angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Ting tok en litt uventet tørn på slutten, og akkurat nå står det mellom to biler. Begge har god sikkerhet (4 stjerner i NCAP, med ESP) 1: Skoda Fabia, 63 hk, 11 000 km 2: Smart Forfour, 109 hk, 55 000 km smart er prutet ned til 99 000, ferdig registrert og klargjort, samme pris som Skoda'n. Skoda'n skal på service etter 30 000 km, smart har gjennomført service. Begge har to hjulsett. Begge bruker rundt halvlitern på mila. Skoda'n er gammel dame-kjørt, smart er firmakjørt (DNB Nor) Begge gir ett års garanti, smart sin er noe mer omfattende. For å veie opp for dårligere deletilgang på smart, skal jeg forlange lånebil dersom ventetid på garantisak blir lenger enn 3 dager i garantiperioden. Tror det skal være i orden. DELEPRISEKSEMPLER: (hentet fra mekonomen) Skoda: Bremseklosser foran: 723,00 Bremseskiver foran: 708,00 Hjullager: 1545,00 smart: Bremseklosser foran: 806,j00 Bremseskiver foran: N/A Hjullager: 1337,00 Prisene er fra mekonomen. Ganske likt, men utvalget er større for Skoda. Originaldeler er sikkert dyrere på smart, siden de er fra Daimler-konsernet. Akkurat nå heller jeg mot smart, pga. bedre motor og egenart, men ingen av disse kriteriene er særlig viktige for meg, så hvis noen har tungtveiende argumenter for eller mot, er jeg fortsatt lydhør. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Den 5 år gamle Fabian virker litt overpriset selv med extrem lav km. Verditapet burde har vært 20 + 10 + 10 + 10 + 10 = dvs. 60 % med normal km. Hva er det forhandleren tilbyr deg, 30 % ? Regner heller ikke med at det er noe ESP på denne ? Selv er jeg generelt skeptisk til slike pensjonistkjørt biler etter å ha vurdert det samme for noen år siden. Ofte har de vært bulket av halvblinde sjåfører og skadene kan skjult for deg. Men siden det ikke er automatgir så tipper jeg det ikke er tilfelle her. Endret 6. januar 2009 av Spartan Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Den 5 år gamle Fabian virker litt overpriset selv med extrem lav km. Verditapet burde har vært 20 + 10 + 10 + 10 + 10 = dvs. 60 % med normal km. Hva er det forhandleren tilbyr deg, 30 % ? Regner heller ikke med at det er noe ESP eller AC på denne ? Joda, den har ESP. Men du har et poeng mtp. verditapet. Sammenlignet med normalpriser på andre Fabiaer, ligger den på forventet nivå, mens smart-prisen ligger 10 000 under forventet nivå (tall hentet fra dinside.no, som igjen henter fra finn.no). Det igjen betyr vel at jeg får bedre pris når/hvis jeg skal selge den igjen. Men jeg skal i alle fall ha bilen i ca. 3 år, så er jo ikke forskjellen stor uansett. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg stiller meg sterkt tvilende at den Fabiaen har ESP. ASR men ikke ESP. Eller? Sjekk selv ikke stol på selger. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Hmm, ja, trodde det var antiskrens, jeg ... det er kanskje antispinn, bare? Edit. ARGH! Kan ikke alle bare kalle det ESP, da Ikke VDC, DTSC, ASC osv. osv. Endret 6. januar 2009 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Tror ASR bare står for "anti slip regulation". Er enig med deg i at denne begrepsforvirringen er irriterende. Er jo flere som spekulerer i at folk ikke har peiling på disse forkortelsene. Suzuki prøvde seg jo på å markedsføre bilene sine med EPS for et par år siden. Endret 6. januar 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Jeg mistenker at ASR er ESP. http://www.rediff.com/money/2004/aug/28motoring.htm ASR is Skoda-speak for traction/stability control and it works extremely well. Artikkelen er dog fra 2004, da var vel kanskje ikke ESP så utbredt og journalister lot seg lettere imponere. Må sjekke mer. Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Acceleration_Slip_Regulation ASR er traction control, altså antiSPINN. Endret 6. januar 2009 av angry_norwegian Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hva med BMW Compact, Ford Focus eller Audi A2? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) BMW og Audi har litt for høy reliability index til at jeg orker stole på dem med 100 000 av mine penger. Tilbakemeldingene på carsurvey.org er dessuten følelsesladde, og fokuserer lite på driftssikkerheten. (edit: Så dessuten at km. stand og alder er høyere enn jeg ønsker i min prisklasse.) Focus har jeg utelukket fordi jeg må noe opp i alder og/eller km.stand for å finne en bil til samme pris. Dessuten er de beste tilbudene på finn.no fra private, og jeg ønsker å kjøpe av forhandler pga. forbrukerkjøpsloven, muligheten for garanti, pluss profesjonalitet generelt. Endret 6. januar 2009 av angry_norwegian Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg mistenker at ASR er ESP. http://www.rediff.com/money/2004/aug/28motoring.htm ASR is Skoda-speak for traction/stability control and it works extremely well. Artikkelen er dog fra 2004, da var vel kanskje ikke ESP så utbredt og journalister lot seg lettere imponere. Må sjekke mer. Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Acceleration_Slip_Regulation ASR er traction control, altså antiSPINN. Skal vel være fult mulig å skru av AntiSpinn på de fleste biler som har det. Ellers så kan du ja ta ut sikringa... Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Jo, men poenget er at jeg VIL ha anti-SKRENS Får dobbeltsjekke dette. Det kan jo sitte begge deler i den. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Den 5 år gamle Fabian virker litt overpriset selv med extrem lav km. Verditapet burde har vært 20 + 10 + 10 + 10 + 10 = dvs. 60 % med normal km. Hva er det forhandleren tilbyr deg, 30 % ? Regner heller ikke med at det er noe ESP eller AC på denne ? Joda, den har ESP. Men du har et poeng mtp. verditapet. Sammenlignet med normalpriser på andre Fabiaer, ligger den på forventet nivå, mens smart-prisen ligger 10 000 under forventet nivå (tall hentet fra dinside.no, som igjen henter fra finn.no). Det igjen betyr vel at jeg får bedre pris når/hvis jeg skal selge den igjen. Men jeg skal i alle fall ha bilen i ca. 3 år, så er jo ikke forskjellen stor uansett. Nei, verditapet burde ha vært ca. 60 % - lav km - kanskje 50 %. Jeg tror forhandleren tilbyr deg kanskje 30 %. Dersom bilen kostet 150 000 ny burde du derfor ikke måtte betale mer enn 75 000 selv med lav km. Men jeg er ikke ekspert. Selv ville jeg heller ha valgt den firesylindra 75 hk utgaven i stedenfor den 3 sylindra bråkebøtta du planlegger å kjøpe nå. Eneste fordelen med den 3 sylindra mener jeg å huske var kjede istedenfor rem, men da får du også bare tromler bak istedenfor skiver som det er på 75 hk. Endret 6. januar 2009 av Spartan Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Tenker du på Skoda'n som bråkebøtte? Joda, den var litt mer bråkete enn smart. Men det er ikke så viktig, jeg kjører som regel korte turer i byen. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Tenker du på Skoda'n som bråkebøtte? Joda, den var litt mer bråkete enn smart. Men det er ikke så viktig, jeg kjører som regel korte turer i byen. Hvis du synes den var bråkete på en kort prøvetur så kan jeg love deg at du kommer til å irritere deg mye mer over det når du kjører lengre turer. Du kan takke Skoda's sparing av isolasjon til motorrommet/hjulbrønner og 3 sylindra motor. Hvis du har tid så bør du prøve en Hyundai Getz, det tror jeg er den stilleste småbilen jeg har kjørt. Billig er den i drift og kanskje en av de mest driftssikre småbilene jeg vet om. Selv har jeg prøvd 98 hk bensin og 88 hk diesel og det er i tillegg morsomme å kjøre. Tror de er veldig billige å kjøpe, men hysj hysj, dette er en liten perle bruktmarkedet som venter på å bli oppdaget :-) Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jo, men poenget er at jeg VIL ha anti-SKRENS Får dobbeltsjekke dette. Det kan jo sitte begge deler i den. Ok. Da så. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Getz så ok med 4 NCAP-stjerner, men er ikke tilgjengelig med ESP i min prisklasse, dessverre. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Tror de er veldig billige å kjøpe, men hysj hysj, dette er en liten perle bruktmarkedet som venter på å bli oppdaget :-) Når man skal følge denne pålitelighetsindeksen slavisk tror jeg ikke det er mulig å finne noe man blir fortrolig med. Det beste er nok å sprenge budsjettet og gå for en Kia C'eed med sju års garanti. Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Tør jeg spørre om hvorfor du skal ha ESP? Lenke til kommentar
otis Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Skjønner ikke helt hva du skal med ESP, når du allikavel nevnte at du skal bruke bilen for det meste i byen, der trenger du det jo ikke akkurat. Men om du tenker på annen håndsverdi, så blir det vel litt annerledes, men ikke mye i mine øyne. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Tør jeg spørre om hvorfor du skal ha ESP? Jeg vil heller snu på spørsmålet, hvorfor skal man ikke ha ESP? Endret 6. januar 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå