Gå til innhold

Elendig søkefunksjon på forumet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lykke til! :)

Skulle likt å se kvaliteten på det forumet...

Tror ikke dere har kikket på alle mulighetene som ligger i phpBB.

Alle med litt peiling klarer å smekke opp et enkelt forum på et par dager...men når du i tillegg skal ha: støtte for flere språk, flere skins, mods, adminside, banlist, wordlist, osv, osv...

Så skal koden i tillegg kjøre raskest mulig.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår heller at dere oppgraderer til Invision Power Board. Det tar knekken på phpbb så det holder. Det er også veldig bra for oss som har dial-up siden det er ekstremt raskt å laste. Dette forumet er jo knalltregt! (pga det er så mye som lastes ned altså).

 

amund, nå er Invision Power Board v 1.2 på vei, så når det er ferdig, da regner jeg med et nytt hw.no forum... :D (det finnes convertere, så det skal ikke være noe problem...)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Nok en gang må jeg beklage meg over den usedvanlig dårlige søkefunksjonen her på forumet. Noen må kunne modde koden litt, eller be phpbb-gutta fikse opp! :!:

 

Problemstilling:

Jeg skal ha tak i en tråd som heter "Da er du glad i rollespill ;)"

(som forøvrig er vanvittig morsom!!)

 

Jeg husker nesten hva tråden heter, så jeg søker på:

"Da er du"

"rollespill"

"*ninja*" (husket at denne karen het noe med ninja)

 

Null treff!

 

Selv ikke om du søker på trådens full navn "Da er du glad i rollespill ;)" (med eller uten smileys) får du opp riktig treff!!! Dette er for dårlig!

 

Løsning?

Jeg kom til å tenke på at en av samtalene i tråden slutter med "asshole".

Søker man så på "asshole"... -> se treff nr. 6 !

 

Litt søkt, bokstavlig talt.

 

En stor :grumpy: til forumets søkefunksjon!

Lenke til kommentar

Jeg skal ha tak i en tråd som heter "Da er du glad i rollespill ;)"

(som forøvrig er vanvittig morsom!!)

 

Jeg husker nesten hva tråden heter, så jeg søker på:

"Da er du"

"rollespill"

"*ninja*" (husket at denne karen het noe med ninja)

 

denne du leter etter?

Tok meg ca 30sek å finne den gjennom søk!

Søkeord: glad and rollespill

 

Så eksemplet ditt er vel ikke så bra?

 

Et lite tips når du skal søke neste gang. Bruk 'and' mellom flere ord, "søk etter alle ord" og bruk søkeord som er minst mulig i bruk. Alt dette reduserer antall treff.

 

btw: jeg fikk den opp som nr. 2 i søket ;)

 

Edit: søket ga forresten 9 treff! Så jeg lurer VELDIG på hvordan du greier å bomme så grovt når jeg fant den på under 30sek...

Lenke til kommentar

Takk, Einstein.

 

Det er selvfølgelig lett å søke nå som man vet hva tråden heter.

Jeg husket nesten bare "rollespill" og "da er". Det ga ikke mye fornuftige treff....

"da AND er AND rollespill" gir ingen treff.

 

Wildcards funker forresten ikke, etter det jeg kan skjønne.

 

Jeg må takke hukommelsen min mer enn søkefunksjonen for at jeg fant den tråden til slutt.

Lenke til kommentar

Ved å merke av "Søk etter alle ordene" vil du få mer skikkelig tilbake fra søkemotoren.

 

eks:

 

søkeord:

glad, rollespill

Gav 9 treff, noe som er bra

 

Søkemotoren er dårlig men med å skifte over til "søk etter alle ordene" kommer ting seg ganske mye med en gang :-) Samt det og bruke flere søkeord adskilt med et komma gjør ting enda bedre.

Lenke til kommentar
Hvis du da mener at problemet ligger i at folk ikke vet hvordan de skal bruke søkefunksjonen, hva da med å skrive en veiledning?
Ja, jeg tror folk trenger en liten innføring i hvordan bruke søkefunsjonen. En veiledning hadde for min del vært greit å lage, men søkefunsjonen er ikke helt god. Det tror jeg de fleste er enig i...
Lenke til kommentar

Synes klagingen er litt overdrevet, stort sett finner jeg det jeg skal. Men at det ikke er støtte for norske tegn (og muligens tall dersom jeg husker rett) er elendig. For å finne "hvasomhelst" om et tema funker søketjenesten som regel godt, men som det er sagt, leter man etter en bestemt tråd er det verre.

 

Husker jeg var på leting etter denne tråden, der hovedtemaet er USS (en slags metode for å sove minst mulig). Søvn funker jo altså ikke å søke på, pga norske kommentarer. Dermed var USS eller Uberman's Sleep Schedule de enste ordene jeg husket fra denne tråden. Men søk på hvert enkelt av disse, eller kombinasjoner gir 0 treff...selv om ordene gjentas flere ganger i tråden.

Lenke til kommentar
litt enig i det som kommer frem her, i starten likte jeg ikke søk funksjonen i det hele tatt, men det kommer seg..

kan ikke noen her skrive en manual som optimaliserer søk?

Den er på vei ;)

Herlig ;) og når folk enklere finner det de leter etter vil dette gi mindre søk som igjen gir mindre load for dere ;)

Lenke til kommentar
litt enig i det som kommer frem her, i starten likte jeg ikke søk funksjonen i det hele tatt, men det kommer seg..

kan ikke noen her skrive en manual som optimaliserer søk?

Den er på vei ;)

Herlig ;) og når folk enklere finner det de leter etter vil dette gi mindre søk som igjen gir mindre load for dere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...