Loff1 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Har tenkt til å lære meg å programmere litt for Linux. Jeg har ingen erfaring fra før. Hvilket språk bør man lære? Hva er forskjellen mellom de forskjellige språkene? Hva er egentlig et språk? Er det annerledes å programmere for Linux enn f.eks Windows? Svar/lenker mottas med stor takknemlighet. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hva slags type programmering tenker du på? Vil du lage små scripts som hjelper deg med daglig jobb i linux, eller større programmer? Lenke til kommentar
MadsRuud Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 w3schools.com er bra for web programmering. husker ikke hvordan det står til med linux programmering. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Står heller dårlig til med linux programmering der. Mer windowsrettet scripting og programmering der. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg vil anbefale deg å lære og forstå kommandolinjen (bash) og skripting aller først. Dersom du er ute etter et språk for å lage større (grafiske) applikasjoner (eller webapplikasjoner) vil jeg anbefale Python. Er du interessert i programmering på systemnivå er det C som gjelder. Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg tenker i hovedsak på grafiske applikasjoner, eventuelt noen spill. Hva mener du med "på systemnivå"? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Da vil jeg anbefalle deg å lære deg C++ med en gang. Er ikke noe vits i å utsette det for mye hvis du skal drive med spill, da det uansett er det du mest sannsynlig vil skrive i da. Er et tungt språk, men ved jobbing går det fint. Du burde begynne der med å kjøpe boka accelerated C++, det er en veldig god bok for å lære seg C++. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes det kommer helt ann på hva du vil lage. Hvis du vil lage små nytteapplikasjoner, ville jeg gått for Ruby, men hvis du også vil ha muligheten til å lage større (og ressurskrevende) applikasjoner (spill f.eks.) ville jeg gått for C++. Forøvrig er det et godt utgangspunkt at du ikke går veien om Windows-helvete når du skal lære deg programmering. Jeg synes fort det blir mange forstyrrende faktorer, og mange går glipp av grunnleggende ting som f.eks. hvordan man egentlig kompilerer og linker når IDEet gjør det automagisk. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Er akkurat det jeg mente staalezh. Han vil lage grafiske applikasjoner og spill, og da vil jeg si scriptespråk som ruby, python, perl osv. ikke er de beste valgene. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Python er nå konge til spelutvikling, pygame gjør jo spelutvikling lekandes lett! Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Lett ja, men ikke nødvendigvis det raskeste. Skal han, etterhvert, bruke OpenGL, shading osv. tror jeg han får mer utbytte av å lære C++ først som sist. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Man må jo starten noen plass, men IKKE start med Python. Med mindre du vil bare lage ditt og datt. Lær heller python som språk nr2 i stede. C++ er så mye brukt at det er lurt å lære seg først som sist. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 C/C++ er eit møkkaspråk for spelutvikling, å anbefale nokon å lære seg C/C++ idag for annet enn det C/C++ skal brukas til (drivere, OS, embedded) ein skandale. Python til spelutvikling sjølv med OpenGL er milevis enklare, og mange av biblotekene er skreve i C/Fortran som gjør dei omtrent like ytelseseffektive som om det var skreve i C/Fortran. Men skal ein først hive seg på 3D bølgen så er C#.Net med Direct3D igjen overlegent Python + pygame + (Py)OpenGL. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Man må jo starten noen plass, men IKKE start med Python. Hvorfor skal man ikke starte med Python? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Men skal ein først hive seg på 3D bølgen så er C#.Net med Direct3D igjen overlegent Python + pygame + (Py)OpenGL. C#.Net er ikke det helt 100% låst til windows? Gjør ikke det dobbelt så ubrukelig? *NorthWave: En sprø ide jeg har, noe å gjøre med Python er et enkelt språk sammenlignet med andre. Ideen er at du vil slite vis du måter at språk som er "mer dritt" som noe vil du slite mer en omvendt. Endret 20. januar 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men skal ein først hive seg på 3D bølgen så er C#.Net med Direct3D igjen overlegent Python + pygame + (Py)OpenGL. C#.Net er ikke det helt 100% låst til windows? Gjør ikke det dobbelt så ubrukelig? C# og .NET i seg selv er ikke automatisk låst til Windows. (Vi har jo Mono på *NIX, osv.) *NorthWave: En sprø ide jeg har, noe å gjøre med Python er et enkelt språk sammenlignet med andre. Ideen er at du vil slite vis du måter at språk som er "mer dritt" som noe vil du slite mer en omvendt.Har du prøvd å gå fra Python til språk som C/C++ eller C#? Python har C-ish syntaks, tenkemåten er ganske lik, og mange av konseptene og uttrykkene er like. Jeg tror ikke det vil by på veldig store problemer. Python er heller ikke et lite drittspråk som bare egner seg til å lage kalkulatorer i, det er faktisk et ganske kraftig verktøy. Forøvrig litt spesielt å kategorisere språk etter hvilken grad de er "dritt", men det får nå være så. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 95% av teknologien bak Youtube er skreve i Python! I tillegg så er mykje av Google's teknologi utviklet med Python. Civilization 4 er eit av dei store spela som bruker Python til all logikk. Python er eit skikkeleg objekt orientert programmeringsspråk som kan brukes til å utvikle enterprise applikasjoner eller ganske moderne spel(der kjernen framleis er C/C++ med Assembly). Python er eit skikkeleg objekt orientert programmeringsspråk samanlikna med eit anna halvferdig språk som f.eks PHP. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg hadde forresten tatt en titt på Ruby hvis jeg begynte med programmering i dag. Det er for det første (etter min mening) det mest elegante språket som finnes, og det skjer veldig mye på den fronten. Hastigheten blir stadig bedre og antall brukere vokser veldig hurtig. Det har også fått mye oppmerksomhet pga. web-rammeverket Ruby on Rails som har blitt et veldig populært alternativ til PHP, ASP.NET, osv. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 C# og .NET i seg selv er ikke automatisk låst til Windows. (Vi har jo Mono på *NIX, osv.) Du hvet hvorfor .Mono er der ja? I tilfelle Windows greier å ødelegge markede igjen...... Mono existerer fordi Suse(mener det er dem) hvet hvor galt ting kan gå, og for portingens skyld så Linux ikke blir mindre attraktivt. Mer en teknisk set er .NET og C# låst til Windows, men noen selskaper har avtaler på å ha lov til å lage porter i tilfelle ALT går til helvete. Så det er låst, men det finnes en liten vei ut. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hæ? Hvordan ødelegge markedet? Hvor galt kan ting gå? Mono er et .NET rammeverk. Mono finnes til Linux. C# finnes til Linux. Hvorfor mener du at C# og .NET er låst til Windows? Og hva mener du med avtaler om å porte? Hvis et selskap skriver programvare har de jo selvfølgelig lov til å porte det til hvilken plattform de vil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå