Xomg Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hei! Da var tiden inne for å starte på særemnet mitt. Jeg er ikke noe glad i analyse og slikt, og bestemte meg derfor, siden jeg er såpass glad i språk som jeg er, og velge det i stedet. Jeg tenkte på noe sånt som å sammenligne norsk og islandsk, og se på grunner til hvorfor disse språkene er så forskjellige i dag, med tanke på at vi, før utvandringen fra Norge til Island, snakket det samme språket. Før jeg begynte å skrive, så tenkte jeg å spørre her om det var noen tips, artikler eller ting der ute som jeg kunne få bruk for. Det er muligens et tema det ikke er altfor mye stoff på internett om, så derfor er jeg takknemlig for alt av råd jeg kan få. Noen ting MÅ jeg nesten ha med når jeg snakker om dette temaet; nemlig dansk påvirkning av norsk, og Islands isolerte beliggenhet samt deres spesielle språkpolitikk, men utenom dette må det vel kunne være noe stoff jeg kan fylle presentasjonen min med der ute. Læreren min virket svært positiv til at jeg valgte et så "spesielt" tema, og ønsket at jeg presenterte det muntlig framfor klassen. Derfor burde jeg kanskje prøve å gjøre selve presentasjonen og faktaen jeg presenterer mer underholdende for at det skal bli en suksess, enn om det kun var læreren til stede. Takker for alle svar! - Xomg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Samtidig som islendingene var "isolert" på øya si, ble vi sterkt påvirket av dansk. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Hansatiden gjorde at språket vårt ble påvirka av tysk, ellers ble språket også påvirka av dansk og en del svensk. På Island var de isolert, derfor ble de nesten ikke påvirka i det hele tatt. Endret 19. desember 2008 av Crash Lenke til kommentar
Xomg Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Hansatiden gjorde at språket vårt ble påvirka av tysk, ellers ble språket også påvirka av dansk og en del svensk. På Island var de isolert, derfor ble de nesten ikke påvirka i det hele tatt. Godt poeng, hansatiden hadde jeg ikke tenkt på, så takk for tipset. Tror du den tyske påvirkningen angikk dialektene over hele landet, eller bare Bergen og omegn? Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Hansatiden gjorde at språket vårt ble påvirka av tysk, ellers ble språket også påvirka av dansk og en del svensk. På Island var de isolert, derfor ble de nesten ikke påvirka i det hele tatt. Godt poeng, hansatiden hadde jeg ikke tenkt på, så takk for tipset. Tror du den tyske påvirkningen angikk dialektene over hele landet, eller bare Bergen og omegn? Det vet jeg ikke så mye om, men jeg tror at hele landet ble påvirket, noen steder mindre enn andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå