Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[SISTE INNSPURT] Skal ha trygg, driftssikker bil med lav km - tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En litt eldre Volvo S40 ser ut som et godt kompromiss.

Den blir kun noen hundrelapper dyrere i drift pr. måned enn en nyere Yaris, pga. billigere forsikring og lavere kjøpspris.

 

Den er dessverre noe mindre driftssikker enn Yaris, men ligger fortsatt veldig godt an med 20,96 på UK Reliability Index.

 

Folksam rangerer den som trygg, og det er et viktig pluss.

 

BTW: Har forøvrig vært lokket mot kraftens mørke side, og snust på Mercedeser fra årtusenskiftet. Flotte biler, men langt fra fornuftige valg. Sukk.

Lenke til kommentar
Den er dessverre noe mindre driftssikker enn Yaris, men ligger fortsatt veldig godt an med 20,96 på UK Reliability Index.

 

Folksam rangerer den som trygg, og det er et viktig pluss.

 

Volvo S40 er jo i bunn og grunn en Mitsubishi Carisma. Personlig liker jeg Volvoen bedre, men det kan jo hende du kommer gunstigere ut forsikringsmessig dersom du velger Mitsubishien.

Lenke til kommentar
En litt eldre Volvo S40 ser ut som et godt kompromiss.

Den blir kun noen hundrelapper dyrere i drift pr. måned enn en nyere Yaris, pga. billigere forsikring og lavere kjøpspris.

 

Den er dessverre noe mindre driftssikker enn Yaris, men ligger fortsatt veldig godt an med 20,96 på UK Reliability Index.

 

Folksam rangerer den som trygg, og det er et viktig pluss.

 

BTW: Har forøvrig vært lokket mot kraftens mørke side, og snust på Mercedeser fra årtusenskiftet. Flotte biler, men langt fra fornuftige valg. Sukk.

 

Forsiktig med de Mercene ja, mye tull med de. Min onkel er taxisjåfør og kjørte en e klasse rundt 2000modell. Han hadde bare problemer fra dag 1. Det største var jo rusten, noe som kom når bilen var et par år gammel.

Nå har han byttet mercen inn i ti b-klasser. Strålende fornøyd med det.

Han har også en eldre e-klasse, er vel en 1991 modell eller noe slikt. Den har snart kjørt 900.000km og tikker og går fortsatt.

Poenget er at eldre merce er skuddsikre, det samme kan ikke sies om nye Mercer.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
eg blir rett og slett forbanna når eg hører folk rake ned på mercedes! dei er på INGEN måte dårlege! tar du deg bryet og vedlikeholder den og passar på servicer og slik så går den langt lengere enn japseblekket!

 

Sånn var det i alle fall før ... fra midten av 90-tallet og utover gikk det dårligere. Hjelper lite at slitedelene tikker og går når du må bruke masse penger på småting som ryker hele tiden ... enten det er mekanisk eller elektrisk. Og ikke minst har man rusthelvetet på biler fra den tiden. Det er et minefelt. Kjøper du en bil, kan du være heldig. Ellers overser du et lite rustproblem, og da kan bilen i praksis være skrotmetall etter neste EU-kontroll.

 

Mercedes blir det på meg når dagens modeller har gått noen år, og man ser at kvaliteten er tilbake.

Lenke til kommentar
eg blir rett og slett forbanna når eg hører folk rake ned på mercedes! dei er på INGEN måte dårlege! tar du deg bryet og vedlikeholder den og passar på servicer og slik så går den langt lengere enn japseblekket!

 

Sånn var det i alle fall før ... fra midten av 90-tallet og utover gikk det dårligere. Hjelper lite at slitedelene tikker og går når du må bruke masse penger på småting som ryker hele tiden ... enten det er mekanisk eller elektrisk. Og ikke minst har man rusthelvetet på biler fra den tiden. Det er et minefelt. Kjøper du en bil, kan du være heldig. Ellers overser du et lite rustproblem, og da kan bilen i praksis være skrotmetall etter neste EU-kontroll.

 

Mercedes blir det på meg når dagens modeller har gått noen år, og man ser at kvaliteten er tilbake.

 

 

nå har me hatt samma bilen i 8år, 7 av dei vinterane har den gått i saltsørpe dagleg, nesten ikkje blitt vaska eller gjort stort annet enn å bytte olje og filter samt fylle diesel, har aldri hatt noen slags form for problemer med den, og rusta har ikkje satt sine spor! dette er snakk om 99modell E-klasse...

 

eg har nå min første bil, 99mod c-klasse!, heilt rustfri, gått i tønsberg området i mange år, startar og går uten feil og mangler, EU godkjent i sommar uten så mykje som ein 1-er feil!

 

 

mine foreldre har også hatt mercedes i alle år før denne dei har nå, alle sammen har vært eksemplariske! kun bytta olje,filter og vanlige slitedeler og det er snakk om km stand på godt over 350k km her på vær enkelt bil

 

 

 

SÅ ikkje kom her og fortell meg att mercedes er dårlig! og kom heller ikkje her å reklamer for det jævla japseblekket! for dei er ikkje like drift sikre og solide på langt nær! grei dei kanskje kan gå 200k-250k km uten store problema, men da er det jaggu stopp au!

 

 

 

 

-torslo, fortsatt små irritert og forbanna!

Lenke til kommentar

Hva med en Ford Focus 2002-2003 mod? Har en 02' Trend 1.6 100hk 5-dørs selv, hadde gått 85.000km da jeg kjøpte den i sommer. Den er nok hakket mer romslig enn de bilene du først og fremst har sett for deg, men høyden under taket vil nok passe deg. Hadde min inne til EU-kontroll i november. Ingen mangler. Ellers er det bare blitt skiftet slitedeler (plugger, klosser, filter), jmf. serviceloggen. Den er veldig god å kjøre, og motoren holder i massevis til vanlig kjøring og mer enn det.

 

Focus 1.6 Trend 5d

Ellers er jo focusen det blir linket til tidligere også et tilsynelatende godt alternativ.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Focusen er helt klart mye morsommere å kjøre enn andre alternativer nevnt her, men jeg har inntrykk av at det ikke er prioritet for trådstarter.

 

Du har ett stort marked å velge i ihvertfall. Jeg ville ikke brukt mye tid på dette valget. Finn en lokal bil, gjerne som har hatt jevn god service. Det er ikke så mange feller I dette segmentet og mange har blitt kjørt pent.

Lenke til kommentar
Den har da ikke flere hestekrefter enn andre 1,6 liters motorer.

Makseffekt i hestekrefter sier igrunn svært lite når det kommer til hvor sterk motoren oppleves igjennom registeret. Dreiemomentkurven sier alt om dette, og er svært nyttig når en sammenligner motorer med et nokså likt antall hestekrefter eller volum. Forsåvidt er den alltid interessant for meg. Hestekrefter er bare et tall utarbeidet av en formel hvor dreiemomentet blir ganget med det aktuelle turtallet og delt på en konstant. Dreiemomentet er et tall på kraften som veiva blir ført rundt med.

 

Hk = (dreiemoment x turtall)/konstant (7272 eller noe, husker ikke i farta, det kommer an på om en oppgir dreiemomentet i lbs.ft eller Nm)

 

Du kan ha to motorer, hvor maksimalt dreiemoment er oppgitt ved følgende turtall:

1. 130Nm ved 4500 opm

2. 130Nm ved 3500 opm

 

Disse kan ha nøyaktig samme makseffekt (hk), men nr. 2 er å foretrekke, siden den oppnår maksimal drakraft tidligere og sannsynligvis har god drakraft over en større del over registeret enn nr. 1.

 

Nå skal det sies at focusen har et maksimalt dreiemoment på 145Nm ved 3500 rpm, noe som er ganske konkurransedyktig til å være en 1.6l med 100hk laget på denne tiden (2002). Nå har vi jo fått bensinbiler med direkte innsprøytning og turbo kombinert med kompressor, og da blir momentkurven av en annen verden, selv om de bare skulle tatt ut 100hk.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...