Gå til innhold

[LØST] Tilpasse bilder til digital fotoramme

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en digital fotoramme i julegave. En Samsung 10" med oppløsning på 1024 x 600 px. Er godt fornøyd både med billedkvalitet og funksjoner på den. Anbefales! :thumbup: Bildene jeg skal bruke er i 3488 x 2616 px. Hvis jeg bruker feks irfanview til å krympe hele bilder blir bildene flatklemt. Hvis jeg "preserve aspect ratio" og setter høyde til 600 px får jeg svart kant på begge sider i ramma. Greier å croppe i irfanview, men er vanskelig og tidkrevenede å få det helt riktig.

Regner med at jeg ikke er alene om å gi bort fotoramme i julegave i år og at mange andre har vært borti lignede problemer. Har googlet litt, men de eneste tipsene jeg har funnet krever Photoshop, og det har ikke jeg. Kan evt prøve meg på GIMP hvis noen kunne gitt meg en grei forklaring på fremgangsmåten. Synes egentlig det er rart det ikke finnes software som er dedikert til slike jobber der du kan flytte "ramma" rundt på bildet, zoome inn og ut til du er fornøyd med utsnittet og klikke OK.

Har ikke greid å finne noe på egen hånd så forslag til program/fremgangsmåte mottas med stor takk.

EDIT: Satt inn link til ramma.

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda det er nok kjempe enkelt hvis man vet hvordan, men jeg er ikke særlig erfaren på bilderedigering. Når jeg skal ordne dette på over 100 bilder så er det greit å ha en enkel og kjapp måte å gjøre det på. Sitter og knoter med Paint.net nå. Enklere enn Gimp, men har ikke funnet måten å gjøre det på enda.

Lenke til kommentar
Sitter og knoter med Paint.net nå. Enklere enn Gimp, men har ikke funnet måten å gjøre det på enda.

Du velger "Rectangle Select" fra Tools-menyen, og drar den ut til det dekker det området du ønsker. Statuslinjen vil fortelle deg hvor mange piksler området dekker. Deretter velger du Image->Crop to Selection.

Lenke til kommentar

Beste løning så langt (klippet herfra) ;

Selection Tools

The "Selection Mode" section of the toolbar lets you choose the combine mode that the selection tools use. When you draw with a selection tool it will either replace any existing selection, add on to it, subtract away from it, or invert the area the intersects with what you are drawing.

The next section of this toolbar lets you choose between Normal (freehand), Fixed Size, and Fixed Ratio selection drawing for the Rectangle Select tool. The latter two modes can be useful when you want, for example, to crop an image to a 4" x 3" area or to a fixed 16 x 10 ratio (of course, other sizes and ratios are available as well, just type in the appropriate numbers).

Setter fixed ratio til 1024 x 600 og dermed så stemmer aspect ratioen iaffall. Da er det bare å "croppe" og lagre. Batch resize tar jeg til slutt med irfanview. Bruker ca ett minutt pr bilde på en urtreg bærbar (mesteparten av tiden går til å laste inn bildet). Skal gjøre jobben på overklokkingsriggen min så da går det radigere å redigere. :thumbup:

Takker for tipset om Paint.net k.n.b. Ser ut som det har allt jeg trenger.

GOD JUL :xmas:

EDIT: Ikke ful knotroll på rettskirvingen nei...

Endret av uggabugga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...