Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Backup av serveren vår

Anbefalte innlegg

pga. av at jeg nettopp måtte reinstallere hele serveren vår etter en systemkrasj, har jeg nå lyst å lage et image av C:-stasjonen slik at jeg lett kan legge tilbake systemet ved en ny krasj.

Har prøvd med Norton ghost, tenkte å legge et image på D:-disken, men der fikk jeg ikke tilgang til disken når jeg skulle fortelle hvor imaget skulle plasseres. (Hadde ingen problemer med å velge hvilken partisjon som skulle lages image av.)

Har gjort akkurat dette med en FAT32-disk og lurte derfor på om dette kunne ha noe å gjøre med at jeg har NTFS på serveren. Symantec påstår at Ghost skal støtte NTFS(hav versjon 2002).

Noen som har ideer eller forslag til andre måter jeg kan gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Letteste måten er vel kanskje hvis du har 2 fysiske disker, men det funker bare med en og er å konvertere basic disken til dynamic. Dette kan du gjøre ved å høyreklikke på min datamaskin og velge manage (evt behandle) Når du da har konvertert den til dynamic vel morror. Du får en veiviser der du velger hvor du vil ha den. Velga da en annen harddisk eller en annen partisjon og velg morroring. Er ikke vanskeligere. Dette funker med win2k og win2k server. Håper du kommer litt lengre. Du kan og bruke nero for å lage et mirror. om det er ntfs eller fat32 skal egentlig ikke spille noen rolle. men for å konvertere fra basic til dynamic må du vel ha ntfs hvis jeg ikke husker feil. Håper du kommer noe vidre, noe du lurer på, bare å spørre :)

Lenke til kommentar

lag en egen partisjon til imaget, hvis/når du trenger imaget

bruker du bare ghost,litt riski og ha det på samme disk,men det fungerer

på de maskinene jeg er admin for. må bruke ghost.sef!

Lenke til kommentar

Hei!

Sitat:

"Ghost støtter NTFS på den måten at du kan ta et image fra en ntfs disk - men du kan ikke legge image-fila på en ntfs disk."

Det er bare tull at du ikke kan legge et ntfs-ghost-image på et ntfs filsystem! Ghost 7.5 Enterprise edition (som vi bruker her på jobb) både lagrer og henter data fra NTFS partisjoner.

Det enkleste for deg tror jeg er at du setter opp feks maskina di som ghostserver i tillegg til serveren for deretter å lage en boot-diskett. Lag deretter et image av serveren når den er nyinstallert og lagre imaget på din maskin. (Tror det skal funke å legge det på en annen fysisk disk på serveren også, men problemet er vel at ghost bootdisketten booter med DOS og at man derfor ikke får tilgang til NTFS-partisjoner direkte).

Uansett, når ting går "åt grøfta" med serveren - booter du bare med disketten og setter opp en ghostcast server på maskina di som du henter imaget fra.

Tror det blir det enkleste.

Tronaldo

Lenke til kommentar

ahh, hvis det var slik backup holder jeg med ghost ja. Hehe, brukte ghost til å ta image av win2k c: partisjonen. Brant den på en cd og gjorde den bootbar. Hver gang jeg trenger en format c: setter jeg bare inn cder, lar maskina starte opp og 5-10 min senere er alt oppe å går, avhengig av hvor hardt dataen er komprimert og hvor mye det er. Da er alle prog, og lignende innstalert. Det beste er vel hvis du har mange spill på d: for eks så slipper du å legge inn disse på nytt igjen. Men han over *peke* hadde mange gode tips. og ntfs er intet problem hos meg, da er noe feil...

Lenke til kommentar
Hei!

Sitat:

"Ghost støtter NTFS på den måten at du kan ta et image fra en ntfs disk - men du kan ikke legge image-fila på en ntfs disk."

Det er bare tull at du ikke kan legge et ntfs-ghost-image på et ntfs filsystem! Ghost 7.5 Enterprise edition (som vi bruker her på jobb) både lagrer og henter data fra NTFS partisjoner.

Tronaldo

Ok - my bad. Det er en stund siden jeg har brukt Ghost.

Lenke til kommentar

Jeg lurte bare på hvilken framgangsmåte du brukte for å lage et image av c: og deretter gjøre dette bootbart på en CD...? (hele smørbrødlista lissom)

Tronaldo

Letteste måten (som jeg syns ihvertfall) for å lage en bootbar cd er "Bart's way"

Last ned BCD og BFD

Søk på www.google.com så finner du dette : http://www.nu2.nu/bootcd/

Ghost-image't lages veldig enkelt og greit igjennom en wizard i Ghost (point'n click) + en liten omstart via diskett + brenning av cd-plate/event. lagring på disk). Alt går på skinner.

For å lage et Ghost-image av en ntfs5.1 partisjon så må du ha en av de siste versjonene av Norton Ghost, husker ikke versjonsnummeret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...