iverasp Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Har en Piaggio Superbravo 50cc som fungerte fint inntil pærene ble brente og tut ikke ga lyd. Den har derfor stått stille noen år men tenkte å bruke den til våren så tok en titt i dag. Fikk start på mopeden så strøm og og kontroll av tennpluggen virker ok.Har ingen anelse hvordan dette skjedde da lys og tut fungerte helt fint tidligere med samme kobling. Her er koblingskjema for Piaggio SI. Min Superbravo har samme kobling for coil (tre ledere; rød, grønn, hvit) mens det finnes en gul og en blå ledning til lyktene. Gul går til frontlykt og blå går til baklykt. Mellom disse ledningene viser spenningsmåleren 10-50VAC. Mellom hver enkeltvis og jord viser den ingenting. Slik jeg ser det utifra koblingskjema til mod. SI skal generatoren gi 6V likestrøm til lyktene, stemmer det? Kobling for mod. Bravo viser også at pærene går på likestrøm men har noe annerledes kobling for coil. Kan det være en feil inni generatoren? Om noe skulle løsnet, røket eller brent ville den vel ikke gitt noe strøm i det hele tatt? Mopeden har vært totalt demontert og satt sammen igjen, men om jeg skulle glemt en del mellom generator og pærer synes jeg det er merkelig de virket tidligere. Kan det være et alternativ å koble til en likeretter og spenningsregulator for så å koble om ledningene til lyktene og vil i såfall en 10A likeretter gi god sikkerhetsmargin (lyktene bruker ~20W)? Takk. Endret 18. desember 2008 av iverasp Lenke til kommentar
iverasp Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Med måleren satt til vekselstrøm målte jeg i dag at mellom hver enkelt ledning og jord er det spenningen halvparten av hva som er mellom de to ledningene. Målte og en motstand på 1,5 ohm mellom de to ledningene. Er veldig sikker på at det skulle vært likestrøm da pærene er koblet til felles jord. Blir vanskelig å lage en spenningsregulator som kan takle ~20-80VDC og det virker dessuten som en merkelig løsning å ende med. Endret 19. desember 2008 av iverasp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå