Gå til innhold

Verden blir mer og mer fredelig!

Anbefalte innlegg

http://www.ted.com/index.php/talks/steven_...f_violence.html

Anbefaler dere å se dette 19min lange foredraget om vold oppigjennom historien.

I kort så forklarer han med statistikk at helt siden menneskene begynte å samles i samfunn så har vi blitt fredeligere og fredeligere.. mindre og mindre drap, mindre og mindre krig, mindre og mindre brutale straffer, mindre og mindre brutalitet som underholdning, mindre og mindre folkemord, osv.

Verden blir rett og slett en mer og mer fredelig og trygg plass å være. Han forklarer også hvorfor det er vanlig i samfunnet i dag å tro det stikk motsatte :) Veldig lærerrikt.

Tror dere han har rett? Om nei, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statistikk hjelper så lite når man leser ting som dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Channon_Chris...om_Murder#Crime

Newsom was repeatedly raped and then blindfolded, gagged, arms and feet bound and his head covered. Barefoot, he was either led or dragged outside the house to a set of nearby railroad tracks. He was shot in the back of the head, the neck, and the back, and his body then set on fire. Christian's death would come only after hours of sexual torture, medical examiner Mileusnic-Polchan testified. Christian suffered horrific injuries to her vagina, anus and mouth. She was not only raped but savaged with "an object," the doctor testified. She was beaten in the head. Some type of chemical was poured down her throat, and her body, including her bleeding and battered genital area, likely scrubbed with the same solution - all while Christian was alive, the forensic expert said. She was then "hog-tied," with curtains and strips of bedding, her face covered tightly with a small trash bag and her body stashed inside five large trash bags before being placed inside a large trash can and covered with sheets. Christian died slowly, suffocating, the medical examiner said.

Og dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Fish#Billy_Gaffney

I brought him to the Riker Ave. dumps. There is a house that stands alone, not far from where I took him. I took the boy there. Stripped him naked and tied his hands and feet and gagged him with a piece of dirty rag I picked out of the dump. Then I burned his clothes. Threw his shoes in the dump. Then I walked back and took the trolley to 59 St. at 2 A.M. and walked from there home. Next day about 2 P.M., I took tools, a good heavy cat-of-nine tails. Home made. Short handle. Cut one of my belts in half, slit these halves in six strips about 8 inches long. I whipped his bare behind till the blood ran from his legs. I cut off his ears - nose - slit his mouth from ear to ear. Gouged out his eyes. He was dead then.

Men det er vel noe i det førsteinnlegget sier. Kanskje det var mer av all denne grusomheten i gode, gamle dager? Kanskje tilgjengeligheten på informasjon skaper inntrykk av det motsatte, som antydet? Jeg syns i alle fall statistikk og generell utvikling mister sin slagkraft når jeg får høre om hendelser som de to nevnte.

Lenke til kommentar

Trådstarter snakker om verden, cun, du snakker om individer. Det vil alltid være individer som begår grusomheter. Det har alltid vært det, og vil være det i fremtiden. Det interessante er ikke om mennesket kan være grusomt, det er bevist over en hver tvil. Det interessante er hvordan vi kan organisere samfunnet slik at det blir så lite av det som mulig.

Du behøver forresten ikke bruke historier fra Wikipedia om voldtekt, lemlestelse og drap av kvinner for å illustrere slikt. Det skjer hver dag i borgerkrigene i Afrika idag.

Geir :)

Lenke til kommentar

Veldig interresant foredrag, takk!

Det er tydelig i hvordan feks krigføring blir organisert at det er fokus på individet (og dets overlevelse), eliten som ser på folk som dyr vaskes mer og mer ut og sivilisasjoner kan ikke underlegges ved makt, drap og vold er distanserende former for kontroll.

Teorien om The Expanding Ring satte forøvrig ting veldig i perspektiv for min del, hele "Vesten" føler jo på en måte en tilhørighet og empati for hverandre (falsk eller virkeligog det synes godt i media.

Vi har fortsatt en del overfladiske og ignorante tendenser å kvitte oss med, men ser da ut som vi er på god vei =)

Lenke til kommentar
Verden blir rett og slett en mer og mer fredelig og trygg plass å være.

Å bare måle "trygghet" gir langtfra noe utfyllende bilde. Slik "forenkling" minner meg om han som påstod at dyr i fangenskap bur/zoo hadde det bedre enn sine artsfrender som levde fritt, fordi de levde lenger..

Selv om man evt. er utsatt for mindre krig og verden er blitt fredligere slik det hevdes, spørs det om mennesker er mer lykkelig enn tidligere?

Lenke til kommentar

Hvilket utfyllende bilde? Hvis det man prøver å finne ut av er om verden er tryggere idag, er det vel ikke feil å måle trygghet? Det gir et utfyllende bilde i forhold til hva man prøver å se. Det betyr selvfølgelig ikke at alt er bedre, men det er det vel ingen som har påstått?

Det er ingen forenkling, i betydningen ufullstendig sannhet, men en nebrytning til mer håndterbare komponenter. Det ville vært lite smart om samtlige vitenskapsmenn skulle sette seg ned og prøve å finne ut av meningen med livet, universet og alt, hver for seg. I stedet bryter man det ned så hver og en jobber med ulike komponenter, og setter det sammen til et mer fullstendig bilde etter hvert som det blir ferdig.

Ellers er jeg selvfølgelig enig med deg. Å leve handler om mer enn å være i live.

Lenke til kommentar

Mekkus: Har da ikke sagt at vi er mer lykkelige nå enn før. Men tryggere er vi ettersom vi rett og slett har mindre sjangse i dag for å bli utsatt for vold og drap. Det kommer man ikke utenom. Og jeg må si meg enig med foredragsholder at det må da være en grei nok definisjon på trygghet?

Når det gjelder om vi er mer lykkelig så tror jeg ikke det. Levestandaren er på alle måter mye bedre i dag, men det har seg nå slik at mye vil ha mer. Så fornøyd eller lykkelig blir vi nok aldri :)

Lenke til kommentar
Du behøver forresten ikke bruke historier fra Wikipedia om voldtekt, lemlestelse og drap av kvinner for å illustrere slikt. Det skjer hver dag i borgerkrigene i Afrika idag.

Må ikke til Afrika for å finne slikt. Det forekommer nesten hver eneste dag her i Norge. Det ligger nok i menneskets natur at vi ikke kan mikroadministrere hver eneste person. Det eneste vi kan gjøre er å forsøke å hindre større grupperinger ifra å sloss. Det er jo derfor også "terrorisme", er det nye, store maktmiddelet.

Lenke til kommentar
Det er tydelig i hvordan feks krigføring blir organisert at det er fokus på individet (og dets overlevelse), eliten som ser på folk som dyr vaskes mer og mer ut og sivilisasjoner kan ikke underlegges ved makt, drap og vold er distanserende former for kontroll.

Totalt uenig, sivilisasjoner blir i dag underlagt en totalitær sosialistisk/liberal elite som ser på begreper som godt/ondt som noe de er hevet over, de betrakter folk som noen som er til kun for å tjene dem. I dag underlegges individet, nasjoner og folkegrupper sakte men sikkert den totalitære eliten som ser et verdensomspennede diktatur som den "endelige løsningen" på alle problemer (deres).

Verden er kun blitt mer fredelig hvis man stikker hodet i bakken, de neste 100/200 årene vil enten se "den nye verdensorden" ståenede i triumf, eller massive borgerkriger som enten resulterer i økt nasjonal selvstendighet/eller vil bli enda en faktor til framtredelsen av den allerede nevnte verdensordenen.

Jeg er sikker på at den nevnte eliten gleder seg over menneskers manglende evne til kritisk behandling av den propaganden de daglig blir fylt med via blant annet media og utdanninsinstitusjoner, det er på høy tid at avhandlinger/forelesninger og lignende tar for seg temaet "verden blir mer og mer totalitær/autoritær", istendenfor det stadige løgnaktige propagandaskvipet. Anbefaler forøvrig den avdøde komikeren George Carlins standup-shows for en spøkende gjennomgang av svineriet slik det har utfoldet seg i USA.

Lenke til kommentar

Sosialistisk konspirasjon? Når verden globaliseres samtidig som befolkningsantallet stiger kraftig på globalt nivå, så sier det seg selv at det vil bli trangere om plassen og flere potensielle interessekonflikter mennesker i mellom. Innlegget ditt høres bare ut som tullete og virkelighetsfjern libertarianisme på gang igjen.

Lenke til kommentar

Haha.

Å anklage sosialister og liberale for å være konspirasjonister må være det mest utrolig fjerne jeg noensinne har hørt!

Men så klarte du jo uansett å dra inn New World Order i innlegget ditt og da kan jeg ikke annet enn å le uansett.

Økonomisk konspirasjon er én ting, men å tro en gruppe skal klare å legge under seg en hel verden og dets regjeringer med makt er bare utrolig festlig :p

Jeg er forresten sosial-liberal, hvor setter det meg i ditt verdensbilde? ;)

Lenke til kommentar
Haha.

Å anklage sosialister og liberale for å være konspirasjonister må være det mest utrolig fjerne jeg noensinne har hørt!

Men så klarte du jo uansett å dra inn New World Order i innlegget ditt og da kan jeg ikke annet enn å le uansett.

Økonomisk konspirasjon er én ting, men å tro en gruppe skal klare å legge under seg en hel verden og dets regjeringer med makt er bare utrolig festlig :p

Jeg er forresten sosial-liberal, hvor setter det meg i ditt verdensbilde? ;)

:rofl:

Og jeg er en Teist-ateist. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...