Gå til innhold

Samfunnsproblem... Snusgutta på prix.

Bata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom du ikke ser gammel nok ut til å kjøpe snus bør du ikke snuse.

Men det er bare litt tåpelig å se på det som et problem at ungdom får tak i snus.

Att man ser gammel nok ut betyr ikke att man er det!

En ting jeg tviler på att de fleste her har tenkt på, de fleste som snuser/røyker under 18 har kanskje ikke en jobb og får bare ett par hundre kroner i mnd hjemme fra. Dette er lite penger hvis man er avhenging av nikotin. Staten er nok redd for økt kriminalitet når det gjelder og skaffe penger til veie når man trenger nikotin i en alder der man ikke er gammel nok til å tjene egne penger. Dermed er 18 år på alkohol og tobakk en forsvarlig tankemetode.

Lenke til kommentar
Att man ser gammel nok ut betyr ikke att man er det!

Helt korrekt. Selv kjøpte jeg selv fra jeg var 16. Det var en ganske arrogant og ironisk måte å svare på tråden, det var også poenget.

Jeg ser ikke poenget i å sloss mot det, det vil ikke gjøre noen nevneverdig forskjell.

Og det er plenty kids så unge som 14 år med egen jobb etter skoletid og i helgene. Jeg kjenner folk som hadde månedsinntekt på 5-6000 etter skatt som 15-åringer.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Tror jeg bare har blitt spurt engang. Men da av en kjent venn.

Lignende:

Et parr småjenter står utenfor butikken og selger lodd eller byr ræv, aner ikke for og være sikkert.

Men de skulle nå selge tjenesten for småpenger. Siden jeg ikke hadde småpenger så sa jeg Smilende og Flirende nei.

Da jeg kom ut prøvde jeg og gi ene av de en pakke tyggis på deling.

Men hun tok ikke imot og der gikk jeg avsted med 2 pakker tyggis.

Skjeldent at jeg har småpenger...

Grunnet denne situasjonen måtte jeg bare dra en vits til kompissen min om og dra kortet i sprekken...

Lenke til kommentar

De som argumenterer mot trådstarter her er vel nikotinavhengige selv? Finnes en grunn til at det er 18års grense. Fordi du ikke skal snuse under 18. Det vil ødelegge mye for deg.

"De burde senke aldersgrensene, da hadde vi ikke hatt det problemet"

Ja, vi fjerner alle regler i Norge, da slipper jo politiet å gjøre noe? Senker aldersgrensa på lappen til 16år og lar flere ungdommer dø. Senke alkohol aldersgrensen til 16, og la flere drikke til de må til pumping, slik de kan drikke øl istedet for cola.

Jeg hadde vært flau over å stå å spørre folk utfor nærbutikken. Hadde jeg vært så addicted, hadde jeg heller funnet en person som pleier å kjøpe snus/øl til folk, å få han til å kjøpe for meg hele tiden.

Hvorfor kjøper dere tobakk, men ikke alkohol til mindreårige? Det er jo like farlig med begge deler. Røyk er mer skadelig enn alkohol for en mindreårig. Får får h*n smaken av tobakk, blir det røyking hver dag, mens alkohol for det meste er bare i helgene.

Lenke til kommentar

Er under 18, kjøper snusen min sjøl, hvis jeg ikke skulle få kjøpt et sted, spør jeg ikke random folk, spør folk jeg kjenner. Skal jo ikke plage folk jeg ikke kjenner.. Får jeg ikke kjøpt, får jeg ikke kjøpt. Spør ikke tilfeldige folk, er direkte frekt. Blir også litt iritert når folk spør om jeg kan kjøpe for de, jeg ser gammel nok ut, så har blitt spurt et par ganger. De skal ha en 20-pakning med prince, en general løs, en general portion og masse forskjellig. Det gjør jeg ikke..

Lenke til kommentar

Til alle dere som mener tobakk er så grusomt for ungdommer, er ikke dette et paradoks. Aldersgrensen på tobakk er i dag 18 år. Seksuel lavalder og dermed alderen for å få barn er 16 år.

Tobakk er skadelig for din egen kropp. Noe som medfører at det er rimelig å anta at staten mener at en 16 år gammel ungdom ikke er i stand eller moden nok til å ta egne valg angående ting som kan være skadelig for ens kropp, slik som en 18 åring som kan kjøpe tobakk lovlig. På den andre siden innebærer det å få et barn ansar for et annet menneskeliv, nemlig barnet. Et ansvar en 16 åring er moden nok til, som følger av samme logikk.

Så gratulerer mine damer og herrer men logikken i Norge er som følgende. En 16-17 åring er gammel nok og moden nok til å få barn og ta seg av et sårbart menneskeliv og ha ansvar for det. Samme personen er derimot ikke moden nok til å ta ansvar for sin egen kropp og eventuelt ta valg som kan være helseskadelig .

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Nå må du ikke blande inn den seksuelle lavalder. Den er der for å forhindre overgrep fra eldre menn/damer på barn.

Vet ikke hvor gammel du er, men de fleste vil nok se tilbake på årene som 16-åring som er ganske annen tid enn når man er fylt 18. De aller fleste er ikke modnet og de tenker ikke de samme konsekvensene og ser sammenhengen som er voksen gjør.

Men til trådstarters problem: Hvis ingen kjøper hadde det heller ikke stått noen utenfor. Problemet er jo at noen bryter loven og som skaper interessen til å henge utenfor butikken.

Lenke til kommentar

Hvis ingen kjøper til de ender d noen ganger med at de stjeler det i stedet, noe som e mye verre enn at de som skal handle tar med seg en boks general ut av butikken.

Men selvfølgelig. Etter de har nasket en stund tror de de e så god at de aldri blir tatt. Og det ender selvfølgelig med at de blir tatt og kjørt hjem til noen foreldre som ikke blir veldig blid.

Lenke til kommentar

Skjønner trådstarter godt jeg. Blir forbanna når det kommer smågutter bort å spør om jeg kan handle øl\røyk\snus for dem. De kan dra til helvete, jeg hater slike hyperaktive frekke snørrvalper uansett. Hvis de kommer med en kommentar til meg når jeg ber de pelle seg vekk skremmer jeg livsskiten ut av dem. Litt moro må en jo ha :)

Lenke til kommentar
Skjønner trådstarter godt jeg. Blir forbanna når det kommer smågutter bort å spør om jeg kan handle øl\røyk\snus for dem. De kan dra til helvete, jeg hater slike hyperaktive frekke snørrvalper uansett. Hvis de kommer med en kommentar til meg når jeg ber de pelle seg vekk skremmer jeg livsskiten ut av dem. Litt moro må en jo ha :)

Kordan skremme livsskitten ut av de? Med et ''BØØ!'' Eller med et '' eg skjenner moren din!''

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...