Gå til innhold

Prishopp på Steam (PC)

Anbefalte innlegg

Latterlig.

Opplever mange steder i forbindelse med jobben også at vi må betale med Euro, selv om Norge ikke bruker det. Og firmaene vi handler fra attpåtil er amerikansk.

Husker når Play prøvde seg på dette. Heldigvis ga de seg på det.

Bedre løsning om vi får betale i vår egen valuta, IMO. Eller aller best, valgfri valuta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt blir man passe pissed av på en ellers fin fredag. Nå som World of Goo endelig har kommet på steam og. Blir ikke noe handling der før de evt. endrer denne praksisen.

Jeg sendte en litt halvsint beskjed til steam support (fant ikke noen annen plass å sende det) og vil oppfordre andre til å gjøre det samme.

Legger ved det jeg skrev til inspirasjon for dere:

According to this newspost; http://store.steampowered.com/news/2110/ you have now made products on Steam available in what you call the European local currency Euro. This is correct only for most countries in the European Union.
We in Norway are not a part of the European Union and do not use the Euro as our local currency.
Therefore we demand that you change the currency back to US$ or find a proper exchange rate into norwegian kroner.

Sincerely ******* ********

Lenke til kommentar

Jeg kom på at i 'commentary mode' i Valve sine spill så sier alltid Gabe Newell at en bare må skrive mail til han. Han har alngt ifra tid til å svare på alle men han påstår at han leser alt. Derfor skrev jeg en kort og saklig mail til han. Hovedpunktene var:

-Betydelig prisøkning

-Norge er ikke med i EU

-Norge bruker ikke euro

-Vi betaler ikke VAT på spill

-Jeg vil avstå fra å kjøpe via Steam intill en endring skjer

Valge å sende den til Doug Lombardi også, han er vel PR/markedsguruen deres. Regner ikke med respons, men om en masse folk hadde sendt en kort og konsis (og høflig, jeg ønskte dem en god jul :)) mail så tar de kanskje poenget.

Adressene er (disse er tatt fra valve sine egne sider og er åpne for offentligheten):

[email protected],

[email protected]

Edit: Jeg bor for øvrig i utlandet og kan fremdeles handle med dollar, men synes dette er viktig å støtte opp om.

Lenke til kommentar

Steam finner jo fort ut om dette er lønnsomt eller ikke. Om salget synker nevnverdig så må de sette ned prisene igjen. Iom at de selger digitale produkt så har vel ikke en prisøkning samme effekten som ved salg av fysiske produkter?

Bruker heldigivis ikke steam noe særlig så dette vil ikke påvirke meg nevnverdig. Gamersgate ftw.

Lenke til kommentar

Pokker heller. Det ligner ikke Valve å pisse forbrukerne i trynet på denne måten (i mangel av et bedre uttrykk).

Jeg har til nå kjøpt nesten alle nye spill på Steam, men det kommer fort til å bli slutt på hvis ikke Valve gjør noe med dette.

Jeg håper virkelig de tar kritikken inn over seg og setter ned prisene, hvis ikke tror jeg mye av det gode ryktet Valve har opparbeidet seg vil forsvinne.

Lenke til kommentar

Etter det eg har fått med meg så tar ikkje valve fortjeneste frå steam, det er gratis for spelutviklarar å legge ut spela sine på steam. Og det er distrubitørane(t.d EA, Ubisoft osv) som bestemmer kva pris spela skal ligge på, ikkje valve.

Denne valutaendringa er svært uheldig for oss nordmenn, der den norske krona er svært svak. Trur denne valutaendringa vil bety lite for EU-landa dog.

Lenke til kommentar

Hva er dette for noe tull da? Uansett om Norge er medlem i EU eller ikke, så kan ikke 1 USD = 1 EUR rettferdiggjøres uansett. Forskjellen blir jo like stor for land som er medlem i EU også. Får håpe Valve har vett nok til å ordne dette snarest.

Eneste grunnen til at jeg har kjøpt spill via Steam tidligere var jo at det var lettvindt og i tillegg litt billigere. Prisreduksjon er også noe av poenget ved å selge spill over nett etter min mening. Valve slipper f.eks kostnader i forbindelse med trykking av plater, cover og distribusjonskostnader.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat det beste sjakktrekk... Det har jo fungert bra til nå?

Husker den gangen i sommer hvor man fikk Valve Complete Pack til rett under 500 kr. Det var tider det... :!:

Men nå sender jeg inn klage til Valve, vi er ikke i EU, som mange andre har fått frem...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor alle klager så på Valve, det er vel for pokker ikke STEAM som bestemmer valutakursene. Grunnen til at prihoppet blir så stort er at dagens EURO-kurs er historisk høy. Folk sammenligner gjerne med priser fra i sommer hvor dollaren var historisk lav. Dette jevner seg ut over tid, men er selvfølgelig ikke til vår fordel akkurat nå.

Eeeehm ... Nei. Valve kjører forløplig en valutakurs der 1 dollar = 1 euro. Det er selvsagt ikke tilfelle i den virkelige verden. Ifølge XE sin Universal Currency Converter er 1 dollar lik 0.718210 euro. Steam hevder det er et 1 til 1 forhold. Det er et 1 til 0.72 forhold. Valve har tydeligvis bestemt seg for å bruke sine egne valutakurser på Steam, som de etter alt å skjønne har dratt ut av ræven. Unnskyld språket. Hvis Valve, som du påstår, ikke bestemmer valutakursene burde de da ha brukt de ofisielle valutakursene!

En annen ting å tenke på er at vi nordmenn ikke skal betale merverdiavgift (MVA, eller VAT på engelsk). VAT er nå blitt bakt inn i euro-prisene på Steam. Så alle europeiske land betaler nå lik VAT, dette til tross for at ulike land i EUropa har ulik VAT på digitalt nedlastbart innhold. Norge har 0 (altså ingen) VAT på digitalt nedlastbare produkter. Så Steam krever VAT av oss nordmenn, selv om staten ikke krever dette av oss. Det er med andre ord rene svindelen!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Kan ikke noen her prefabrikere og poste en mailmal som tar for seg alle punktene, som vi alle kan sende inn til de 2 nevnte adressene.

-Betydelig prisøkning

-Norge er ikke med i EU

-Norge bruker ikke euro

-Vi betaler ikke VAT på spill

-Jeg vil avstå fra å kjøpe via Steam intill en endring skjer

+Dere var og er ofte dyrere enn hardcopy fra butikk

[email protected]

[email protected]

EDIT:

merkverdig nok kommer ikke jeg inn på Steamklienten nå, kun via web, den bare gir timeout. Har de bannet hele Norge? hehe

Jeg håper ikke de nå blir utsatt for DDOS, det blir for dumt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel, om alle her holder det dei lover, nemlig å ikkje kjøpe eit eineste spel av dei så lenge 1 euro = 1 dollar så tenker eg at dei snur før året er omme.

Er jo klart at det er bedre for dei og tjene litt enn ingenting.

Ser for meg at det er piratebay og sånne sider som tjener på økte reklameinntekter i stade.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...