Gå til innhold

Råd til en som har lyst til å like kaffe?

Anbefalte innlegg

Til tross for min alder på 27 år har jeg aldri drukket noe spesielt med kaffe. Jeg har nok smakt det i ung alder og mislikt det, og har aldri satt noen pris på varme drikker ettersom tungen min svært lett blir brent (kakao lar jeg som regel avkjøle seg i 30 minutter før jeg kan drikker – dog dette drikker jeg også svært sjelden). Sannsynligvis er tungen min rett og slett ikke herdet for varme drikker.

Uansett, nå ønsker jeg å lære meg å like kaffe. Jeg står opp mellom seks og syv hver dag, er glad i morgentrim og bruker gjerne 6-7 timer hver dag på å lese, dersom mine søvnige øyne tillater det – koffein er absolutt noe jeg ville hatt fordel av.

Jeg har inntrykk av at det finnes vannvittig mange typer kaffe, og flere ting som kan tilsettes den. Det jeg ville satt stor pris på råd om, er hvordan type kaffe dere vil anbefale for en person som meg, som ønsker å lære å like det? Det er altså en kaffetype med koffein jeg er ute etter, og en som ikke har så veldig sterk smak. Jeg vurderer å kjøpe den billige kaffekoppen med gratis påfyll på Statoil – hvilken type kaffe bør jeg forsøke i den? Jeg regner med at fløte i kaffen er å foretrekke for meg, ettersom det kan gi en mildere smak?

Takk, setter pris på råd. Vil helst unngå å velge tilfeldig, og ende opp med en type som gir meg fullstendig avsmak.

Endret av JohnMartin81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan først prøve å drikke den avkjølt (ettersom du misliker varme drikker), etterhvert gå over på varm. Angående Statoil kaffeen er den veldig god. Du må prøve deg litt fram ettersom alle har hver sin smak, jeg liker omtrent alle.

endring: Det er utallige andre måter å få i seg koffein, f.eks cola (den er vel endel svakere uansett)

Endret av HammerBro
Lenke til kommentar
koffein er absolutt noe jeg ville hatt fordel av.

Nå ja. Koffein hjelper deg ikke til å bli mer våken. Imidlertid, er du "avhengig" av koffein, vil du bli mindre våken uten kaffe. Kaffen tar deg altså bare opp til nivået du ville ha vært på om du ikke drakk kaffe i det hele tatt.

Kilde: Uspesifisert nyere forskning, hørte på radio/TV, evt. leste et sted :)

Lenke til kommentar

Takk for gode råd!

Nå ja. Koffein hjelper deg ikke til å bli mer våken. Imidlertid, er du "avhengig" av koffein, vil du bli mindre våken uten kaffe. Kaffen tar deg altså bare opp til nivået du ville ha vært på om du ikke drakk kaffe i det hele tatt.

Godt poeng, er det noe som har erfaringer om dette? Er det slik at man får et energikick i starten når man begynner å drikke kaffe, men at kroppen venner seg til dette over tid slik at effekten avtar, og at kroppen blir avhengig av daglig dose med kaffe for å fungere på normalt nivå?

Det er mulig jeg bør la være å begynne med kaffe, og heller få i meg mer frukt/grønt for å øke energinivået i det langsiktige.

Endret av JohnMartin81
Lenke til kommentar

Jeg begynte og drikke kaffe når jeg var i Latvia sommeren før 1. året på vgs. Der var det en del kaffebarer med mye spennende. Når jeg kom hjem begynte jeg og drikke kaffe med litt melk. Men gikk etter hvert over til vanlig kaffe.

Dette er litt over et år siden og drikker en del kaffe nå. Men blir ikke hverdag fordi foreldrene mine drikker pulverkaffe noe som i alle fall ikke er noe godt : P Det er jo en vanesak som øl. Drikker du øl forresten?

Men man er jo ikke nødt til og drikke kaffe. Har hørt at det tar 3 timer før koffein i kaffe virker, så det er vel mer den psykiske effekten. Frukt og grønt er vel enda bedre.

Lenke til kommentar

Kaffe Latte er en kaffe jeg anbefaler deg å prøve. Den inneholder en god del melk, samt du kan få tilsatt smak i den, som f.eks. karamel, irish cream etc.

Eller så kan du ha 2/3 kaffe og 1/3 melk i en kopp med litt sukker.

Glemte å legge til at pulverkaffe er fy. Kokmalt er best, hvis du skal koke kaffen din selv.

Endret av Royboytoy
Lenke til kommentar
Takk for gode råd!

Godt poeng, er det noe som har erfaringer om dette? Er det slik at man får et energikick i starten når man begynner å drikke kaffe, men at kroppen venner seg til dette over tid slik at effekten avtar, og at kroppen blir avhengig av daglig dose med kaffe for å fungere på normalt nivå?

Det er mulig jeg bør la være å begynne med kaffe, og heller få i meg mer frukt/grønt for å øke energinivået i det langsiktige.

1. Kaffe inneholder koffein og dopamin, så det vil både gi deg økt oppvåkenhet og hakket bedre humør.

2. Koffein er en stimulant (på lik linje som amfetamin) og er dermed vanedannende og kan ha en rekke bieffekter som depresjon, angst, søvnløshet, rastløshet osv.

3. Koffein kan være dødelig i ekstremt høye doser (flere gram) og noen personer har problemer med å forbrenne koffein, som kan by på endel problemer.

4. Koffein finnes i blant annet kaffe, sjokolade, te og brus.

Koffein er IKKE sunt. De som sier noe annet, er påståelige og har ikke studert vitenskaps littaturen rundt koffein i det hele tatt. Forøvrig er det ingen stimulanter som er bra for kroppen. De setter nervesystemet i høygir, og lager dermed ett helvette for kroppen å rette opp. Visse planter lager koffein fordi det fungerer som gift på dyr.

Lenke til kommentar

Men fordi det er så mange myter rundt kaffe og koffein, vil en del mennesker få en slags placebo-effekt og bli mer oppvakte og våkne.

Lenke til kommentar
Men fordi det er så mange myter rundt kaffe og koffein, vil en del mennesker få en slags placebo-effekt og bli mer oppvakte og våkne.

Det er helt sikkert riktig, men det er litt trist i min bok å bruke så mye energi på en usunn vane som koker ned til en placeboeffekt :)

Ikke smaker det godt heller!

Lenke til kommentar

Hva er så galt med pulverkaffe? Jeg begynnte å drikke det på en utplassering som industrimekaniker(drikker mye!) Og Nescafé Gull er jo dritgod.

Uansett til trådstarter, så er det å anbefale å begynne med kaffe latte og cappuccino o.l. Eller knaske noen mokkabønner.

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert riktig, men det er litt trist i min bok å bruke så mye energi på en usunn vane som koker ned til en placeboeffekt :)

Ikke smaker det godt heller!

Placebo effekt eller ikke, spiller ingen rolle. Koffein er en stimulant og har en direkte effekt på nervesystemet. Denne effekten vil bli endel svakere etterhvert som man misbruker koffein.

Lenke til kommentar
Hva er så galt med pulverkaffe? Jeg begynnte å drikke det på en utplassering som industrimekaniker(drikker mye!) Og Nescafé Gull er jo dritgod.

Uansett til trådstarter, så er det å anbefale å begynne med kaffe latte og cappuccino o.l. Eller knaske noen mokkabønner.

Fordi det frysetørret traktekaffe som du løser opp med varmt vann. Blir som en dårlig versjon av kaffe brygget med gammel grut.

Lenke til kommentar
Takk for gode råd!

1. Kaffe inneholder koffein og dopamin, så det vil både gi deg økt oppvåkenhet og hakket bedre humør.

2. Koffein er en stimulant (på lik linje som amfetamin) og er dermed vanedannende og kan ha en rekke bieffekter som depresjon, angst, søvnløshet, rastløshet osv.

3. Koffein kan være dødelig i ekstremt høye doser (flere gram) og noen personer har problemer med å forbrenne koffein, som kan by på endel problemer.

Koffein er IKKE sunt. De som sier noe annet, er påståelige og har ikke studert vitenskaps littaturen rundt koffein i det hele tatt. Forøvrig er det ingen stimulanter som er bra for kroppen. De setter nervesystemet i høygir, og lager dermed ett helvette for kroppen å rette opp. Visse planter lager koffein fordi det fungerer som gift på dyr.

Hva i all verden har dette med tråden å gjøre? Den ble laget for å gi tips til en person som vil "lære seg å drikke kaffe, den er ikke ment for å skrive sludder for å skremme vedkommende vekk fra kaffekoppen.

Til trådstarter: Uansett hvilken type kaffe du drikker, prøv å "nyt" den, ikke bare hiv den i deg bare for å drikke. Kjenn den gode ettersmaken som kommer, lukten, den fyldige og mørke smaken; og finn ut om dette er noe for deg. :)

Lenke til kommentar
Du kan først prøve å drikke den avkjølt (ettersom du misliker varme drikker), etterhvert gå over på varm.

Drikker du iskaffe? Hvis du gjør dette, har du noen gang kommet over iskaffe uten sukker? Det har du antakeligvis ikke. Når kaffen er kald smaker den nemlig beskt og direkte vondt. Derfor tilsettes det sukker for å fjerne den bitre smaken. Det er altså en dårlig ide for trådstarter å drikke kald kaffe med mindre har sukrer den.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk i 10.kl (for to år siden) bestemte jeg meg bare for å begynne å drikke kaffe. Så jeg gikk hjem, henta kaffe og kjeks. Så satte jeg meg foran dataen og spilte CS og drakk kaffe. Good times, good times.

Det er foresten jævlig godt med sjokolade til kaffen

Lenke til kommentar
Takk for gode råd!

Hva i all verden har dette med tråden å gjøre? Den ble laget for å gi tips til en person som vil "lære seg å drikke kaffe, den er ikke ment for å skrive sludder for å skremme vedkommende vekk fra kaffekoppen.

Til trådstarter: Uansett hvilken type kaffe du drikker, prøv å "nyt" den, ikke bare hiv den i deg bare for å drikke. Kjenn den gode ettersmaken som kommer, lukten, den fyldige og mørke smaken; og finn ut om dette er noe for deg. :)

Makan til tåpelig hersketeknikk du bruker, kaller det jeg skriver for sludder og skemselspropaganda uten ett eneste motargument. Smålig.

Jeg svarte og opplyste bare i forhold til det som ble diskutert i tråden. Hvorvidt det er så utrolig offtopic å diskutere kaffe og koffein i en tråd som handler om råd i forhold til å like kaffe, er ikke opp til deg å bestemme.

Forøvrig er mitt råd til trådstarter, at han skal holde seg unna kaffe om han ikke liker det, da det inneholder stimulanter som ikke er bra for kroppen i lengden og kan ha bieffekter. Sånn utenom det, så er det også slik at kaffe inneholder antioksidanter og sporstoffer som er bra for kroppen, noe som gjør det til ett tospiddet sverd.

Lenke til kommentar

Joda, man kan komme trekkende med gode argumenter både for og mot kaffe, men du mener ikke seriøst at kaffe kan være helseskadelig?

Det kan godt være at et par hundre personer opp igjennom tidene har opplevd "depresjon, angst, søvnløshet, rastløshet osv." ved inntak av koffein, men jeg tror man skal være ganske uheldig for å ta skader av et fast kaffe-forbruk.

Ja, dette er mine antagelser, som jeg tror mange kan si seg enig med. Jeg kan godta at koffein ikke er direkte sundt, dog veier som du nevner, antioksidantene opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...