Gå til innhold

Bass borte/ødelagt, dårlig MP3-kvalitet skylden?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har satt opp et par InCorner Silver Omni-høyttalere i et hus.

Etter en fest, der det ble spilt musikk i MP3-kvalitet på et normalt volumnivå (altså ikke høyt), så forsvant rett og slett bassen i begge høyttalerne. Lurer på om det var noe snakk om noe skurring i bassen før den ble helt borte også. Da jeg testet høyttalerene i dag ga bare diskanten lyd.

Vi snakka med noen lydfolk, og de sa at musikk med MP3-kvalitet har skylden. De kom med en grunn at MP3-musikk kan ha lavt lydnivå, dermed må lyden skrus ganske høyt på. Samtidig har musikken mye lydinformasjon i lavere frekvensområder som kan være skadlig for høyttalerene, selv om det er dyre Bose-høyttalere eller billige Elkjøp-høyttalere.

Problemet ble borte ved å sette opp nye høyttalere.

Er dette et vanlig problem, eller overdriver lydfolka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok snarere peke på lydkortet enn forsterkeren og snarere forsterkeren enn MP3-filene med mindre transkodingen har lagt unormalt mye klipping ved å bruke en for kraftig for-forsterking.

For å teste om det er filen i seg selv som har skylden så kan du bruke et osciloskop (det finnes mange slike plugins til de fleste medieavspillerene) og se om øverste og nederste del av signalbølgen er klippet (vannrette linjer). Hvis det er tilfellet så er det selve lydfilen som har skylden.

Men det mest sannsynlige tror jeg er at volumkontrollen på PC-en har stått på maksimal guffe og at lydkortet ikke har klart å levere alt den ble bedt om å levere til forsterkeren. Dermed så har signalet blitt klippet her.

Det siste alternativet hvor du kan få skadelig signalklipping er i forsterkeren høytalerene er koblet til.

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...