages på ulike måter, og vi skal nå se på en mekanisk oppbygd posisonsbryter. Den består av et kontakthus og en mekanisk påvirkningsdel. Påvirkningsdelen lages i mange forskjellige utgaver, tillpasset ulike formål. Figur 12.1 viser et eksempel på en posisjonsbryter med manøverarm og rulle. Kontaktsystemet består av en kontaktinnsats, og den kan leveres med flere forskjellige kontaktkombinasjoner.

 

 

SÅ det jeg vet er hvordan hoved- og styrestrømsskjema skal se ut, men når det kommer til styrestrømsskjema så skjønner jeg ikke hvor / hvordan jeg skal legge inn posisjons bryteren.

 

Kontakt - posisjonsbrter:

-Sluttekontakt, 13 - 14

-Brytekontakt, 21 - 22

 

Er det noe annet dere trenger og vite så bare spør.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var noe jeg kunne da jeg gikk på grunnkurs. Jeg tror jeg lagde noe slikt i Praksisen. men jeg har ikke noen av de bøkene her som jeg bor nå. Når skal oppgaven leveres? jeg kan kanskje få takk i boken til tirsdag.

Endret av denix89
Lenke til kommentar

Det må vel være grei skuring.

 

Når brytaren for port igjen blir aktivert stoppar den styrekretsen som igjen stoppar motoren.

Same skjer når brytaren for port opp blir aktivert.

 

Du har ein kontaktor for opp og ein for ned. Brytaren for opp stopper kontaktor for opp og brytar for ned stoppar kontaktor for ned.

 

Når brytaren ligg inne kan du ikkje slå inn kontaktoren for den veien brytaren står, då kan du kun køyre andre veien. Må sjølvsagt ha forrigling mellom kontaktorane og.

 

Når det gjeld personsikkerhet så er det jo snakk om klemskader, det viktige der er nok hovudsakleg at porten stoppar, eventuelt skiftar retning ved for stor motstand. Korleis det blir gjort i praksis veit eg ikkje dersom sjølve porten ikkje har brytar. Då kan det være noko som føler på straumtrekk og utfører ein handling når den blir for stor. Samtidig må den ikkje gjere noko ved startstraumen.

Lenke til kommentar

Ja, den kan brukes så langt jeg klarer å lese den. Opp og ned, endebryterene kobler ut kontaktorene når porten har kommet helt opp, og man kan bytte vei. Den vil dog ikke stoppe om den "støter" mot f.eks ett menneske, men det er jeg rett og slett ikke sikker på hvordan man får til. Du må sikkert ha en eller annen form for overvåkning av rotasjonen på motoren som kjører porten opp og ned og lage en forrigling som slår ut kretsen når omdreining er lik x-antall rpm. Hvordan man gjør det uten å ødelegge for seg selv har jeg ikke peiling på, men se om du kan bruke tako-generatorer til ett eller annet fancy.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Hvis den skal stoppe når det er motstand. så er det bare å legge inn en bryter som bryter kretsen når dette skjer. og den kan du legge inn før eller etter S1.. Og det går sikker ann å bare bruke en elektronikk krest som føler på strømen. men hva som skal brukes er jeg ikke sikker på...

Endret av denix89
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det ikke slik tegning viser da. det er jo bryter 13-14 og 21-23 og den ene slår inn mens den andre går ut.

 

Ser ganske riktig ut ja men ser ikke helt hvor posisjons bryterene 13-14 og 21-22 er på syreskjemaet?

Selv har jeg lagt de to for stopp (21-22) rett over -Q1 og -Q2 21-22 som er nederst på skjemaet over A1'ene. -Q1 = det du kaller K1. Det blir vell egentlig de du kaller for Z+ -S4 og Z+ -S5. Men er vell mer en stopp som skal være med? hva med 13-14 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...