Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[SISTE INNSPURT] Skal ha trygg, driftssikker bil med lav km - tips?


Anbefalte innlegg

Ting tok en litt uventet tørn på slutten, og akkurat nå står det mellom to biler. Begge har god sikkerhet (4 stjerner i NCAP, med ESP)

1: Skoda Fabia, 63 hk, 11 000 km

 

00_-1821119558.jpg

 

2: Smart Forfour, 109 hk, 55 000 km

 

72_998762528.jpg

 

smart er prutet ned til 99 000, ferdig registrert og klargjort, samme pris som Skoda'n.

Skoda'n skal på service etter 30 000 km, smart har gjennomført service. Begge har to hjulsett.

Begge bruker rundt halvlitern på mila.

Skoda'n er gammel dame-kjørt, smart er firmakjørt (DNB Nor)

 

Begge gir ett års garanti, smart sin er noe mer omfattende.

 

For å veie opp for dårligere deletilgang på smart, skal jeg forlange lånebil dersom ventetid på garantisak blir lenger enn 3 dager i garantiperioden. Tror det skal være i orden.

 

DELEPRISEKSEMPLER: (hentet fra mekonomen)

Skoda:

Bremseklosser foran: 723,00

Bremseskiver foran: 708,00

Hjullager: 1545,00

 

smart:

Bremseklosser foran: 806,j00

Bremseskiver foran: N/A

Hjullager: 1337,00

 

Prisene er fra mekonomen. Ganske likt, men utvalget er større for Skoda. Originaldeler er sikkert dyrere på smart, siden de er fra Daimler-konsernet.

 

Akkurat nå heller jeg mot smart, pga. bedre motor og egenart, men ingen av disse kriteriene er særlig viktige for meg, så hvis noen har tungtveiende argumenter for eller mot, er jeg fortsatt lydhør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 5 år gamle Fabian virker litt overpriset selv med extrem lav km. Verditapet burde har vært 20 + 10 + 10 + 10 + 10 = dvs. 60 % med normal km. Hva er det forhandleren tilbyr deg, 30 % ? Regner heller ikke med at det er noe ESP på denne ?

 

Selv er jeg generelt skeptisk til slike pensjonistkjørt biler etter å ha vurdert det samme for noen år siden. Ofte har de vært bulket av halvblinde sjåfører og skadene kan skjult for deg. Men siden det ikke er automatgir så tipper jeg det ikke er tilfelle her.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Den 5 år gamle Fabian virker litt overpriset selv med extrem lav km. Verditapet burde har vært 20 + 10 + 10 + 10 + 10 = dvs. 60 % med normal km. Hva er det forhandleren tilbyr deg, 30 % ? Regner heller ikke med at det er noe ESP eller AC på denne ?

 

Joda, den har ESP. Men du har et poeng mtp. verditapet. Sammenlignet med normalpriser på andre Fabiaer, ligger den på forventet nivå, mens smart-prisen ligger 10 000 under forventet nivå (tall hentet fra dinside.no, som igjen henter fra finn.no).

 

Det igjen betyr vel at jeg får bedre pris når/hvis jeg skal selge den igjen. Men jeg skal i alle fall ha bilen i ca. 3 år, så er jo ikke forskjellen stor uansett.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at ASR er ESP.

http://www.rediff.com/money/2004/aug/28motoring.htm

 

ASR is Skoda-speak for traction/stability control and it works extremely well.

 

Artikkelen er dog fra 2004, da var vel kanskje ikke ESP så utbredt og journalister lot seg lettere imponere. Må sjekke mer.

 

Edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Acceleration_Slip_Regulation

ASR er traction control, altså antiSPINN.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

BMW og Audi har litt for høy reliability index til at jeg orker stole på dem med 100 000 av mine penger. Tilbakemeldingene på carsurvey.org er dessuten følelsesladde, og fokuserer lite på driftssikkerheten.

(edit: Så dessuten at km. stand og alder er høyere enn jeg ønsker i min prisklasse.)

 

Focus har jeg utelukket fordi jeg må noe opp i alder og/eller km.stand for å finne en bil til samme pris. Dessuten er de beste tilbudene på finn.no fra private, og jeg ønsker å kjøpe av forhandler pga. forbrukerkjøpsloven, muligheten for garanti, pluss profesjonalitet generelt.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Jeg mistenker at ASR er ESP.

http://www.rediff.com/money/2004/aug/28motoring.htm

 

ASR is Skoda-speak for traction/stability control and it works extremely well.

 

Artikkelen er dog fra 2004, da var vel kanskje ikke ESP så utbredt og journalister lot seg lettere imponere. Må sjekke mer.

 

Edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Acceleration_Slip_Regulation

ASR er traction control, altså antiSPINN.

Skal vel være fult mulig å skru av AntiSpinn på de fleste biler som har det. Ellers så kan du ja ta ut sikringa...

Lenke til kommentar
Den 5 år gamle Fabian virker litt overpriset selv med extrem lav km. Verditapet burde har vært 20 + 10 + 10 + 10 + 10 = dvs. 60 % med normal km. Hva er det forhandleren tilbyr deg, 30 % ? Regner heller ikke med at det er noe ESP eller AC på denne ?

 

Joda, den har ESP. Men du har et poeng mtp. verditapet. Sammenlignet med normalpriser på andre Fabiaer, ligger den på forventet nivå, mens smart-prisen ligger 10 000 under forventet nivå (tall hentet fra dinside.no, som igjen henter fra finn.no).

 

Det igjen betyr vel at jeg får bedre pris når/hvis jeg skal selge den igjen. Men jeg skal i alle fall ha bilen i ca. 3 år, så er jo ikke forskjellen stor uansett.

 

Nei, verditapet burde ha vært ca. 60 % - lav km - kanskje 50 %. Jeg tror forhandleren tilbyr deg kanskje 30 %. Dersom bilen kostet 150 000 ny burde du derfor ikke måtte betale mer enn 75 000 selv med lav km. Men jeg er ikke ekspert. Selv ville jeg heller ha valgt den firesylindra 75 hk utgaven i stedenfor den 3 sylindra bråkebøtta du planlegger å kjøpe nå. Eneste fordelen med den 3 sylindra mener jeg å huske var kjede istedenfor rem, men da får du også bare tromler bak istedenfor skiver som det er på 75 hk.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Tenker du på Skoda'n som bråkebøtte? Joda, den var litt mer bråkete enn smart. Men det er ikke så viktig, jeg kjører som regel korte turer i byen.

 

Hvis du synes den var bråkete på en kort prøvetur så kan jeg love deg at du kommer til å irritere deg mye mer over det når du kjører lengre turer. Du kan takke Skoda's sparing av isolasjon til motorrommet/hjulbrønner og 3 sylindra motor.

 

Hvis du har tid så bør du prøve en Hyundai Getz, det tror jeg er den stilleste småbilen jeg har kjørt. Billig er den i drift og kanskje en av de mest driftssikre småbilene jeg vet om. Selv har jeg prøvd 98 hk bensin og 88 hk diesel og det er i tillegg morsomme å kjøre.

Tror de er veldig billige å kjøpe, men hysj hysj, dette er en liten perle bruktmarkedet som venter på å bli oppdaget :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...