trrunde Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Installerte en virtuell maskin med ubuntu på, så ville jeg se effekten av følgende kommando: sudo chmod -R oga= / Hvordan går det an å rette opp igjen i det når jeg ikke har rettigheter til noenting? Livecd av noe slag da? ser for meg noe sånt som: sudo chmod -R o=RWX / sudo chmod -R g=RX / Edit: film av resultatet, gjorde det enkelt kjørte tilbake snapshot etterpå http://download.trrunde.org/chmod.avi Endret 18. desember 2008 av trrunde Lenke til kommentar
Smif Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Haha... tøft eksperiment! Kalles å skyte seg selv i foten... Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg gjorde et lignende eksperiment en gang. Da kjørte jeg rm -Rvf /* som root, og så at den ene kommandoen etter den andre sluttet å virke. Det er mulig det går an å boote opp systemet ditt med en eller annen live distro og deretter chroot'e inn partisjonen du har føkket opp og se om du ikke får chmod'et alt tilbake igjen. Jeg har aldri prøvd dette selv, og tenker egentlig bare høyt (eller i dette tilfellet skriftlig). Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg gjorde et lignende eksperiment en gang. Da kjørte jeg rm -Rvf /* som root, og så at den ene kommandoen etter den andre sluttet å virke. Det er mulig det går an å boote opp systemet ditt med en eller annen live distro og deretter chroot'e inn partisjonen du har føkket opp og se om du ikke får chmod'et alt tilbake igjen. Jeg har aldri prøvd dette selv, og tenker egentlig bare høyt (eller i dette tilfellet skriftlig). Hvilken distro kjørte du da? Ubuntu er tydeligvis litt for smart til at jeg får lov å kjøre den kommandoen. http://download.trrunde.org/rm.avi Prøvde forresten med -Rvf også, men med samme resultat Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Prøv om det ikke hjelper å legge på en stjerne på slutten av kommandoen, altså "rm -Rvf /*". Distroen jeg brukte (og bruker) er Slackware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå