Gå til innhold

Råd til en som har lyst til å like kaffe?

Anbefalte innlegg

Joda, man kan komme trekkende med gode argumenter både for og mot kaffe, men du mener ikke seriøst at kaffe kan være helseskadelig?

Det kan godt være at et par hundre personer opp igjennom tidene har opplevd "depresjon, angst, søvnløshet, rastløshet osv." ved inntak av koffein, men jeg tror man skal være ganske uheldig for å ta skader av et fast kaffe-forbruk.

Ja, dette er mine antagelser, som jeg tror mange kan si seg enig med. Jeg kan godta at koffein ikke er direkte sundt, dog veier som du nevner, antioksidantene opp.

Jeg har ikke noen plass i tråden sagt at kaffe kan være helseskadelig, men jeg skjønner at du har fått inntrykk av det. Jeg er mer opptatt av å opplyse folk at alt er ikke bare fryd å gammen med kaffe. Koffein som kaffe inneholder, er en stimulant på lik linje med amfetamin, og vil ha bieffekter ved større misbruk. Hvorvidt og i hvilken grad daglig kaffebruk påvirker helsen, kan jeg ikke si. Jeg er ihvertfall varsom i forhold til å misbruke koffeinholdige matvarer. Har selv opplevd søvnløshet og angst ved misbruk av koffein i ung alder.

Og angående rastløshet og søvnløshet er dette ett langt større problem enn du tror. I folk som har en stressfull hverdag kan koffein være den utløsende faktoren som skaper rastløshet og søvnløshet. Dette er på grunn av at koffein har en lang halveringstid (6 timer) og vil gjøre at kroppen ikke har full kontroll over stresshormonene. Er man en person som har store problemer med å stå opp om morgenen, men er lys våken når man skal legge seg, bør man prøve å kutte ut koffeinholdige matvarer en periode for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at du blir kvikkare av det er pga. eit skapt behov, noko du normalt ikkje har behov for.

Tja, det er både sant og usant. Kaffe blir en vane for folk som drikker det over lang tid, men det er fakta at koffeinen har en oppkvikkende effekt. Hvor sterk denne effekten er vil jeg tro varierer fra person til person, men man skal ikke legge skjul på at en kopp kaffe hjelper dersom man er svært trøtt.

Lenke til kommentar

En kopp kaffe om morgenen har ingen vondt av vel. Koffeinen er for lengst ute av kroppen når du skal legge sove. Ville nødig kalt det misbruk, men det faller vel ufortjent under det begrepet per definisjon uansett.

Til deg som anbefaler han å begynne med kald, eller i det hele tatt lunken kaffe; Æsj!

Til dere som sliter med å sove; Ikke drikk kaffe med koffein på kvelden eller sent ettermiddag. En kopp etter middagen rundt kl17 burde ikke være noe problem for den som legger seg i kl23 tiden.

Er selv rimelig følsom ovenfor koffein, og begynner å få ubehagelige skjelvinger i kroppen hvis jeg bar drikker to store kopper etter hverandre, eller på tom mage. Effekten oppstår innen en halvtime maks, ikke 3 timer... Drikker gjerne en kopp koffeinfri kaffe rett før sengetid og sover som et barn. Har prøvd å drikke koffeinholdig kaffe rundt kl21, da får jeg IKKE sove den natta!

Synes det blir for dumt å nærmst drive skremselspropaganda mot kaffe pga farlige stimulanter. Det er jo ingen som nekter for at koffein er et stimulant, men alikevel vil du aldri kunne nå stressnivået og påkjenningen på kroppen i samme grad som amfetamin, ved moderat "misbruk" av koffein. Selv om de to stoffene kan sammenlignes kjemisk vil det ikke si at de utgjør like stor belastning for kroppen. Altså, verden konsumerer flere millarder kopper kaff hver dag, looper87, og jeg mener du overdramatiserer!

Trådstarter; åpne en pose med kaffebønner og ta et dypt åndedrag fra posen med en gang. Da får du lyst på kaffe! Latte og andre milde "cafè"varianter kan sikkert hjelpe deg på veien. Men å drikke en stor kopp med en lite koffeinholdig drikk som minner mest om varm melk på tåteflaske om morgenen får hvertfall meg opp, på badet for å brekke meg :)

Også må jeg bare redigere en gang til; man våkner ikke av kaffe fordi du er vandt med det. De som mener det tror sikkert du kan begynne med appelsinjuice om morgenen for samme effekt? Det er bare tull.

Endret av wanna-b
Lenke til kommentar
Hmmm, i Italia og Frankrike er det vanlig å drikke kaffe med melk (Cappuccino og Café au Lait) om morgenen, nettopp fordi det for folk som er vant til det melken som hjelper dem opp.

Mager kan tilvennes mye rart, skal ikke engang begynne på listen over polulær mat på kinesiske restauranter i Kina :D Men at det er melken som hjelper dem opp tror jeg skal tas med en klype salt. Men om dem f.eks har et par-tre teskjeer med sukker så vil nok det hjelpe godt på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...