Gå til innhold

strøm frem til uttaksentraler

Anbefalte innlegg

Skal legge en 32A kurs fra hovedfordelingen i bygget frem til en uttaksentral som står ute på en plass.

Uttaksentralen skal ha 2 stykker 32A tre fase stikkontakter og en dobbel 16A stikkontakt.

Pleier disse uttaksentralene å ha egne sikringer for disse stikkontaktene?

Det regner jeg med at de har!

Hvis jeg da får overbelastning på den ene 32A stikkontakten min vil da sikringen i hovedtavlen ryke eller kun den sikringen i uttaksentralen som sikrer 32A stikkontakten??

Ble litt forvirret i og med at både den sikringen som sikrer stigekabelen fra hovedtavlen frem til sentralen og den sikringen for 3 fase stikken inne i sentralen er sikret med 32A.

Spørsmålet blir på en måte om begge ryker ved overbelastning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 32A i både tavle og uttaksentral er det vel fare for at det er sikringen i tavlen som ryker like raskt som den ute. Kommer selvsagt lit ann på hvilken karakteristikk det er på sikringene. Men for meg høres dette ut som et håpløst prosjekt med tanke på selektivitet.

Alt etter hvordan denne sentralen blir brukt kan man forvente at sikringen i tavlen ryker ofte, eller bare nå og da.

Lenke til kommentar

er ikke nødvendig med forankoblet jordfeilbryter på kurser på 32A og oppover, men må være i underfordelingen...

Alternativer; installert en sikring med annen karakteristikk, sjekke tabell om du kan bruke en større sikring på kabelen for ofte man bruker en kabel som kan føre en større Iz (kabelens strømforingsevne) enn In (sikringen kabelen er sikret med) så om du kan øke In uten at du overskrider In så er det greit... Eller du bare bytter kabelen til en større en, setter større sikring i Hovedfordelingen og 32A i Underfordelingen...

Lenke til kommentar
er ikke nødvendig med forankoblet jordfeilbryter på kurser på 32A og oppover, men må være i underfordelingen...

Alternativer; installert en sikring med annen karakteristikk, sjekke tabell om du kan bruke en større sikring på kabelen for ofte man bruker en kabel som kan føre en større Iz (kabelens strømforingsevne) enn In (sikringen kabelen er sikret med) så om du kan øke In uten at du overskrider In så er det greit... Eller du bare bytter kabelen til en større en, setter større sikring i Hovedfordelingen og 32A i Underfordelingen...

En selektiv effektbryter med eks; 100mA jfb begrunnes med personsikkerhet ved evt skade på tilførselskabel. Det er strengt tatt ikke nødvendig, men en trygghet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...