Gå til innhold

Mitt førsteinntrykk: Afrika (Hakuna Matata) - Kinesisk/Engelsk import

KongRudi

Anbefalte innlegg

En dag på fotosafari i Afrika - uten fare for å bli solbrent, eller vonde vaksine-sprøyter.

Idag lå det en pakke fra Hong Kong i posten, hadde bestilt Hakuna Matata (eller Afrika) fra yesasia.com, pakken var merket med 10$, så tollvesenet må slite litt lenger med finanskrisen (krysse fingrer for at tollerene snart mister jobben).

Hadde ikke tid til å spille så veldig lenge, men kastet spillet i PS3'en alikevell.

Første jeg fikk beskjed om var at jeg måtte lage i ca. 2GB med plass, og kjapp retur i XMB.

Fjernet GTA4 gamedata, og startet på nytt.

Begynte å installere og gikk på driteren og lagde grynte-lyder, når jeg kom utigjen 4-5 minutter senere, var det fløytemusikk og animasjoner av de afrikanske savannene på skjermen. :)

Deretter kom det opp en meny, hvor jeg kunne starte en ny Safari, gå inn å lese om dyrene, og se på bilder.

Begynte selvfølgelig med å gå rett inn på leksikonet og leste om Sebraer, som var eneste valgmuligheten i starten, fordi jeg enda ikke hadde låst åpen noenting i 'Safari' ennå.

Her kunne jeg lese utfyllende informasjon om disse stripete hestene, hvor raske de var, hvor de befant seg, ca. 2 sider med tekst. Kunne skifte valg mellom bilder og 3D View, se hvor stor de var i forhold til ett meneske, og se bilder og National Geographic video og slikt.

Alt var engelsk, uten at jeg måtte skifte fra kinesisk noen plass i options eller lignende, siden min PS3 har Engelsk som hovedspråk i system-settings. :)

Gikk deretter utigjen i spillets hovedmenyen og gikk inn på 'Safari' og valgte 'New Game', fikk beskjed om at savegamene tok oppimot 300 MB, og så begynte det å autosave.. Trodde spillet klikket en liten stund siden det tok ca. 20 sekunder (senere lagringer gikk derimot mye raskere), før jeg fikk velge mellom å spille en fransk-mann og eller en amirakansk 24 årig jente.

Siden jeg har sett at på skjermbilder at mye av spillet er i tredjeperson, valgte jeg selvfølgelig jenta, selv om det ikke akkuratt er Lara Croft - så var hun uansett mest behagelig å se på av de to, ett navneskifte fra det feminine Erica til maskuline Rudi ble det uansett.

Spillet startet opp i Base campen inne i ett telt, der satt han sleske franskmannen, og begynte å egle seg innpå meg med å gi meg gaver (Det er ingen voice-acting, alt er tekst).

Mottok en kikkert, ett dårlig kamera og GPS, selv om jeg spiller kvinne så regner dem ikke med om at jeg spør om veien tydligvis.

Han forklarte meg at det stod en datamaskin på bordet foran han, hvor jeg måtte lese eposten min.

På datamaskinen kunne jeg lese epost, se bilder, kjøpe utstyr, lagre spillet, osv.

Leste eposten, og det stod at jeg måtte ta bilder av dyrelivet rundtomkring.

Logget av datamaskinen, og den sleske franskmannen sa at guiden utenfor ventet på meg, han hadde ikke tid til å være med. Han så veldig opptatt ut med ett notat eller noe, der han satt.

Uansett gikk utenfor, og der stod det en neger og sa han skulle kjøre meg rundtomkring, jeg satte meg i baksetet på Jeep'en, og så kjørte vi avgårde.

Alt jeg gjorde når jeg satt i bilen var å se rundtomkring, guiden forklarte meg vansklige ting som hvordan å bruke kikkert (R1) underveis.

Ett minutt eller to brukte vi å kjøre før vi kom til ett Hippo-hull, det var ingen dyr her.

Så guiden sa vi fikk kjøre til en annen vann-dam, hvor det er vann er det liv sa han. :)

Han kjørte videre i ett nytt minutt, over en haug og rundt en sving eller to, og så endte vi opp med en vanndam, med masse sebraer og gaseller rundt.

Han lærte meg at jeg tok opp kameraet med Firkant, og tok bilde med R1, før han sa at jeg fikk sikkert bedre bilde med å gå ut av bilen, med å trykke X, å ga meg beskjed om å ta mange bilder.

Gikk ut av bilen, og løp mot vannet og dyrene, gasselene stakk av med engang, så skjønte raskt at jeg måtte sakket litt på, å brukte Sebra'ene var ikke like oppmerksom som gasellene, så jeg gikk forsiktig mot dem, når jeg var ca. 15 meter ifra nærmeste Sebra, så begynte han å kikke opp mot meg.

Jeg fant ut at jeg kunne zoome resten, å ta mitt første bilde.

Zoomet inn og tok bilde av Sebraen.

Gikk rundtopmkring og tok noen bilder av Gazellene, fikk både hanndyr og hunndyr, låst opp i Field guiden.

Satt meg på huk med en busk, og prøvde og zoome inn på Sebraer. Før jeg hører trampelyd i venstre bak-høytaler som blir høyere og høyere, fjerner kameraet, og snur meg rundt mot lyden, og står plutselig ansikt til fot med en giraff, bare 5 meter unna, akkuratt når jeg tar opp kameraet så stikker han av.

Heldigvis er det 3-4 giraffer, så får tatt noen bilder av dem også.

Tok også bilde av noen gribber, fikk ett veldig bra bilde av en giraff og en flyvende gribb.

Hvis jeg gikk for langt ifra guiden, sa han at jeg måtte være forsiktig, det var farlig å gå for langt bort fra han.

Når jeg hadde tatt 30 bilder hadde jeg ikke mere plass på minnekortet til kameraet, så jeg gikk tilbake til bilen.

Guiden sa vi fikk kjøre tilbake til base-camp'en.

Vi kjørte avgårde, i ca. 2 minutter, så noen bisoner eller noe slikt løpende på venstre siden på hjemveien men hadde uansett ikke plass til flere bilder, så brydde meg ikke med dem nå. Kunne ikke skip'e hjemturen, så ble sittende og kikket rundtomkring.

Tilbake i base-campen, satt Eric i nøyaktig samme stilling og leste samme notatet, som tidligere på dagen, han fortalte meg at jeg måtte gå inn på data'en og sende bildene mine av gårde.

Sendte avgårde masse bilder, og mere og mere låste seg åpen i dyreleksikonet, ettersom jeg sendte avgårde bilder, du kan også åpne både hanndyr, hunndyr, og barn i 3D View på hvert enkelt dyrs leksikon-innlegg, men du kan ikke se det før du får bilde av de forskjellige dyrene. Nå hadde jeg låst åpen giraffer, gribber, gaseller i tilegg til Sebra-infoen.

Fikk 3000 credits, for mesteparten av de bra bildene, og fikk bokstavkarakter på hvert bilde jeg sendte avgårde, og bedømt utifra Anglem, Distance, Focus og to andre ting som jeg ikke husker. Bildet med både giraffen og Gribben, fikk jeg 6000 credits for, tipper det var fordi det var ett bra bilde av to arter, veldig nærmt.

Ett nytt minnekort til kameraet koster 58000 credits, f.eks.

En bedre linse var også tilgjengelig, selv om jeg bare er amatør-fotograf.

Men hadde ikke penger til noen av dem.

Fikk beskjed av slesk franskmann om at nå skulle vi sove, dagen etterpå ble jeg opplært med dagbok, og slikt hvor jeg kunne bl.a. se bilder fra blad som hadde bryukt bildene mine (ingen så langt), på data'en var det flere e-poster, med bedre betalte oppdrag.

De ønsket å studere Zebra-linjene bedre, og trengte derfor ett bilde av en Zebra rett framifra, de ville også ha bilder av en drikkende giraff, og en gaselle-flokk.

Hadde allerede bilde av gaselle-flokk, så det var 10000 credits ekstra uten å gå ut å ta nye bilder.

Desverre måtte jeg på jobb nå, så fikk ikke tid til å gå ut en ny tur å ta bilder, så måtte gi meg der for i dag.

Førsteinntrykket, mitt er uansett at dette er ett veldig bra spill.

Det er ikke noe voldelig spill - og kan være veldig lærerikt, om du gidder å lese om dyrene du låser opp etterhvert, om du ikke gidder det, så er det uansett masse flotte bilder. :)

720P grafikken er OK, selv om det er mange spill med bedre grafikk.

Lyden er veldig bra, selv om jeg spilte med Dolby Digital 5.1, det er også støtte for ukomprimert lyd.

Du kan høre hvor dyrene går rundt deg, så om du snurrer rundt i ring, så vil du høre dyrene i forskjellige retninger.

Du bør kunne sette deg ned noen timer for å spille det, hadde alt for liten tid idag.

Kunne godt tenkt meg å teste ut endel mere, leste bl.a. på den engelske siden i manualen om at du kunne sende bilder i e-post, noe jeg ikke rakk å teste ut. :-/

Det var ingen trophy-støtte, eller noen oppgraderinger til spillet.

Men er usikker på om det kanskje hadde vært dette dersom jeg hadde hatt en asiatisk konto, eller dersom spillet hadde vært komt ut i Europa eller Amerika.

Det var ihvertfall ingenting når jeg startet det i dag. :-/

I hovedsak alt jeg rakk å teste før jeg gikk på jobb, var ett spill hvor du låser opp ting, tar bilder av dyr, selge bildene, få bildene bedømt, kjøpe mere utstyr.

Vil ikke anbefale det for de aller minste, men dersom du har begynt å lære litt engelsk, så er dette ett veldig bra spill som passer for alle, enten du er 12 år eller 40 år. :)

Jeg hadde det ihvertfall moro, på min første tur uti bushen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra spill ser det ut som, lurer på om jeg skal bestille det fra samme plass som deg (www.yesasia.com) men, vil de merke pakken med 10$ slik at jeg slipper toll? Eller vil de sette på den prisen som det koster og dermed får jeg toll? :thumbdown: Ser du skrev at du fikk pakken din med 10$ på men :yes:

Lenke til kommentar
hva går spillet ut på? og bare ta bilder av dyr?

I hovedsak så er det ett safari-spill.

Du reiser rundt i afrika, får oppdrag å ta spesielle bilder av dyr, og selger bildene og får dem bedømt, kjøper bedre utstyr, og slikt, låser opp informasjon i leksikonet, o.l. av det jeg har sett. :)

Forbasket mye jobb nå om dagen, så har bare rukket å spille en time og har ikke fått tid til å teste ut mere ennå, har bare spillt det jeg skrev om i førsteposten.

Er forøvrig flere alternativer på hovedmenyen som jeg ikke har testet ennå, men vet ikke hva som befinner seg bak dem. :)

Men er ganske sikker på at du ikke vil redde verden i dette spillet, uansett hvor dyktig fotograf du er. :)

Veldig bra spill ser det ut som, lurer på om jeg skal bestille det fra samme plass som deg (www.yesasia.com) men, vil de merke pakken med 10$ slik at jeg slipper toll? Eller vil de sette på den prisen som det koster og dermed får jeg toll? :thumbdown: Ser du skrev at du fikk pakken din med 10$ på men :yes:

Hos meg gjorde de det automatisk. :)

er spillet i 1080p eller er det bare 720p?

Venter selv på US release siden det er endel gode spill for tiden.

På coveret sto det bare 720P, og 480P NTSC-video..

Venter også på us realase, og regner med at det blir trophystøtte.

Tja, hvis ikke må National Geographic skynde seg skikkelig med publishing-firmaet sitt..

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Hørtes jo ut som et trivelig spill. Får vente til det kommer nærmere disse breddegrader før jeg gidder å bestille da.

Skulle vært mulig å bruke Home-kisen i spillet. Så kunne man tatt bilder og hengt opp i kåken sin i Home.

Evt. skutt en zebra og hengt opp hodet over inngangsdøra. Politisk ukorrekt sa du?

Lenke til kommentar
Viktig punkt for meg: Var det ekte kameraer? Eller fake merker og utstyr?

Tor de er ekte, men jeg er ingen expert på fotoaperat.

Husker ikke noe særlig om kameraet, men startet med ett kamera som hadde 'Type F' i navnet.

Er det like koslig og avslappende som det ser ut som? Da blir det kjøp.

Vil påstå at det er ett perfekt spill til å stresse ned alene med etter jobb. :) Men det er absolutt en fordel dersom du har litt tid tilgjengelig når du spiller. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...