Noel Leon Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Dette føler jeg er på kanten til et dumt spørsmål. Har man angrerett på auksjoner man iverksetter men som ikke blir brukt i mer enn 15 minutter? Uten å ha blitt sett på av noen andre enn selger? Når man starter en auksjon hos QXL så må man betale for denne tjenesten og ekstra-tjenester som "Fet skrift". Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Kontakt QXL så raskt som mulig angående saken. Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg har gjort det. Men stoler ikke på svaret jeg fikk. Sjekker derfor her i tilfelle noen har noe å tilføre. Pengene er ikke så viktig. Jeg synes bare det er rart at de kan ta seg betalt for en tjeneste som ikke ble benyttet. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 I det øyeblikket auksjonen er aktiv og publisert har QXL gjort en jobb for deg... Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg ser det også som at en tjeneste er utført mot betaling, men QXL er vrange på akkurat dette så jeg prøver å få noen utfyllende svar for eller mot. Takker for tilbakemelding så langt. Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg er fortsatt nysgjerrig. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg er fortsatt nysgjerrig. Sjekk vilkårene til qxl. De har du godkjent siden du har konto der. Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 7.2. III. Salgsprovisjon som skal betales på grunnlag av formidling av en auksjon vil ikke under noen omstendighet bli rabattert eller tilbakeført til selgeren. Andre provisjoner som oppstår i forbindelse med en auksjon vil ikke bli rabattert eller refundert med mindre selgeren på en for oss utfyllende og akseptabel måte beviser både at (a) salget av gjenstanden i den aktuelle auksjon ikke ble gjennomført og (b) at den mislykkede gjennomføringen av salget ikke skyldtes noen form for uaktsomhet fra selgeren eller annet brudd på selgers forpliktelser. Så om auksjonen avsluttes før noen har sett den burde vel det være god nok grunn til ikke å måtte betale? Eller? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Høres slik ut, ja... Dessuten burde man få en "angrerett" på auksjonsutleggelsen på noen få minutter Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Nei, det er ikke angrerett her. § 19. Unntak fra og begrensninger i angreretten b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Det var derfor jeg kalte det for "angrerett" Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 7.2.III. Salgsprovisjon som skal betales på grunnlag av formidling av en auksjon vil ikke under noen omstendighet bli rabattert eller tilbakeført til selgeren. Andre provisjoner som oppstår i forbindelse med en auksjon vil ikke bli rabattert eller refundert med mindre selgeren på en for oss utfyllende og akseptabel måte beviser både at (a) salget av gjenstanden i den aktuelle auksjon ikke ble gjennomført og (b) at den mislykkede gjennomføringen av salget ikke skyldtes noen form for uaktsomhet fra selgeren eller annet brudd på selgers forpliktelser. Så om auksjonen avsluttes før noen har sett den burde vel det være god nok grunn til ikke å måtte betale? Eller? Nå siterer du vilkårene for salgsprovisjon, hvilket ikke er kostnaden for å legge selve annonsen ut, men provisjonen de skal ha fordi du har solgt en vare. Og nei, du har ikke angrett, selv om det kanskje kunne vært god service å la deg slippe. Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Sant det. Det var et tidligere ledd i samme paragraf som snakket om honoraret så jeg oppfattet det automatisk som samme sak. Da det også står "Andre provisjoner..." blir det også lett å tenke at de snakker om honoraret igjen. Ok, man har ikke angrerett på dette. Hvorfor har man ikke angrerett? Er det fordi de kaller det et honorar? Er det fordi de ikke selger noe "fast"? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Nei, ernok mest fordi de honorarene du betaler ligger i all hovedsak under 300.- som er minstegrensen for å omfattes av retten. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Nei, det har ingenting med det. Grunnen og loven har jeg tidligere sitert ordrett. Samme loven gjelder f.eks ved billettkjøp selv om billettene er for et arrangement 6 mnd frem i tid. Forøvrig så er det ingen generell kr 300 angrerettgrense ved kjøp over internett. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Nei, det har ingenting med det. Grunnen og loven har jeg tidligere sitert ordrett. Samme loven gjelder f.eks ved billettkjøp selv om billettene er for et arrangement 6 mnd frem i tid. Forøvrig så er det ingen generell kr 300 angrerettgrense ved kjøp over internett. Hva kaller du da denne? salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300 Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hva kaller du da denne? salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300 Anbefaler deg å sjekke i loven hva "fast utsalgssted" betyr i lovens bokstav. Når du først er i gang kan du sjekke betydningen av "fjernkommunikasjon". :-) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Loven gjelder ikke: * Kjøp av tjenester i butikk, på selgers kontor eller på verksted. * Når selger oppsøker deg på din uttrykkelige anmodning. * Enkeltstående tjenester som leveres på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom (f.eks. teater-, kino- og fl ybilletter). I slike tilfeller er man i stedet henvist til de avbestillingsregler som gjelder. * Tjenester inngått utenfor fast utsalgssted med kontraktssum under kr. 300,- faller også utenfor. Dette er vel å betrakte som en "Enkeltstående tjenester som leveres på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom" Lenke til kommentar
Noel Leon Skrevet 10. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2009 Om det ikke finnes noen avbestillingsregler så er det da ingenting man kan gjøre som forbruker? Takker for alle svar og all informasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå