Gå til innhold

C#: Lokal database til programmer i C#

Anbefalte innlegg

Jeg har laget flere store nettsteder i php og mysql, og liker systemet. Altså at jeg har databaser med tables i og at hver table har en haug felt jeg fyller med verdier. Finnes det et lignende system jeg kan bruke i C# programmer? Jeg har før laget små custom funksjoner hvor innholdet i generiske lister lagres i tekstfiles med en syntaks slik at jeg kan laste inn tekstfila og plassere verdiene i lister når programmer kjøres igjen. Men dette liker jeg ikke å gjøre når programmer trenger mange tables og veldig mange innlegg. Finnes det et SQL lignende system som funker med C#? Helst som allerede finnes i .NET

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bruke MySQL med .NET men du må laste ned MySQL komponenten for .NET (gratis fra MySQL siden) eller bruke ODBC (Last ned MyODBC, men bedre å bruke komponenten)

Bare kopier .dll fila sammen med .exe fila så fungerer det, ingen installasjon nødvendig... bortsett fra MySQL da.

Eventuelt har du Microsoft SQL Server og Microsoft SQL Server Express.

Express versjonen av MSSQL begrenser seg til 10 brukere av gangen (i likhet med ikke-server versjonene av Windows OS) men er veldig enkle i oppsett, og med Enterprise Studio (husker ikke hva det programmet hete lenger, tror det heter enterprise studio, de byttet navn på det) er det veldig enkelt å sette opp.

Egentlig kunne jeg selv tenkt meg en databaseserver som bare var en komponent som en kunne ha med programmet uten å installere det som en service e.l. Noen som vet om ett slikt program?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Egentlig kunne jeg selv tenkt meg en databaseserver som bare var en komponent som en kunne ha med programmet uten å installere det som en service e.l. Noen som vet om ett slikt program?

Ta en kikk på SQL Server Compact Edition, den kan deployes som en komponent med applikasjonen din. Den kan dog ikke brukes som backend for websider. (http://www.microsoft.com/Sqlserver/2005/en/us/compact.aspx)

- Hans Olav Norheim

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Ta en kikk på SQL Server Compact Edition, den kan deployes som en komponent med applikasjonen din. Den kan dog ikke brukes som backend for websider. (http://www.microsoft.com/Sqlserver/2005/en/us/compact.aspx)

- Hans Olav Norheim

Men SQL Server Express funker med websider, bruker det selv til en webside jeg lager (for personlig bruk).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3
Men SQL Server Express funker med websider, bruker det selv til en webside jeg lager (for personlig bruk).

Ja, men det må innstalleres som er services. SQL Server Compact Edition er kun et lite sett med dll filer som du refererer inn i f.eks. et C# prosjekt.

Ahh, takk. Det visste jeg faktisk ikke, trodde at SQL Server CE også måtte installeres som en service. Men man lærer noe nytt hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...