Gå til innhold

Problemer med ny LCD-skjerm (Samsung 2253BW)

blaff

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Samsung 2253BW, men er heller misfornøyd med kjøpet.

Når jeg sitter normal foran skjermen kan jeg se at farger på toppen er mørkere enn farger nederst på skjermen (som skal være de samme fargene). Samtidig, rører jeg bare en smule på hodet så ser jeg at den øvre delen av skjermen blir mørkere/lysere (som om en skygge kommer over skjermen nesten). Jeg har prøvd en haug med forskjellige oppsett hvor jeg varierer høyden på skjermen og tilten, men ingenting hjelper. I spill er ikke dette noe jeg legger spesielt merke til, men til "vanlig" bruk er dette veldig irriterende. Spesielt på f.eks websider med mørk bakgrunn og sterke farger er det tydelig og det er rett og slett ubehagelig for øynene, siden man ikke sitter helt i ro og dermed vil denne "skyggen" påvirke fargene.

Det jeg lurer på er om jeg har fått et dårlig eksemplar, eller om dette er noe som er vanlig på denne typen LCD-skjermer (22", TN-panel for alt jeg vet). Min gode gamle 19" NEC LCD1970nx hadde aldri noen slike problemer. Derimot har jeg sett lignende tilfeller på laptop-skjermer. Er det noe jeg må leve med, eller finnes det bedre 22" skjermer?

Endret av blaff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har en ny T220 (22" lcd fra Samsung). Denne er slik du nevner, men ikke i så stor grad.

Dvs, hvis jeg setter meg halvveis på huk foran skjermen, så ser jeg at bildet blir veldig mørkt. Står jeg å ser ned på skjermen, så blir bildet veldig lyst. Dette er noe som ikke er irriterende, da jeg sjeldent eller aldri jobber når jeg sitter på huk, men min tidligere 19" lcd fra Samsung var ikke slik.

Høres ut som du har samme "problem" som meg, bare at ditt er såpass alvorlig at du bare bør benytte deg av angrefrist.

Edit: hvis du benytter deg av angrefristen, og har lyst på en ny 22" LCD som fungerer kjempebra og er pen å se på, så kan jeg anbefale T220. Den er veldig bra. Flott bilde, 16:10, kontrastproblemene du nevner er ikke-eksisterende ved bruk av stol :)

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Høres ut som om din skjerm er mer normal enn min :-) Butikken hvor jeg kjøpte min har T220 på lager; jeg hadde egentlig tenkt å prøve å bytte til en annen 2253BW, men kanskje jeg skal prøve en T220 istedet.

Lenke til kommentar

Les litt rundt om T220 før du evt. går for denne da.

Jeg bruker skjermen til alt fra spill til arbeid, og er storfornøyd med skjermen.

Ikke bare er den fantastisk pen å se på, men den har et utrolig skarpt bilde med veldig fine farger.

Og som jeg nevnte tidligere, det er en 16:10 skerm - ikke 16:9. Meget bra:)

Edit:

Det er to negative ting jeg kan peke ut på T220 med det samme.

1. Litt banalt, men på-knappen er av typen touch-knapp. Er det mørkt i rommet når du skal skru på skjermen, så kan du fomle litt før du treffer på sensoren. Dette er naturligvis bare en vanesak.

2. Litt mer "alvorlig" - foten til skjermen er ikke helt 100%. Dvs at den ikke er defekt eller noe slikt, men skjermen kan bli vinglete om du har den på et usolid bord. Hjemme er det ingen problem, men da jeg hadde PC-en hos en kompis en gang, så brukte jeg et vinglete bord med dårlige foter og da ble skjermen å vingle litt når man brukte musa eller dulta borti bordet. Løsningen var å sette et lite glass under skjermens side slik at den hadde støtte. Dette er også en svakhet som blir påpekt i de fleste reviews.

Lykke til med innbytte i hvert fall :)

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar

Nå har jeg byttet til en T220, men dessverre for meg så har jeg fortsatt samme problemet :( Kan ikke annet enn å konkludere med at det er jeg som forventer for mye av skjermen(e). Men kanskje dette har noe med paneltypen å gjøre? TN-paneler skal visstnok ha dårligere viewing angle enn andre paneler. Aner ikke hvilken paneltype min gamle lcd har, men den er ihvertfall helt fin.

Kan ikke se for meg at noen som holder på med grafikk eller photo/video-redigering etc. kan bruke en skjerm som dette. Hva bruker dere? Og hvorfor finnes det nesten ingen 22" som ikke har TN-panel? Synes 22" er den perfekte størrelsen, men synd hvis jeg må gå opp eller ned for å finne en skjerm med en annen paneltype før jeg er fornøyd.

For å bedre illustrere hva jeg mener: ta et relativt stort bilde med ganske mørke detaljer, f.eks: http://www.blizzard.com/diablo3/_images/wa...3-1280x1024.jpg. Posisjoner deg normalt i forhold til skjermen, og flytt hodet nedover langsomt og observer hvordan detaljene på toppen av bildet eventuelt forsvinner.

Ellers synes jeg T220 ligner veldig på 2253BW. Legger ikke merke til noen forskjeller, bortsett fra rammen og det ytre da. Begge er nydelige i spill, og det er en fornøyelse med 16:10 i forhold til 5:4 :)

Lenke til kommentar

Hei igjen, synd at du ikke var fornøyd med T220'ern.

Jeg er enig med deg at det er noe med de TFT-panelene.

Både jeg og en kompis har skrevet noen raske erfaringsposter på hjemmesidene våre ang. dette, og noen skjermer er verre en andre når det kommer til innsynsvinkelen og fargelekkasje.

Sideveis spiller det ingen rolle for meg, men ser man ovenifra og nedanifra blir det litt forskjell ... Jeg er egentlig ganske pirkete på slike ting rundt bilde og lyd, så kan bare se for meg hvordan det må være å leve med deg - ha ha! :p

Lenke til kommentar

Det er akkurat her IPS banker alt annet. Din gamle skjerm finnes i S-IPS (1970NX) og PVA (1970NXP)utgaver. Om din var av førstnevnte har du gått fra paneltypen med absolut best innsynsvinkel til den med absolutt dårligst. Selv om også TN+Film er blitt bedre er det fremdeles store forskjeller som man merker fort når man begynner å sammenligne direkte.

Jeg har litt av det samme på laptopen, vertikal innsynsvinkel er så dårlig at uansett hvordan jeg sitter eller justerer klarer jeg ikke å få den lik over hele høyden. Jeg lever med det på den siden den bare brukes til å lese mail og litt småtteri når jeg er ute på farten. Hjemme eller på jobb hadde jeg aldri akseptert noe sånt.

Men det finnes jo 22" med ordentlige paneler også. Litt mer penger må påberegnes, men man får hva man betaler for.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
ja ja den er vel ikke ubrukelig?

Dem fleste som kjøper slike skjermer blir veldig fornøyde med dem (bare sjekk brukererfaringene i prisguiden på denne og lignende). Størrelsen og oppløsningen man får alene er et stort skritt fremover for mange. De som kjøper i dette segmentet (dvs. de fleste av oss) er ofte de samme som kjøpte rimelige 19" modeller for 3-4 år siden, og det matches lett av skjermer som denne.

"Problemet" til trådstarter er at han har hatt en svært god 19" med så god innsynsvinkel som det mulig å få på LCD. Når man er blitt vant til det blir det veldig lett å se at det ikke er sånn lenger. Slik er alle TN+Film skjermer, det er ingen som kommer i nærheten på akkurat dette punktet.

LCD-paneler har store problemer på nesten alle punkter som er viktige for en skjerm. Dem er treige, svært dårlig kontrast, upresise farger osv... Det eneste positive er vel at dem ikke har flimmer. Det er bare vi brukere som er blitt vant til det de siste 10 årene og måler LCD opp mot andre LCD, og da ser det greit ut.

Så om denne er bra eller ikke er mest opp til hva din samboer er vant til. Sannsynligvis er den helt topp, og så langt TN+Film er kommer er det vel Samsung som lager noe av det bedre.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...