Gå til innhold

Samfunnsproblem... Snusgutta på prix.


Bata

Anbefalte innlegg

Jeg er dermed ikke alene om den oppfatningen, takk gud. (om at Jakobsli/charlottenlund er BLODHARRY)

 

Om det er lovlig eller ikke har ingenting med om man er skikket til det.

Er jo som å si at siden det er lov for alle og enhver å bade i havet, gjerne der det er strøm, men det gjør du ikke med mindre du kjenner forholdene og/eller i god nok form.

 

EDIT: Folk er raske.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er også logisk at når en er gammel nok til f eks å få barn og dermed er ansvarlig for et annet menneskeliv, er en også gammel nok til å ta ansvar for sitt eget liv.

Hvor har du det fra?

 

Er det ulovlig å få barn som 16 åring eller er det ikke ?

Er det ulovlig å få barn når man er 15 eller er det ikke ?

Er det ulovlig å få barn når man er 14 eller er det ikke ?

Er det ulovlig å få barn når man er 10 eller er det ikke ?

 

Blant de juriridiske lovene, sikkert ikke. men naturlover, biologi. Kansje det. En må faktisk være kjønnsmoden, det varierer jo med alder, naturens innebygde sperre, noen kan kansje klare det som 10 åring, men det er uvanlig. Prøver bare å illustrere et poeng om at 16 åringer burde vises såpass respekt at de får ta sine egne valg, når de faktisk er voksne nok til blant annet å bestemme sin egen seksualitet, velge om de vil gå på skole eller ikke osv osv

 

Men dette er egentlig en liten avsporing

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Prøver bare å illustrere et poeng om at 16 åringer burde vises såpass respekt at de får ta sine egne valg, når de faktisk er voksne nok til blant annet å bestemme sin egen seksualitet, velge om de vil gå på skole eller ikke osv osv

En 16 åring er ikke myndig. Dermed kan heller ikke en 16-åring ta opp lån. Signaturen til en 16-åring er ikke juridisk gyldig. En 16-åring kan ikke inngå avtaler.

Forøvrig er det du sier feil. En 16 åring kan faktisk ikke velge om de vil gå på skole eller ikke. Er man under 18 er man underlagt foreldrene, og det er faktisk foreldrene som har siste ord om slikt. Riktignok er det slik at i vårt samfunn er det, for det meste, en gylden regel at 16-åringer faktisk får lov å ta egne valg når det gjelder utdanning. Men det er en norm. Rent juridisk er det foreldrene som bestemmer.

 

Selv har jeg røykt siden jeg var 14, og angrer bittert på at jeg startet. Jeg røykte lovlig i en måned som 16-åring, siden aldersgrensen ble hevet fra 16 til 18 en måned etter at jeg fyllte 16. Når jeg nå vet hva jeg vet, skulle jeg inderlig ønske at jeg ikke fikk kjøpt røyk i den alderen (var aldri noe problem å kjøpe røyk, var bare å gå på de riktige stedene). Og jeg skulle inderlig ønske ingen hadde kjøpt til meg de gangene jeg ikke fikk kjøpt selv.

 

Spør en hvilken som helst person som røyker i 30-årene om vedkommende, i ettertid syns ha|un var moden nok for å ta den avgjørelsen som 16-åring. Tviler på at særlig mange svarer ja.

Lenke til kommentar
Få se et bilde av deg da tøffen :) Du må jo ha den fysikken utifra hva du sier?

 

Har jeg sagt noe om min egen fysikk her kanskje?

Jeg spiser sunt og trener hver dag, men jeg sier ikke at jeg er bedre enn noen andre.

 

Jeg har ikke tenkt å banke noen heller, synes bare det er feil å si at alle nerder har dårlig fysikk, det trenger ikke å være sant.

Men MIN oppfatning av de 14-16 år gamle snusgutta er at de bare driver å henger, fester i helgene og spiser usunt.

Men det gjelder selvfølgelig bare HER, på Flatåsen.

Det er sikkert annerledes andre steder, vet ikke jeg.

 

Det jeg vet helt sikkert er at de folka som henger rundt i området her oppfører seg hensynsløst, og er ekle mennesker rett og slett.

 

Og når jeg sier "snusgutta" så tenker jeg ikke på folk som snuser generelt, men på de ungene som henger rundt butikkene og leker tøffe.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Jeg begynte også som 14-15 åring med røyking. Hadde aldri gjort det om jeg hadde vært 20 f.eks. Det er litt med det å være en del av gjengen osv. Og man får tak i uansett om man vil ha dritten.

 

Jeg liker heller ikke de drittungene som løper etter deg og maser om snus / røyk idet jeg skal inn i butikker (ja vi har dem her også). Jeg får rett å slett lyst å binde dem og dra dem etter bilen , men jeg klarer heldigvis å la vær.

Lenke til kommentar

Si fra til butikken neste gang, så blir de kanskje vist bort. Vi hadde i allefall gjort det på butikken jeg jobber. :)

 

Man skal slippe å bli mast på av nikotinsugne ungdommer, tiggere, og selgere når man går for å handle. Dessverre er det ikke alle butikker som er slik. Er mer enn en gang jeg har bedt folk ryke og reise fra oss i allefall :p

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at du skal være så grinete av så liten hverdagsligsak. Du kan si nei og så være ferdig med det.

 

Om du ser på dette som et samfunnsproblem, så har du et sosialt problem.

Tror det er verre ting du kan erge deg over en at 14åringer spør om du kan kjøpe snus til de. Om du ikke takler det, så anbefaler jeg en psykolog som du kan snakke med.

 

Hverdagshelt. :)

 

Så synd ingen våger å spørre meg, da skulle de blitt skambanka! :)

 

Åherregud, kjenner at jeg blir irritert inni meg av å lese hva du skrev der.

En å true stakarslige 14åringer som bare vil ha snusen sin med bank.

 

Du er enda et eksempel på hverdagshelter som samfunnet IKKE trenger

 

 

:)

Endret av ATi-Radeon
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at dere burde komme med noe at dere banker dem eller noe sånt ;)

 

Du vet jo ikke overhode noe om den gutten som står der for alt du vet så er han sinsykt sterk og du blir mørbanka selv ;)

 

Selv om de er mindre betyr ikke det at de er svake :p

 

 

EDIT: Så jeg ville hvert et problem om jeg sto utenfor Bunpris her og sport etter Fyrverkeri ??

Endret av arcticcat
Lenke til kommentar
Er dette et problem for deg ? Skader de deg ? neppe. De tar kansje 5 sekunder av ditt liv, de 5 sekundene det tar å få spurt deg og du løper vel bare av gårde. Men om du syntes det er et problem så er det samfunnet du må ta denne gangen, ikke de som snuser. Det er komplett idiotisk å ha 18 års aldersgrense på tobakk, hadde vi ikke hatt det så hadde det ikke vært et problem.

 

18 års aldergrense på tobakk synes jeg er strålende. 15-16 åringer bør ikke ha tilgang på slike stoffer under oppveksten og i sin mest påvirkelige alder. Det er på denne tiden man lar andre ta beslutningene for seg. Men når du blir voksen innser du i større grad skaden det kan forvolde, og hvor glad du kan være for å ikke være avhengig av kjemisk stimuli :-)

Lenke til kommentar
Jeg tror og håper at det var kødd?

 

håper jeg også!

 

men skal ikke forundre meg med kidsa i trondheim da.

 

f*ens til mas utenfor noen butikker til tider.

 

veit sjøl av flere steder som selger tobakk til personer under 18 i trondheim men vil ikke nevne de her av flere grunner. for det første unner ikke de som selger til barn noe gratis reklame og fordi at det er en grunn til at det er aldersgrense på det.

 

har heldig vis holdt meg unna dritten jeg da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...