Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke oppgaver er typiske for Privatisteksamen i naturfag VG1

Anbefalte innlegg

Jeg skal forbedre karakteren min fra ifjor i naturfag og har allerede begynt å lese. Jeg skal melde meg opp rett etter nyåret. Vet noen av dere om hva slags oppgaver man får eller hva som er mest typisk å få. Jeg vet at man trekker ut oppgaver, men noen forslag til hva jeg bør konsentrere meg om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lese hele pensum. Jeg mener at det er både en muntlig og skriftelig del. Jeg tror også det er slik at det er sensorene som avgjør hva du skal bli eksaminert i. Du får selvfølgelig ikke hele pensum. De har bare en halltime på seg. Hva som er typsik å få? Det kan variere ifra gang til gang. Jeg sier bare les godt.

Lenke til kommentar
Du må lese hele pensum. Jeg mener at det er både en muntlig og skriftelig del. Jeg tror også det er slik at det er sensorene som avgjør hva du skal bli eksaminert i. Du får selvfølgelig ikke hele pensum. De har bare en halltime på seg. Hva som er typsik å få? Det kan variere ifra gang til gang. Jeg sier bare les godt.

Hvor lang forberedelstid har man før man skal opp, er det 48 timer eller?

Lenke til kommentar

Nei. 48 timer er bare når det er eksamen i vidergående. Som privatist får man 30 minutter. I forberedelsesdelen får man utdelt læreplan målene (relatert ofte til tema i pensum) som man skal testet i. Om man da har lest hele pensum, skal dette minne deg igjen om ting du har lest. Da kan det gjerne være smart å forberede deg på hva du skal snakke om. Du kan få mange spørsmål. Gjerne lag en disposisjon.

Det jeg har erfart er at du må holde ordet hele tiden. Ikke la eksaminator slippe til uten at det bryter inn. Fortsett hele tiden med ledene informasjon selv om du har besvart spørsmålet. Snakk helet tiden!

Du har denne halltimen på å bevise at du fortjener en god karakter.

Slik sett kan du si at eksamen varer en time. Der den ene går til forberedelse og den andre går til selve eksamen.

Anbefaler deg å sette deg inn i læreplanmålene. Disse finnes på udir.no

I naturfag mener jeg også du må ha gjort et forsøk. Labøvelse som det kalles. Dette er noe du må legge fram foran sensor og forklare litt rundt.

Bare spør om du lurer på noe mer :D

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for infoen :yes: Læreren min fortalte meg at den skriftlige delen består av 30 spm som er avkryssningsspm. som de skal ta inn før jeg skal ha den muntlige delen. Ang, labøvelse, kan jeg ta hvilket som helst labøvelse og legge det frem for sensor eller skal det være relatert til tema?

Nei. 48 timer er bare når det er eksamen i vidergående. Som privatist får man 30 minutter. I forberedelsesdelen får man utdelt læreplan målene (relatert ofte til tema i pensum) som man skal testet i. Om man da har lest hele pensum, skal dette minne deg igjen om ting du har lest. Da kan det gjerne være smart å forberede deg på hva du skal snakke om. Du kan få mange spørsmål. Gjerne lag en disposisjon.

Det jeg har erfart er at du må holde ordet hele tiden. Ikke la eksaminator slippe til uten at det bryter inn. Fortsett hele tiden med ledene informasjon selv om du har besvart spørsmålet. Snakk helet tiden!

Du har denne halltimen på å bevise at du fortjener en god karakter.

Slik sett kan du si at eksamen varer en time. Der den ene går til forberedelse og den andre går til selve eksamen.

Anbefaler deg å sette deg inn i læreplanmålene. Disse finnes på udir.no

I naturfag mener jeg også du må ha gjort et forsøk. Labøvelse som det kalles. Dette er noe du må legge fram foran sensor og forklare litt rundt.

Bare spør om du lurer på noe mer :D

Lenke til kommentar

Jeg tror du står nokså fritt, men det er sikkert lurt å ta en labbøvelse som er obligatorisk i læreplanen. I tilegg er det viktig å huske at du ikke har lov å bruke noe hjelpemidler når du skal besvare den skriftelige delen, derfor må du lese godt.

Lenke til kommentar
Jeg skal forbedre karakteren min fra ifjor i naturfag og har allerede begynt å lese. Jeg skal melde meg opp rett etter nyåret. Vet noen av dere om hva slags oppgaver man får eller hva som er mest typisk å få. Jeg vet at man trekker ut oppgaver, men noen forslag til hva jeg bør konsentrere meg om?

Tdligere gitte eksamensoppgaver finner du på udir.no

http://udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3895

Men det er bare avholdt en eksamen etter kunnskapsløftet, men det finnes mange eksamenssett fra R94:

http://udir.no/templates/udir/TM_Tema.aspx?id=253

I forhold til muntlig og praktisk oppgave står du svært fritt, men det er en stor fordel om du kan knytte forsøket til tema. Samtidig må det være gjennomførbart på 10-15 minutter.

Se i boka hvilke forsøk som står der. Mitt tips er: gjør det enkelt. Avanserte forsøk åpner for mange feil. Tenk igjennom både hva du skal gjøre og hva du ikke må gjøre.

Jeg hadde en elev til eksamen som gjorde et forsøk med å måle blodtype. Et forsøk som passer kjempebra på muntlig eksamen. Han blandet sammen rørepinnene, slik at litt blod smittet over til neste prøve og gjorde at resultatet ble feil. Heldigvis skjønte eleven dette selv og kunne forklare betydningen av dette. Så han ble ikke trukket, heller belonnet pga forklaringen.

Endret av orl
Lenke til kommentar

Tusen takk for infoen! Men, går det ann å få se på hvordan spm fra kunnskapsløftet er? Eksamner fra reform 94 hadde mange spm som ikke er lik det som står i bøkene som er etter kunnskapsløftet.

Tdligere gitte eksamensoppgaver finner du på udir.no

http://udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3895

Men det er bare avholdt en eksamen etter kunnskapsløftet, men det finnes mange eksamenssett fra R94:

http://udir.no/templates/udir/TM_Tema.aspx?id=253

I forhold til muntlig og praktisk oppgave står du svært fritt, men det er en stor fordel om du kan knytte forsøket til tema. Samtidig må det være gjennomførbart på 10-15 minutter.

Se i boka hvilke forsøk som står der. Mitt tips er: gjør det enkelt. Avanserte forsøk åpner for mange feil. Tenk igjennom både hva du skal gjøre og hva du ikke må gjøre.

Jeg hadde en elev til eksamen som gjorde et forsøk med å måle blodtype. Et forsøk som passer kjempebra på muntlig eksamen. Han blandet sammen rørepinnene, slik at litt blod smittet over til neste prøve og gjorde at resultatet ble feil. Heldigvis skjønte eleven dette selv og kunne forklare betydningen av dette. Så han ble ikke trukket, heller belonnet pga forklaringen.

Lenke til kommentar

Det ligger foreløbig ute bare et eksamenssett etter kunnskapsløftet.

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...aturfag_v08.pdf

Det er mulig det ble avholdt eksamen nå før jul. Send udir en epost. Det ble ihvertfall avholdt muntlige eksamen.

Hovedsakelig er pensum det samme.

Det avhenger og om du går yrkesfag eller studieforberedene.

Pensum er delt i 5 hoveddeler og for yrkesfag, NAT1001, trenger du bare to. Hvilke to er avhengig av linje/programfag og skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...