Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Kronisk" forkjølet, blir (nesten) aldri helt frisk

Fylliksen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært mer eller mindre sammenhengende forkjølet siden vgs (er nå 24 år). Jeg ble mye forkjølet etter en høst der jeg syklet mye uten skjerf eller noe ånnet å dekke til halsen med,så jeg fikk mye kaldt regn og vind på halsen.

Så langt har det stort sett begrenset seg til at jeg kun har vært snørrete, og periodevis noe slim i halsen, ikke vondt i halsen eller andre ting (noen ganger har jeg også vondt i halsen da, men det er ganske sjelden). Har ofte blitt litt bedre om sommeren, men ikke så mye i år.

Jeg er veldig lite syk ellers, har så å si aldri influensa, omgangssyke, hodepine eller andre ting. Jobbet i barnehage et år, fram til august. Har aldri vært så mye snørrete og tett i nesa som det året. Ble bare oppkast syk en gang da. Har så godt som aldri hodepine og sånne ting heller.

Det virker som det er forkjølelse, eller ivertfall noe smittsomt, for jeg har smittet jenter når jeg har sovi med de ved et par anledninger.

Ble litt allergisk den første våren jeg bodde i Oslo, men har ikke merket noe til det etter det. Da merket jeg det i øynene også, samt at jeg var kanskje enda litt mer snørrete enn vanlig.

Trakk en visdomstann i vår en gang, da ble det hull opp til ene bihulen. Har siden det hatt bihulebetennels 3 ganger. Har aldri hatt det før. I dag våknet jeg opp med hovne mandler, og det er ubehagelig å svelge.

Nå er jeg mildt sagt drittlei, og vil gjerne finne ut hvorfor jeg er så jævla mye forkjøla. Tok noen blodprøver en gang jeg var hos legen for noen mnd siden, de så visst greie ut.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å finne ut av hva det er?

Kan akupunktur eller noe annet alternativt være en mulig behandlingsmetode?

Jeg drar til USA snart for ett år, og er veldig interessert i å få fikset dette før jeg drar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes vanskelig ut. Men den aller første tanken som slo meg var at dette sansynligvsi kanskje var en form for allergi. Da kan du nærmest være "forkjølet", eller ha mange av de samme symptomene sammenhengende så lenge det som gjør at du reagerer er tilstede. Du mener at dette er smittsomt, men det skal vel kanskje godt gjøres å være forkjølet sammenhengene i så lang til, det er vel egentlig ikke mulig. Det at du har hovene mandler betyr at du har en infeksjon eller enform for betennelse i halsen. Hovene mandler kan også komme når en har halsbetennelse eller mononukleose (kyssesyken), eller også ved riktignok en forkjølelse. Så det er ikke så helt enkelt å si noe konkret her, selv er jeg ikke lege. Men jeg anbefaller at du går til din fastlege og forteller hva du egentlig plages med.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

en venn av meg har hat samme problemet fra tidlig i ungdomskolen. Han oppsøkte lege, går nå i 2. klasse på vgs og har fortsatt problemet. Jeg bare kom på det når du nevner det. Jeg kan snakke med han for å kanskje finne ut noe mer.

Endret av Phase
Lenke til kommentar
Gjest snufsete

Sliter med det samme selv, har svært sjelden noen symptomer vår/sommer. Symptomene mine virker mye kraftigere enn det du opplever - feber, sår hals, til tider langvarig og kraftig hoste, snørrete, betente ører og generelt sliten. Stort sett alle blodprøvene viser knapt utslag på crp så det er virusinfeksjon. Mandlene er sjelden hovne men lymfekjertlene kan bli ømme.

Ettersom du også merker det på sommeren kan det være lurt å få sjekke for allergi. Eventuelt få henvisning til øre-nese-hals spesialist. Leste nettopp gjennom denne - http://www.klikk.no/helse/allmenn/article380629.ece - og fant noen kjerringråd som jeg selv vurderer å prøve :-) Liker både sitron og chili...

SITRON OG CHILI: Press 4 sitroner og bland med ½ ts sterkt chilipulver. Drikk en hel dose første dag og litt mindre dagen etter — og vips, så er forkjølelsen borte. Men vær obs på at dette er en temmelig sterk opplevelse!
Lenke til kommentar
Er det noe annet jeg kan gjøre for å finne ut av hva det er?

Kan akupunktur eller noe annet alternativt være en mulig behandlingsmetode?

Jeg drar til USA snart for ett år, og er veldig interessert i å få fikset dette før jeg drar...

Hei.

Det leses ut som har kronisk rhinitis og kronisk sinusitis. (en antagelse)

De er veldig vanlig hos folk som "snufser" mye, og en influensa kan gjør vondt verre.

Å gå til en ENT (ØNH)-lege for utredning er faktisk det beste rådet, ellers kan jeg alltid anbefale at du ta forhåndsreglene som f.eks influensa vaksine.

Vaio :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. ØNH-spesialist er vel ikke dumt nei. Får høre med fastlegen om hun kan henvise meg.

Ang å fjerne mandlene, tviler jeg litt på om det hjelper, for det er ikke der det sitter, det holder seg stort sett til nesa.

Influensavaksine har jeg forøvrig aldri tatt, og det har gått bra hvert år, selv om jeg jobber i helsevesenet og er borti mange syke mennesker hver dag.

Er som sagt veldig lite "ordentlig" syk. Bare de siste par ukene nå at jeg har fått bihulebetennelse 2 x rett etter hverandre....

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...