sannheten_666 Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 heisann! Jeg skal sette opp et nettverk bestående av Cisco Arionet 520G. Problemet er at det virker som at jeg ikke har fulle rettigheter i webgrensesnittet. I en del menyer vil den ikke reagere når jeg trykker apply, og administratorsiden for å redigere kontoer og tilgang ser ut til å være borte. brukernavn og passord er Cisco\Cisco, og fungerer helt fint, men "viktige" innstillinger, for eks. å slå av og på radio osv. vil ikke reagere. Jeg skal bruke punktene standalone. Jeg har irritert meg grønn over dette, og kan bare ikke fatte hva som er problemet. hvis noen som har vært borti disse og kan forklare hva som evt.. kan være problemet, så er jeg evig takknemlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Cisco er ikke akkurat spesielt brukervennlig. Jeg tror de lager det tungvint med vilje for å føle seg important. Jeg mener man må koble til via nettleser og bruke noe som man kaller for Cisco SDM for full tilgang. Den burde komme opp som et alternativ hvis den er installert på PCen din. Hvis ikke burde det følge med en CD eller lignende med dette på. Husk, Google er din venn :o) Sikkert en stakkar som har sliti med samme problem før deg og da finner Google stedet han har skrevet noe. Bare du søker på engelsk. Har lagt ved bruksanvisningen jeg laget til meg selv for å sette opp Cisco 851 VPN router. Hvordan sette opp Cisco 851 Denne bruksanvisningen går utifra at man har installert Cisco SDM på PCen som skal brukes for kommunikasjon med Cisco 851. Hvis du ikke har Cisco SDM vil den alltid ligge med i esken til Cisco 851. 1.) Start Internet Explorer og skriv 10.10.10.1 i adresselinjen. 2.) Du vil få spørsmål om brukernavn og passord. Begge er cisco. 3.) Velg OK eller Avbryt på spørsmål om du vil bruke HTTP eller HTTPS. 4.) Det kan hende popupblokkeren din kommer opp, i tilfelle deaktiver denne for øyeblikket. Hvis ikke dukker Cisco SDM opp og du kan begynne å konfigurere. 5.) En konfigurasjonswizard vil dukke opp i et eget vindu. Denne skal vi bruke for å gjøre den første konfigen av Cisco 851 routeren. 6.) Velg Next. 7.) Skriv inn nytt brukernavn og passord 8.) Skriv inn secret password 9.) Velg Next. 10.) Velg SDM Express og velg Next. 11.) Skriv inn ny IP-adresse. 12.) Lag nytt DHCP Pool. 13.) Skriv inn DNS server og huk av for Use these DNS values for DHCP clients. 14.) Kryss av for Enable PPPoE og velg IP Negotiated. Velg CHAP som autentiseringsmetode og skriv inn brukernavn og passord som du har fått fra ISPen. Velg deretter Next. 15.) Velg Create Default Route og velg Next. 16.) Velg Enable NAT og velg Next. 17.) Velg Yes, I want to protect my network with a firewall og velg Next. 18.) Kryss av for alle alternativer og velg Next. 19.) Trykk Finish. 20.) Trykk OK. 21.) Routeren vil nå lagre alle endringer og starte på nytt. Avslutt Internet Explorer og start på nytt ved å skrive inn den nye IP-adressen du definerte i stad. 22.) Skriv inn brukernavnet og passordet du definerte i stad. 23.) Velg om du vil bruke HTTP eller HTTPS. 24.) Velg Cisco SDM nede til venstre. 25.) Velg om du vil bruke HTTP eller HTTPS. 26.) Velg Configuration i toppmenyen. 27.) Velg VPN. 28.) Velg Easy VPN Server. 29.) Velg Launch Easy VPN Server Wizard. 30.) Velg Yes til spørsmål om du vil aktivere AAA. 31.) Trykk OK. 32.) Trykk OK. 33.) Velg Next. 34.) Velg hvilket interface du vil bruke. For WAN velg Dialer0. Velg deretter Pre-shared Key og velg Next. 35.) Velg Next. 36.) Velg Next. 37.) Velg Next. 38.) Velg Add user credentials og deretter Add…. Lag en ny bruker. Velg OK, OK og deretter Next. 39.) Velg Add… 40.) Skriv inn navnet til VPN gruppen. 41.) Skriv inn pre-shared key. 42.) Lag ett nytt VPN DHCP Pool. Dette poolet må ikke være i samme IP-segment som selve routeren. 43.) Skriv inn Subnet. 44.) Velg OK. 45.) Velg Next. 46.) Velg Finish. 47.) Velg Yes. 48.) Velg OK. 49.) Velg Save i toppmenyen. Dette er veldig viktig da ingen konfigurasjon blir lagret før man velger Save. Med andre ord kan all konfigurasjon bli mistet hvis strømmen går eller man slår av Cisco 851 routeren. Husk å alltid trykke Save hver gang man må lagre noe. Cisco 851 routeren er nå ferdig satt opp. Under følger noen tips om andre ting som kan være viktig. Testing av VPN tilkobling 1.) Velg VPN i menyen til venstre. 2.) Velg Easy VPN Server. 3.) Velg Edit Easy VPN Server. 4.) Velg Test VPN Server. 5.) Velg Start. Hvis VPN tilkoblingen fungerer får man beskjed om det. Hvis den ikke fungerer får man beskjed om hva man må gjøre for å utbedre problemet. Testing av PPPoE 1.) Velg Interfaces og Connections i menyen til venstre. 2.) Velg Edit Interface/Connection. 3.) Velg FastEthernet4. 4.) Velg Test Connection. 5.) Velg Start. Hvis PPPoE tilkoblingen fungerer får man beskjed om det. Hvis den ikke fungerer får man beskjed om hva man må gjøre for å utbedre problemet. Hente ut konfigurasjon fra Cisco 851 til PC 1.) Velg Additional Tasks. 2.) Velg Configuration Management. 3.) Velg Config Editor. 4.) Velg OK. 5.) Velg Import – running config. 6.) Velg Save to PC. 7.) Lagre dokumentet. Legge inn konfigurasjon fra PC til Cisco 851 router 1.) Velg Additional Tasks. 2.) Velg Configuration Management. 3.) Velg Config Editor. 4.) Velg OK. 5.) Velg Import – config from PC. 6.) Velg Replace Running Config. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Vel, takk for at du tar deg tid, men det er ikke akkurat oppsettet jeg hadde problemer med. Jeg hadde ikke nyeste versjon av IE. jeg har ikke brukt IE på mange år, og jeg trodde den ble oppdatert via windows update, men tydeligvis ikke ... I tillegg er det en bug i denne versjonen av webgrensesnittet til Cisco. Man får ikke redigert brukerkontoer og tilgangsnivå, men ved å innstallere Cisco configuration assistant, så kommer man rundt det problemet. Til sist har jeg funnet ut at bugen også lager problemer hvis man forandrer innlogging til host\password. la den stå på kun password og bruk Cisco som innloggingsnavn. Cisco er ikke akkurat spesielt brukervennlig. Jeg tror de lager det tungvint med vilje for å føle seg important. haha, det tror jeg også. jeg har ansvar for nettverket på en liten bedrift, og går nå over fra et overbelasta "hjemmenettverk" til profesjonelt utstyr fra Cisco og Zyxel (man kan leke seg når man har ansvar for både innkjøp, oppsett og bruk ). Utstyret fra Zyxel skal jo i utgangspunktet være "proft" det også, men i motsetning til Cisco så har Zyxel gjort ting litt greit for kjøperen mtp. oppsett, manual osv. Cisco må i tillegg ha tidenes mest rotete hjemmeside ... Endret 20. desember 2008 av hardrock_ram Lenke til kommentar
zTab Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Vel, takk for at du tar deg tid, men det er ikke akkurat oppsettet jeg hadde problemer med. Jeg hadde ikke nyeste versjon av IE. jeg har ikke brukt IE på mange år, og jeg trodde den ble oppdatert via windows update, men tydeligvis ikke ... I tillegg er det en bug i denne versjonen av webgrensesnittet til Cisco. Man får ikke redigert brukerkontoer og tilgangsnivå, men ved å innstallere Cisco configuration assistant, så kommer man rundt det problemet. Til sist har jeg funnet ut at bugen også lager problemer hvis man forandrer innlogging til host\password. la den stå på kun password og bruk Cisco som innloggingsnavn. Cisco er ikke akkurat spesielt brukervennlig. Jeg tror de lager det tungvint med vilje for å føle seg important. haha, det tror jeg også. jeg har ansvar for nettverket på en liten bedrift, og går nå over fra et overbelasta "hjemmenettverk" til profesjonelt utstyr fra Cisco og Zyxel (man kan leke seg når man har ansvar for både innkjøp, oppsett og bruk ). Utstyret fra Zyxel skal jo i utgangspunktet være "proft" det også, men i motsetning til Cisco så har Zyxel gjort ting litt greit for kjøperen mtp. oppsett, manual osv. Cisco må i tillegg ha tidenes mest rotete hjemmeside ... Her var det mye rart må jeg si.. Først av alt blir det helt håpløst å tro at Cisco lager ting komplisert for å virke mer "important".. Selvfølgelig er det viktig at man lager systemer som er så enkle å sette opp som mulig. Men skal man ha skreddersydde løsninger kan dette fort bli komplisert, sånn er det bare.. Men tilbake til casen her; SDM er ikke kapabel til å konfigure AP520. En 851 konfigurering har heller ingenting med konfigurering av et aksesspunkt som AP520 å gjøre.. AP520 er innlemmet i en portefølje Cisco kaller Smart Business Communications System (SBCS) og er beregnet for bruk sammen med en enhet som kalles UC520. Denne tar seg av datatrafikk, tale, sikkerhet for å nevne noe.. For å konfigurere hele SBCS-porteføljen benyttes et verktøy som kalles Cisco Configuration Assistant (CCA). AP520 kan også settes opp utenom dette verktøyet via webgui, noe som gir mer funksjonalitet. Standard administrator login er admin/Cisco. Dette er nok roten til problemet ditt.. Prøv dette som login dersom du ikke har endret på dette.. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Hehe, er det jeg som er uklar her eller hva? default konto (Cisco/Cisco) har ingenting med problemet å gjøre, men det er naturlig å anta det, noe jeg også gjorde i begynnelsen. Man må bruke ny versjon av IE. Det var problemet, uten tvil. Bugen i grensesnittet har jeg kommet rundt med CCA, og det er også utvilsomt en bug. Og nei, det er ingen som tror at Cisco lager ting vanskeligere med vilje, men det er vel lov å spøke selv om det er et nettforum? Endret 26. desember 2008 av hardrock_ram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå