Hildemor Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Og hva står Di M for? Hva er bleneren på dette objektivet? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Den er 4-5.6. Hva M står for veit jeg ikke. Hadde den for Nikon F, den fungerte bra helt til elektronikken i den tok kvelden etter et fall (som jeg forøvrig er sikker på at min langt mer solide Nikkor ville overlevd ). Optisk var den slettes ikke dårlig for prisen (antar at Pentax-utgaven er lik). Helt fin skarphet (men jeg fokuserte manuelt fordi jeg hadde motorløs utgave, og med AF-mattskive og dårlig fokusring var nesten alle bildene med den litt uskarpe). Hadde ganske mye vignettering, særlig vidåpent over 200mm. Utover det husker jeg ikke helt hvordan den var. Men med den prislappen den har er den en fin inngangsbillett til telefoto-verdenen. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Eneste "M" kan stå for er vel "Macro". Betegnelsen på min 70-300 er "Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 TELE-MACRO (1:2) ø62 A17". Ingen dum sak å ha om man bare trenger noe langtrekkende i bakhånd, men om du har planer om å ta mye bilder i området 70-300, kan Pentax 55-300 være verdt å se på. Koster tre ganger så mye, men er en god del bedre. Ikke tre ganger så god, vel og merke. Min vurdering er at jeg neppe kommer til å bruke penger på noe annet, da behovet mitt er heller lite, og plastrøret yter godt fra 70-180mm, spesielt om man blender ned et hakk eller to*. Over 180 er det verre, men ikke umulig å få ålreite bilder. Makrofunksjonen er også brukbar, men absolutt ingen erstatning for et dedikert objektiv. * Vit at dette gjør objektivet lite egnet innendørs grunnet at det helst bør være blendet ned til 5.6 i 70-180-området. At Pentax-kameraer har innebygget stabilisator hjelper en del om det er lite lys, dog. Til slutt: Om du har fått tilbud om dette brukt, merk: 1. Det finnes mange forskjellige versjoner av den. Den nyeste er antagelig den beste. 2. Japan Photo (pleier) å ha objektivet til tusenlappen. 3. 75-300 er et annet objektiv, og mener å huske at det blir regnet som dårligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå