zzzindre Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hei For 5 dager siden dukket problemet opp med "CPU is unworkable or has changed. Please check soft menu".. Eller først prøvde jeg å starte pcen, den startet, men det var verken bilde på skjerm eller lys fra tastatur og mus.. så jeg ventet lenge, men ingenting skjedde.. så skrudde jeg av og på et par ganger, skjedde ingenting. Så skrudde jeg av hovedstrømmen, og så på igjen, da skrudde pcen seg på, og jeg fikk opp den CPU is unworkable meldingen... hva kommer den av?? Har jo ikke overklokket min cpu eller noe i den grad.. Så har satt på optimized settings i bio'sen.. Men nå kommer meldingen hver gang uansett.. vil anta at prosessoren er sliten etter over 5 harde år.. Det er en AMD Athlon 2400xp ... skal være 2.083 ghz, men nå ser jeg at den har justert seg ned til 1.49 ghz.... så tydeligvis at pcen ikke er så frisk for tiden.. HJELP?? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Se om det hjelper å resete bios (ta utav det lille batteriet som er på hovedkortet og sett det på plass igjen). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Finnes det en Athlon 2400 XP som default kjører på 2.083Ghz? SJekk her=>Link Dette høres da mer ut som om en XP som er kjørt overklokket (satt opp FSB "ett hakk") i mange år. Og som nå fant det for godt å si fra at "nok er nok". Det er bare å gå inn i Bios og save de instillingene som er default så bør meldingen forsvinne. Utifra det jeg kan huske fra den tiden. Lenke til kommentar
Kolvrick Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 hos meg var det hovedkort som sa stopp. min 3200 bled klokket ned til halv hastighet fra 2200 til 1100. aldri overklokket. byttet hovedkort å kjører nå 2200 igjen. Lenke til kommentar
zzzindre Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Vel helt siden jeg monterte pcen uten å overklokke har den som default kjørt på 2 ghz, så den har ikke vært overklokket.. Problemet er jo det når jeg setter Bio'sen til default så hjelper det 0.. Merker når jeg kjører programmer her som krever litt kapasitet, så "hakker" musen, man kan bevege den, men det tar 1 1/2 sec før den beveger seg til neste steg, og når programmet er oppe og går, så er musen fin igjen... Så jeg tror CPU kan være ganske sliten etter en levetid på litt over 5 år. Og jeg som hadde tenkt å vente med å få ny pc For nå er det jo ikke noe vits å kjøpe nye deler den pcen jeg allerede har. Lenke til kommentar
Kolvrick Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 hovedkort til socket a er tiljengelig på brukmarkedet. har liten tro på at cpu er sliten. hos meg var det hovedkortet som nektet å klokke i riktig hastighet. abit nf7-s v2. har kortet enda. hadde 2 et som nektet å klokke i rett hastighet å et som hadde problemer med å lagre bios. har byttet om på biosene nå men ikke testet. har også et hovedkort med en 1600xp og sdram som fortsatt fungerer men er tatt ut til fordel av et hovedkort med ddr og 2800xp. fikk samme problem som deg på mitt hovedkort å via et test kort viste d seg at den ikke klarte klokkinga lenger. Lenke til kommentar
egilso Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det kan høres ut som om batteriet på hovedkortet er gåent for flere av posterne så langt. Det erstattes kjapt av et nytt. Det passer igrunnen greit mht levetid for slike batterier at det nå er socketA-eiere som merker symptomer. Lenke til kommentar
zzzindre Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 hovedkortet er Abit NF7, hvilke typer batterier bruker så det og hvor får man kjøpt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Abit NF7 benytter standard "CR 2032 Coin Cell Battery". Du får kjøpt to-pack av diise på esso stasjoner veit jeg (til ca en femtilapp) Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Det kan høres ut som om batteriet på hovedkortet er gåent for flere av posterne så langt. Det erstattes kjapt av et nytt. Det passer igrunnen greit mht levetid for slike batterier at det nå er socketA-eiere som merker symptomer. Støtter den - virker som de har batteriproblemer ja. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Merk at Athlon XP 2400 desktop cpu (cpuid=681) skal settes med FSB = 133 og multiplier = 15. Har selv hatt NF7 og "cpu unworkable" kommer når BIOS ikke kan sette disse automatisk (gjenkjenne cpu) .Det betyr derimot ikke at cpuen "ikke virker" . Er det en XP 2400-M (mobile athlon-xp) prosessor er multiplier åpen men uten 462 sokkel tråd-mod er fremdeles default fsb=133 . Slik at standard klokk på denne også er 15x133=2000mhz Lenke til kommentar
zzzindre Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Den står på FSB = 133 og 15.0x på multiplier, så det skal det ikke være noe i veien med BIOs instilinger heller.. men de batteriene? hvor? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 men de batteriene? hvor? Bensinstasjoner har de. De heter som sagt CR2032 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå