Gå til innhold

[Løst] Dato format, unix timestamp, eller date string?

Anbefalte innlegg

Driver med et mini prosjekt her der jeg skal legge inn strømmåler avlesning inn i en mysql database.

feltene er id, dato, malerA, malerB, (og evt forbrukA og forbruk B)

A og B er to forskjellige strømmålere. Jeg leser av hver dag, og regner ut forbruket pr dag. Burde jeg legge inn dette forbruket for hver entry i databasen, eller skal jeg heller basere meg på å regne det utifra dataene i malerA/malerB?

Så til selve poenget. Jeg har ført dette i et excel ark, jeg har vel 2 års logger med strømforbruk.

Hva er fornuftig valg av dato format?

I excel har jeg nå brukt dd.mm.åååå. Hvordan kan jeg importere dette i mysql databasen, og samtidig bruke f.eks date() til å behandle dataene? Burde jeg heller gjøre datoene om til unix timestamps? Hva er lettest å jobbe med? Har tidligere brukt timestamps, men da må man hele tiden konvertere fram og tilbake for å presentere det fornuftig.

Jeg vil samle litt nyttig info på denne siden, som f.eks grafer som sammenligner forbruk inneværende mnd med forbruket samme mnd året før, egendefinerte grafer, vise dager med min/max forbruk etc..

Endret av semtex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er definitvt lett å jobbe med timestamps, spesielt i PHP, mens i MySQL er det bedre å bruke datatypene som er laget nettopp for dette. MySQL har flere funksjoner man kan dra nytte av dersom du bruker dataformat. Bl.a. kan du konvertere lett tilbake til timestamps og formatere datoer som man vil, så det er omtrent ingen begrensninger.

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/dat...-functions.html

INSERT INTO my_table (powerA, powerB, date) VALUES(150, 065, NOW())

SELECT powerA, powerB, UNIX_TIMESTAMP(date) AS date FROM my_table

SELECT powerA, powerB, DATE_FORMAT(date, '%W %M %Y') AS date FROM my_table

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

da tror jeg at jeg velger å bruke datatypen "date" i mysql jeg.

Noen tips til hvordan jeg kan konvertere formatet jeg har i excel/csv over til mysql sitt format?

date krever yyyy-mm-dd det jeg har i dag er motsatt, dvs dd-mm-yyyy

Edit: Det var såre enkelt i excel å endre datoformatet.

Så nå har jeg all data i mysql db.

Kan vel i grunn settes til løst.

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...