Gå til innhold

Hvilken Linux??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er nybegynner foreslår jeg at du skaffer deg en bok om slackware og hiver inn slackware 9.0 på en egen disk. Du kan hive det på samme som du har XP, men det er mer ryddig å ha en fysisk disk til hver. Den trenger ikke være så stor, 4-5 gb er rikelig.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det noen som absolutt skal ha slackware inn i stuene til absolutt nybegynnere? Jeg har brukt Linux i fem år, og har lekt litt med slackware i løpet av de åra, og syns det er helt elendig.

Legg inn Redhat (min favoritt, grei for nybegynnere, og lett å lære seg mer om), SkoleLinux (norsk, på vei inn i endel skoler), Mandrake (satser på å være nybegynner-vennlig, om det er det skal i hvertfall ikke jeg uttale meg om....) eller muligens Debian (veldig greit å installere nye programmer, men ikke noe særlig til installasjonsrutine i mine øyne)

Lenke til kommentar
Jeg hadde tenkt å teste ut Linux, og lurte på om noen har noen spesielle versjonerå anbefale.....?? Versjonen må ikke påvirke XP installasjonen jeg allerede har inne...........

Kommer an på hva du vil... Om du vil teste linux, så har knoppix (http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html) vært anbefalt av en del folk her på forumet. Du kan boote fra CD og se hva det går i.. Om du vil installere linux på en ledig harddisk, vil jeg anbefale RedHat eller Suse.

Om du vil virke l33t, og komme med mange newbie spørsmål på forumet, kan du installere Slackware. Jeg vil i alle fall ikke anbefale slackware til nybegynnere....

Lenke til kommentar
Kanskje denne, denne, denne, denne, denne, denne eller denne linken kan gi noen tips?

Disse fant jeg med å søke på topic'en din, nemlig "hvilken linux". :roll:

Hint, hint... :wink:

Det var forresten MANGE flere treff...

:-)

Noen tips hvis du skal begynne med Linux...

1. Søk på Google.

2. Søk på Google.

3. Søk på Google.

4. De resterende spørsmålene skal du spørre på riktig måte, da er det masse hjelpsomme folk som vil gi deg svar.

5. Ikke gi opp! Du kommer til å plages, men legger du litt innsats i det så kommer du ikke til å angre.

Når det gjelder distro så les gjennom linkene fra knutivarr, så vil du få en god oversikt.

Min anbefaling: Er du 110% motivert, og har bestemt deg for at du skal lære deg Linux, så gå for Slackware eller Debian. Du vil plages mer, men også lære mer.

Ellers: RedHat, Mandrake eller SuSe, da er det lettere å få systemet opp å gå, og du kan eksperimentere i ditt eget tempo.

Har du en kompis som kan hjelpe deg, så velg samme distro som han bruker/har brukt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg hadde tenkt å teste ut Linux, og lurte på om noen har noen spesielle versjonerå anbefale.....?? Versjonen må ikke påvirke XP installasjonen jeg allerede har inne...........

Hei, jeg vil anbefale deg å lese litt om slackware også intstallere den siste versjonen av slackware. Jeg startet selv med slackware, når jeg startet med linux for fullt. Alle sa til meg at jeg burde starte med red hat, eller mandrake. Men jeg fant ut at slackware er den rette distroen for meg.

Jeg trosset med andre ord det alle andre sa, om at jeg burde starte med red hat eller mandrake. Og det har jeg hatt veldig mye igjen for.

Lenke til kommentar

Er ikke mye av meningen med å kjøre Linux det, at du _slipper_ det sucky look'et til WinXP, og at du nettopp _skal_ merke at du kjører Linux? Vil jo hvertfall jeg mene. Bruker ikke Linux for å få det mest mulig likt Windows må jeg si. Da har man misforstått hele greia spør du meg.. :p

Lenke til kommentar

Har prøvd veldig mange forskjellige distroer etterhvert og vil definitivt anbefale Mandrake 9.1 til nybegynnere. Den er lettere å installere enn XP, har mye fornuftig tilleggsprogramvare (slik at du kan gjøre fornuftige ting også), har gode muligheter for oppgradering og vedlikehold uten å måtte reinstallere (like enkelt som debians apt-get om du kjenner til det) og sinnsykt lett å sette opp i nettverk i forhold til andre distroer jeg har prøvd. Om du har windows installert fra før av vil Mandrake også sette opp dualboot uten at du trenger å anstrenge deg.

Dette er det beste så sant du ikke har lyst å stange hodet i veggen, lære mens du svetter blod og vente på at du ser lyset (du vil til slutt se lyset, men som kommer langsomt). Det er klart det er lærerikt...

La deg imponere av hvor godt data kan fungere. Internett, printing, nettverk med windowsmaksiner, applemaskiner og hva du vil. FTP-server, osv, osv... Det er gøy, og så kan du alltids installere Slackware senere, når du vil ha et os som ikke gjør noe annet enn det får beskjed om. Men slackware må du mate med teskjed.

Gå for Mandrake 9.1 når du er nybegynner.

Lenke til kommentar
Er ikke mye av meningen med å kjøre Linux det, at du _slipper_ det sucky look'et til WinXP, og at du nettopp _skal_ merke at du kjører Linux? Vil jo hvertfall jeg mene.

Jeg som trodde vitsen med Linux var at man skulle "ha Linux", og ikke at man "ikke skulle ha Windows". Det blir litt dumt å installere et helt nytt OS bare fordi man ikke liker måten den ene ser ut på.

Lenke til kommentar

BeCo: Du har for stor avatar.

Til tema:

Jeg anbefaler RedHat 9/MDK 9.1 til nybegynnere.

Vil du lære noe, knote masse i starten og spørre masse på forumet, velg Debian eller Slackware. (av disse to:Debian, pga pakkesystemet)

edit: Innlegg nr 400 :woot:

Lenke til kommentar

Så noen klaget på det med å få linux til å se ut som Windows..

Poenget med det er ikke at man ikke skal merke forskjellen, men at overgangen ikke skal være så forbanna hard, noe den er, samme hvilken distribusjon man installerer.

For nybegynnere er Mandrake og Redhat absolutt de beste valgene, lær deg å installere programmer, hvordan ting er bygd opp osv, så kan du senere prøve deg på Slackware! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...