Lakus Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Er det bare meg eller har vi mer eller mindre dekket alle behov for sticky tråder nå? Alle utenom en rent teknisk diskusjonstråd for RROD, Chipset, DVD drev etc. Tråd for generelle spørsmål om konsollen og dens tjenester: Ofte Stilte Spørsmål Tråd for opplysning om utgavene av konsollen sitt innhold og pris: Kjøpe Elite, Premium eller Arcade? Tråd for diskusjon rundt demoer, videoer, arcadespill osv på Marketplace: Marketplace Nyheter (+ oppdateringsdato i form av f.eks 18.11.08) Tråd for lave priser og tilbud på Xbox 360 spill: Xbox 360 spill til under 300,- Tråd for samling av vennelister til forskjellige spill: Xbox 360 Vennelistesamling Har en liten ide til en forandring her i Microsoft forumet, les om du er interessert. Ovenfor har jeg allerede nevnt fem tråder som dekker alle en Xbox 360 eiers behov fra vennelister til hjelp og tilgjengelighet. Det eneste som mangler er en tråd om det tekniske aspektet ved Xbox 360, og at de alle får en oppdatering. Jeg foreslår rett og slett en oppfriskning og utbytting av dagens sticky'er. Les videre om du lurer. Først som sist vil jeg foreslå at vi enten slår sammen denne tråden med Divx Streaming & Transoding og dermed fokuserer på det tekniske aspektet ved Xbox 360, eller lager en helt ny tråd og fokuserer på det samme. Denne tråden ville vært til for diskusjon om RROD, Chipset datoer, DVD drev, flashing osv. Kall tråden noe teknisk :!: Utover det ville jeg gjerne sett at forumbrukere kunne gått sammen for å oppdatere førstepostene i stickyene slik at de ikke blir utdaterte og ubrukelige. Litt kortere og mer presise navn på hver tråd hadde sikkert også hjulpet en god del, har prøvd på det i forslaget mitt som kommer senere i innlegget (les videre...) De fleste ble laget i 2006 og 2007 og en del av dem har gjennomgått svært lite forandring siden da. Ofte Stilte Spørsmål Teknisk Hjelp og Diskusjon Kjøpe Elite, Premium eller Arcade? Marketplace Nyheter (18.11.08) Xbox 360 Spill til under 300,- Xbox 360 Vennelistesamling Enkelt tilgjengelig og oversiktlig, og det er tydelig hva hver tråd handler om. Det ovenfor er hvordan jeg ser for meg at stickyene kan bli satt opp. Tråden Gode og nyttige Xbox & Xbox 360 tråder ville da blitt unødvendig, og kunne dermed fjernes fra listen av stickyer. Alle de nødvendige trådene ville blitt tilgjengelig direkte fra forsiden uten noen ekstra klikk og alle aspekter ville blitt tatt hånd om av lett tilgjengelige og enkle sticky'er - sticky'er som ikke er ute på dato. * * Å gjøre en viss tråd om modding av Xbox 360 til sticky er noe jeg helst ikke vil se, da det vil udiskuterbart føre til økt piratvirksomhet på forumet. For ikke å snakke om at tråden i utgangspunktet er imot forumets retningslinjer punkt 7. # Skulle egentlig poste dette som et innlegg, men tenkte at å lage en tråd var bedre. Endret 18. desember 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Har sendt et forslag om forbedring av de fantastiske listene i Marketplace tråden til trådens starter. De sinnsvakt lange listene irriterer meg og er vanskelige å lese. Men er det ingen som ser feil og utdatert info i stickyene? Virker som jeg er den eneste Endret 18. desember 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 La ut det jeg ser på som en liten forbedring til førsteposten av Ofte Stilte Spørsmål tråden. Her kan du lese innlegget og kom for all del med rettelser, innspill og informasjon. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Hvis ingen har overhodet noen interesse av oppdaterte og nyttige linker så gidder jeg ikke engang tenke på dette mer. Tenkte bare det ville vært fint med ordentlige poster med skikkelig informasjon, men jeg tok visst feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Ro litt ned da. Helt toppers med oppdaterte og forbedrede stickyer. Publikumet til slike tråder er ikke nødvendigvis vi som ferdes mest i denne kategorien og vet det meste fra før. Da kan det være verdt å vite at det er et titalls ganger flere som bare leser enn aktive brukere(forumet har rundt 700 000 unike besøkende i måneden), og det er gjerne slike lesere som søker informasjon på forumer. Men jeg er helt enig i at vi mangler en generel informasjonstråd for X360, men om MindTooth er villig til å oppdatere tråden sin, så har vi løst det problemet også. Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Du har for mye fritid Lakus :/ Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Næ.. Han kommer vel bare med sprøe ideèr i blandt. Selv om jeg må si meg enig med Lakus i denne "saken". Det trengs virkelig en opprydding! Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg er også enig. Synes det forbedrede forslaget du never er veldig bra, men jeg skulle gjerne også sett en annen endring: Spesielt i tråden for spill på tilbud, er det veldig få poster som fakisk kommer med et nytt tilbud. En slik tråd burde, i min mening, hatt en egen diskusjonstråd - omtrent slik det gjøres på Casemods og mods trådens arbeidslogger. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Info tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=681017 Mangler en lenke for den DivX saken. Er nok enig i det du sier. Trenger en opprydding. Bidrar gjerne. Birger Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Du er en kreativ person Lakus! Støtter det:) Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Hallooo? Informasjonstråden trenger oppdatering. Sårt! Har oppdatert en del og gjort det litt mer oversiktlig, men vi trenger fremdeles litt mer for å få gjort dett eordentlig en gang for alle. Hadde vært flott om noen andre kunne skrevet om noe her da jeg er litt lei av å skrive nå Kabler - Hvilke kabler som gjør hva HD DVD - Kort om DVD DVD drevet Hardwareoppdateringer - Litt om Xbox 360 sine oppdateringer siden launch Kjente feil med Xbox 360 - RROD, ripe opp spill osv Xbox Live - Gullmedlemskap, sølvmedlemskap, bruk osv. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Xbox 360 (Microsoft) Innledning: Tenkte dette kunne være en tråd, hvor eksisterende eller nye brukere av Microsofts Xbox 360 skulle kunne diskutere, utveksle informasjon, og finne svar på det dere måtte ønske å vite mere om. OM du er ute etter svar på hvilken pakke du skal kjøpe eller hva de inneholder kan du lese Elite, Premium eller Arcade?. Denne tråden vil brukes til å samle så mye informasjon som mulig slik at brukerne ikke trenger å lete på mere enn maks to-tre steder. Det vil også bli linket til andre interessante tråder eller nettsteder. Håper dere vil finne nytte i tråden, og at den på et eller annet tidspunkt kan være til hjelp. Informasjon: Hva er Xbox 360™, lurer kanskje noen av dere på. Det er andre konsollen Microsoft® har produsert, den første kom tilbake i 2001. Xbox 360 har i motsetning til den gamle Xboxen mulighet for å bruke trådløst tilbehør, den har en meget godt integrert onlinestøtte kalt Xbox Live og er naturligvis mye kraftigere enn forgjengeren. Men lager ikke Microsoft bare programvare tenker du! Jo det stemmer, men Microsoft kunne ikke sitte på gjerdet å se Sony og Nintendo stikke av med alle pengene. Derfor begynte Bill Gates å komme med rykter om at Microsoft hadde startet utviklingen på en ny spillekonsoll. Dette skjedde i 1999. Den tid gikk Xbox'en under kodenavnet "X-box Project", som hovedsaklig skulle ta opp konkurransen mot Sony i konsollmarkedet. Den originale Xboxen så lyset i 2001 og Xbox 360 så tidlig som i 2005. Xbox 360 er da altså XBOX'ens arvtager og fortsetter kampen med Sony og Nintendo. Maskinvare: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor CPU (Prosessor): Spesialprodusert prosessor fra IBM - 3 symmetriske kjerner, hver på 3.2 GHz - 2 hardwaretråder per kjerne - 1 VMX-128 vector enhet per kjerne - 1 MiB Level 2 hurtigbuffer The Xbox 360 takes a new approach to hardware compared to its predecessor. The CPU, named Xenon at Microsoft and "Waternoose" at IBM, is a custom triple-core PowerPC-based design by IBM. The CPU emphasizes high floating point performance through multiple FPU and SIMD vector processing units in each core. It has a theoretical peak performance of 115.2 gigaflops and is capable of 9.6 billion dot products per second. Each core of the CPU is simultaneous multithreading capable and clocked at 3.2 gigahertz. However, to reduce CPU die size, complexity, cost, and power demands, the processor uses in-order execution in contrast to the Intel Coppermine128-based Pentium III used in Xbox which used more advanced out-of-order execution. The original chip used a 90 nanometer process, although a newer 65 nanometer process SOI revision is currently in the market. A 21.6 GB/s front side bus, aggregated 10.8 GB/s upstream and downstream, connected Xenon with the graphics processor/northbridge. Xenon was equipped with a 1 MB Level 2 cache on-die running at half CPU clock speed. This cache is shared amongst the three CPU cores. The CPU also contains ROM storing Microsoft private encrypted keys, used to decrypt game data. The heat sink implemented to cool the CPU is composed of aluminum fins with copper base heat pipes. The heat sink is cooled by two 60 millimeter fans at the back of the console. There are several types of fan used in the 360 from manufacturers Nidec, Sunon and Delta Electronics. Nidec are considered quietest. GPU (Skjermkort): Spesialprodusert grafikkprosessor fra ATI - 500 MHz - 10 MB innebygget eDRAM - "48-way parallel floating-point shader pipelines" - "unified shader architecture" While the first Xbox's graphics processing unit was produced by NVIDIA, the Xbox 360 had a chip designed by ATI called Xenos. The chip was developed under the name "C1" and "R500" was often used to refer to it. The GPU package contains two separate silicon dies, each on a 90 nm chip with a clock speed of 500 MHz; the GPU proper, manufactured by TSMC and a 10 MB eDRAM daughter-die, manufactured by NEC. Thanks to the daughter die, the Xenos can do 4x FSAA, z-buffering, and alpha blending with no appreciable performance penalty on the GPU. The GPU also houses additional capabilities typically separated into a motherboard chipset in PC systems, effectively replacing the northbridge chip. Microsoft added an aluminum heat sink to cool the GPU in systems manufactured prior to the second half of 2007. Microsoft then revised the GPU heatsink in order to better move heat away from the GPU die. The newer heatsink consisted of different materials and connected to a secondary heatsink (located in front of the CPU heatsink, to the right of the DVD drive) via a copper heatpipe. Minne: - 512 MiB GDDR3 RAM - 700 MHz - 128-bits databuss The console features 512 MB of GDDR3 RAM clocked at 700 megahertz with an effective transmission rate of 1.4 GHz on a 128-bit bus. The memory is shared by the CPU and the GPU via the unified memory architecture. This memory is produced by either Samsung or Qimonda. The Xbox 360 has an extensive amount of bandwidth in comparison to its competition; however this statistic includes the eDRAM logic to memory bandwidth, and not internal CPU bandwidths. The eDRAM internal logic to its internal memory bandwidth is 256 GB/s. The high bandwidth is used primarily for z-buffering, alpha blending, and antialiasing; it saves time and space on the GPU die. Between the eDRAM die and the GPU, data is transferred at 32 GB/s. The memory interface bus has a bandwidth of 22.40 GB/s and the southbridge a bandwidth of 500 MB/s. Lyd: - Minst 6-kanals Dolby Digital Surround lyd i alle spill - Støtter 48khz 16-bit lyd - 320 uavhengige dekomprimeringskanaler - 32 bit bearbeiding - 256+ lydkanaler All games made for the Xbox 360 are required to support at least 5.1-channel Dolby Digital surround sound. The console works with over 256 audio channels and 320 independent decompression channels using 32-bit processing for audio, with support for 48 kHz 16-bit sound. Sound files for games are encoded using Microsoft's XMA audio format. An MPEG-2 decoder is included for DVD video playback. VC-1 or WMV is used for streaming video and other video is compressed using VC-1 at non-HD NTSC and PAL resolutions or WMV HD. The Xbox 360 also supports H.263 and H.264 MPEG-4 videos. Unlike the original Xbox, voice communication is handled by the console, not by the game code, allowing for cross-game communication. There is no voice echo to game players on the same console; voice only goes to remote consoles. Tilbehør: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Harddisk: Xbox 360 har en standard avtagbar harddisk på 60GB som følger med i alle Premium/Pro pakker, med Elite følger det med en harddisk på 120GB. Legg merke til at den fulle kapasiteten er tilgjengelig for deg som bruker da en del av harddisken brukes til systemfiler og filer som gjør det mulig for Xbox 360 å spille originale Xbox spill. Harddisken er en veldig viktig del av XBox 360 opplevelsen og kan brukes til så mangt. - Laste ned demoer, videoer og arkadespill - Innstallere spillene dine - Spille originale Xbox spill - Sørger for at alle spill fungerer 100% via updates Minnekort: Det er det samme som en harddisk, bare mye mindre. Finnes i størrelsene 256MB og 512MB. Kontroller: Du får tar i to versjoner av XBox 360 sin kontroller: en trådløs og en med ledning. Ledningen på kontrolleren er 3 meter lang og det holder lenge mtp lengde. Kontrolleren er designet for å sitte godt i hendene og det gjør den søren meg også. Den trådløse kontrolleren bruker ikke mye strøm, og derfor varer batteriene i flerfoldige timer med kontinuerlig spilling. Når den begynner å gå tom for strøm begynner "Xbox Guide" knappen å blinke for å gjøre deg oppmerksom på at batteriene trenger lading. Konsollen har bare støtte for 3stk kontrollere med ledning samtidig, og den av USB portene som er på baksiden av konsollen vil være opptatt hvis du har et wireless adapter til din 360 og dermed begrense det til 2 kontrollere med ledning. Trådløse kontrollere kan du ha opptil 4stk tilkoblet samtidig. Headset: Headsettet har en av og på knapp og volumkontroll på kontakten som du plugger i kontrolleren. Du kan skru helt av bruken for headset via dashboardet under system på familie innstillinger om det skulle være ønskelig, men det anbefales ikke. Et headset er mer eller mindre påbudt om du skal spille online. Det er rett og slett fordi det er utrolig moro å spille og bli kjent med folk via Xbox Live. Største minuset med et headset er at mange er ganske enkelt mongo når de spiller online, men man har muligheter til å unngå disse ved å mute personen enten in-game eller via profilen deres. Spiller du mot spillere med dårlig tilkobling så kan du oppleve avbrekk eller forstyrrelser i sendingene, så kalt ‘lagg’. Som med kontrolleren får du også tak i en trådløs versjon. Wireless Adapter: Dette adapteret har en like enkel installasjon som harddisken. Plugg den til bak og stapp inn USB kabelen og det virker. Adapteret støtter dual band, altså 802.11a og 802.11g, som kan og brukes av 802.11b. Dette er en viktig del om du har en del elektronisk utstyr som skaper forstyrrelser. Det har fått mange omtaler og det er et veldig godt produkt som er stabilt og sikkert. Fjernkontroll: De tidligste versjonene av 360 Pro/Premium inneholdt en fjernkontroll i tillegg, men nå kan de kun kjøpes separat. Mest nyttig er den når man har Windows Media Center(WMC) installert på en PC og bruker konsollen som en Media Center Extender (MCE). Er selvfølgelig også nyttig når man ser på film osv om man ikke orker den store kontrolleren, men da er jo kontrolleren minst like god. Noe som er veldig positivt med Xbox 360 er at den reagerer på IR-teknologi, så om du har en universalfjernkontroll kan du derfor sannsynligvis bruke den til Xbox 360'en din. Egne erfaringer: Min fjernkontroll kan til tider virke dårlig og IR sensoren er ikke store greiene. Man må som regel peke rett på konsollen. Jeg har lest litt om andre som har samme problemet. Play & Charge-Kit (Ladesett): Dette er en oppladbar batteripakke som er spesialdesignet til 360 sin trådløse kontroller. Her får du en USB ledning og en batteripakke som man plugger inn i kontrolleren. Man trenger ikke ta ut batteriene for å lade batteriene, man putter bare ledningen i fronten på kontrolleren. Dette fungerer på hvilken som helst USB port. Du kan også kjøpe en lader som kan lade to batteripakker samtidg, som avbildet under. Microsoft Points: Dette er det du bruker som penger på Xbox Live Marketplace. Du kjøper det på nett via Xboxen din eller i butikken i form av kort. Man får kortene i størrelser på 1600, 2100 og 4200 poeng. Xbox Live Gullmeedlemskap: For å få tilgang til å spille onling må du ha gullmedlemskap på Xbox Live. I likhet med poengene kjøper du dette enten på nett via XBoxen din eller i butikken i form av kort. Du får kort som varer i 3 og 12 mnd. Ratt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Kabler: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Tastatur: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Xbox Live: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Xbox Live gir spillere verden over muligheten til å spille, chatte, laste ned spilldemoer og annen software. Xbox Live, konsollens Internett-tjeneste, er i to utgaver: Silver og Gold. -Gold: Dette er den fulle pakken som lar deg spille på nett, laste ned demoer, musikk, spillvideoer, temaer, bildepakker og chatte med venner. Demoer osv kommer også noen dager tidligere til Gold medlemmer. Men Gullmedlemskap koster 500 kr i året. -Silver: Sølvmedlemmer kan mye av det somme som gullmedlemmer men de kan ikke spille på nett og de får enkelte dmoer osv noen dager senere enn gullmedlemmene. Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Mediastøtte: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor * Støtte for DVD, DVD-R/RW, CD-DA, CD, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD og JPEG-CD Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Endret 20. desember 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg bidrar gjerne. Mitt første forslag er at du bruker skjul-tag istedenfor spoiler-tag. Du spoiler ikke akkurat noen handling i disse postene. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Det er sant Er det noen som kan noe om hvilke mediafiler Xboxen kan spille av og hvilke filer man faktisk kan legge inn på harddisken fra CD? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Hallooo? Informasjonstråden trenger oppdatering. Sårt! Har oppdatert en del og gjort det litt mer oversiktlig, men vi trenger fremdeles litt mer for å få gjort dett eordentlig en gang for alle. Hadde vært flott om noen andre kunne skrevet om noe her da jeg er litt lei av å skrive nå Kabler - Hvilke kabler som gjør hva HD DVD - Kort om DVD DVD drevet Hardwareoppdateringer - Litt om Xbox 360 sine oppdateringer siden launch Kjente feil med Xbox 360 - RROD, ripe opp spill osv Xbox Live - Gullmedlemskap, sølvmedlemskap, bruk osv. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Xbox 360 (Microsoft) Innledning: Tenkte dette kunne være en tråd, hvor eksisterende eller nye brukere av Microsofts Xbox 360 skulle kunne diskutere, utveksle informasjon, og finne svar på det dere måtte ønske å vite mere om. OM du er ute etter svar på hvilken pakke du skal kjøpe eller hva de inneholder kan du lese Elite, Premium eller Arcade?. Denne tråden vil brukes til å samle så mye informasjon som mulig slik at brukerne ikke trenger å lete på mere enn maks to-tre steder. Det vil også bli linket til andre interessante tråder eller nettsteder. Håper dere vil finne nytte i tråden, og at den på et eller annet tidspunkt kan være til hjelp. Informasjon: Hva er Xbox 360™, lurer kanskje noen av dere på. Det er andre konsollen Microsoft® har produsert, den første kom tilbake i 2001. Xbox 360 har i motsetning til den gamle Xboxen mulighet for å bruke trådløst tilbehør, den har en meget godt integrert onlinestøtte kalt Xbox Live og er naturligvis mye kraftigere enn forgjengeren. Men lager ikke Microsoft bare programvare tenker du! Jo det stemmer, men Microsoft kunne ikke sitte på gjerdet å se Sony og Nintendo stikke av med alle pengene. Derfor begynte Bill Gates å komme med rykter om at Microsoft hadde startet utviklingen på en ny spillekonsoll. Dette skjedde i 1999. Den tid gikk Xbox'en under kodenavnet "X-box Project", som hovedsaklig skulle ta opp konkurransen mot Sony i konsollmarkedet. Den originale Xboxen så lyset i 2001 og Xbox 360 så tidlig som i 2005. Xbox 360 er da altså XBOX'ens arvtager og fortsetter kampen med Sony og Nintendo. Maskinvare: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor CPU (Prosessor): Spesialprodusert prosessor fra IBM - 3 symmetriske kjerner, hver på 3.2 GHz - 2 hardwaretråder per kjerne - 1 VMX-128 vector enhet per kjerne - 1 MiB Level 2 hurtigbuffer The Xbox 360 takes a new approach to hardware compared to its predecessor. The CPU, named Xenon at Microsoft and "Waternoose" at IBM, is a custom triple-core PowerPC-based design by IBM. The CPU emphasizes high floating point performance through multiple FPU and SIMD vector processing units in each core. It has a theoretical peak performance of 115.2 gigaflops and is capable of 9.6 billion dot products per second. Each core of the CPU is simultaneous multithreading capable and clocked at 3.2 gigahertz. However, to reduce CPU die size, complexity, cost, and power demands, the processor uses in-order execution in contrast to the Intel Coppermine128-based Pentium III used in Xbox which used more advanced out-of-order execution. The original chip used a 90 nanometer process, although a newer 65 nanometer process SOI revision is currently in the market. A 21.6 GB/s front side bus, aggregated 10.8 GB/s upstream and downstream, connected Xenon with the graphics processor/northbridge. Xenon was equipped with a 1 MB Level 2 cache on-die running at half CPU clock speed. This cache is shared amongst the three CPU cores. The CPU also contains ROM storing Microsoft private encrypted keys, used to decrypt game data. The heat sink implemented to cool the CPU is composed of aluminum fins with copper base heat pipes. The heat sink is cooled by two 60 millimeter fans at the back of the console. There are several types of fan used in the 360 from manufacturers Nidec, Sunon and Delta Electronics. Nidec are considered quietest. GPU (Skjermkort): Spesialprodusert grafikkprosessor fra ATI - 500 MHz - 10 MB innebygget eDRAM - "48-way parallel floating-point shader pipelines" - "unified shader architecture" While the first Xbox's graphics processing unit was produced by NVIDIA, the Xbox 360 had a chip designed by ATI called Xenos. The chip was developed under the name "C1" and "R500" was often used to refer to it. The GPU package contains two separate silicon dies, each on a 90 nm chip with a clock speed of 500 MHz; the GPU proper, manufactured by TSMC and a 10 MB eDRAM daughter-die, manufactured by NEC. Thanks to the daughter die, the Xenos can do 4x FSAA, z-buffering, and alpha blending with no appreciable performance penalty on the GPU. The GPU also houses additional capabilities typically separated into a motherboard chipset in PC systems, effectively replacing the northbridge chip. Microsoft added an aluminum heat sink to cool the GPU in systems manufactured prior to the second half of 2007. Microsoft then revised the GPU heatsink in order to better move heat away from the GPU die. The newer heatsink consisted of different materials and connected to a secondary heatsink (located in front of the CPU heatsink, to the right of the DVD drive) via a copper heatpipe. Minne: - 512 MiB GDDR3 RAM - 700 MHz - 128-bits databuss The console features 512 MB of GDDR3 RAM clocked at 700 megahertz with an effective transmission rate of 1.4 GHz on a 128-bit bus. The memory is shared by the CPU and the GPU via the unified memory architecture. This memory is produced by either Samsung or Qimonda. The Xbox 360 has an extensive amount of bandwidth in comparison to its competition; however this statistic includes the eDRAM logic to memory bandwidth, and not internal CPU bandwidths. The eDRAM internal logic to its internal memory bandwidth is 256 GB/s. The high bandwidth is used primarily for z-buffering, alpha blending, and antialiasing; it saves time and space on the GPU die. Between the eDRAM die and the GPU, data is transferred at 32 GB/s. The memory interface bus has a bandwidth of 22.40 GB/s and the southbridge a bandwidth of 500 MB/s. Lyd: - Minst 6-kanals Dolby Digital Surround lyd i alle spill - Støtter 48khz 16-bit lyd - 320 uavhengige dekomprimeringskanaler - 32 bit bearbeiding - 256+ lydkanaler All games made for the Xbox 360 are required to support at least 5.1-channel Dolby Digital surround sound. The console works with over 256 audio channels and 320 independent decompression channels using 32-bit processing for audio, with support for 48 kHz 16-bit sound. Sound files for games are encoded using Microsoft's XMA audio format. An MPEG-2 decoder is included for DVD video playback. VC-1 or WMV is used for streaming video and other video is compressed using VC-1 at non-HD NTSC and PAL resolutions or WMV HD. The Xbox 360 also supports H.263 and H.264 MPEG-4 videos. Unlike the original Xbox, voice communication is handled by the console, not by the game code, allowing for cross-game communication. There is no voice echo to game players on the same console; voice only goes to remote consoles. Tilbehør: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Harddisk: Xbox 360 har en standard avtagbar harddisk på 60GB som følger med i alle Premium/Pro pakker, med Elite følger det med en harddisk på 120GB. Legg merke til at den fulle kapasiteten er tilgjengelig for deg som bruker da en del av harddisken brukes til systemfiler og filer som gjør det mulig for Xbox 360 å spille originale Xbox spill. Harddisken er en veldig viktig del av XBox 360 opplevelsen og kan brukes til så mangt. - Laste ned demoer, videoer og arkadespill - Innstallere spillene dine - Spille originale Xbox spill - Sørger for at alle spill fungerer 100% via updates Minnekort: Det er det samme som en harddisk, bare mye mindre. Finnes i størrelsene 256MB og 512MB. Kontroller: Du får tar i to versjoner av XBox 360 sin kontroller: en trådløs og en med ledning. Ledningen på kontrolleren er 3 meter lang og det holder lenge mtp lengde. Kontrolleren er designet for å sitte godt i hendene og det gjør den søren meg også. Den trådløse kontrolleren bruker ikke mye strøm, og derfor varer batteriene i flerfoldige timer med kontinuerlig spilling. Når den begynner å gå tom for strøm begynner "Xbox Guide" knappen å blinke for å gjøre deg oppmerksom på at batteriene trenger lading. Konsollen har bare støtte for 3stk kontrollere med ledning samtidig, og den av USB portene som er på baksiden av konsollen vil være opptatt hvis du har et wireless adapter til din 360 og dermed begrense det til 2 kontrollere med ledning. Trådløse kontrollere kan du ha opptil 4stk tilkoblet samtidig. Headset: Headsettet har en av og på knapp og volumkontroll på kontakten som du plugger i kontrolleren. Du kan skru helt av bruken for headset via dashboardet under system på familie innstillinger om det skulle være ønskelig, men det anbefales ikke. Et headset er mer eller mindre påbudt om du skal spille online. Det er rett og slett fordi det er utrolig moro å spille og bli kjent med folk via Xbox Live. Største minuset med et headset er at mange er ganske enkelt mongo når de spiller online, men man har muligheter til å unngå disse ved å mute personen enten in-game eller via profilen deres. Spiller du mot spillere med dårlig tilkobling så kan du oppleve avbrekk eller forstyrrelser i sendingene, så kalt ‘lagg’. Som med kontrolleren får du også tak i en trådløs versjon. Wireless Adapter: Dette adapteret har en like enkel installasjon som harddisken. Plugg den til bak og stapp inn USB kabelen og det virker. Adapteret støtter dual band, altså 802.11a og 802.11g, som kan og brukes av 802.11b. Dette er en viktig del om du har en del elektronisk utstyr som skaper forstyrrelser. Det har fått mange omtaler og det er et veldig godt produkt som er stabilt og sikkert. Fjernkontroll: De tidligste versjonene av 360 Pro/Premium inneholdt en fjernkontroll i tillegg, men nå kan de kun kjøpes separat. Mest nyttig er den når man har Windows Media Center(WMC) installert på en PC og bruker konsollen som en Media Center Extender (MCE). Er selvfølgelig også nyttig når man ser på film osv om man ikke orker den store kontrolleren, men da er jo kontrolleren minst like god. Noe som er veldig positivt med Xbox 360 er at den reagerer på IR-teknologi, så om du har en universalfjernkontroll kan du derfor sannsynligvis bruke den til Xbox 360'en din. Egne erfaringer: Min fjernkontroll kan til tider virke dårlig og IR sensoren er ikke store greiene. Man må som regel peke rett på konsollen. Jeg har lest litt om andre som har samme problemet. Play & Charge-Kit (Ladesett): Dette er en oppladbar batteripakke som er spesialdesignet til 360 sin trådløse kontroller. Her får du en USB ledning og en batteripakke som man plugger inn i kontrolleren. Man trenger ikke ta ut batteriene for å lade batteriene, man putter bare ledningen i fronten på kontrolleren. Dette fungerer på hvilken som helst USB port. Du kan også kjøpe en lader som kan lade to batteripakker samtidg, som avbildet under. Microsoft Points: Dette er det du bruker som penger på Xbox Live Marketplace. Du kjøper det på nett via Xboxen din eller i butikken i form av kort. Man får kortene i størrelser på 1600, 2100 og 4200 poeng. Xbox Live Gullmeedlemskap: For å få tilgang til å spille onling må du ha gullmedlemskap på Xbox Live. I likhet med poengene kjøper du dette enten på nett via XBoxen din eller i butikken i form av kort. Du får kort som varer i 3 og 12 mnd. Ratt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Kabler: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Tastatur: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Xbox Live: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Xbox Live, konsollens Internett-tjeneste, er i to utgaver: Silver og Gold. Xbox Live gir spillere verden over muligheten til å spille, chatte, laste ned spilldemoer og annen software. -Gold: Spille på nett, venneliste, sende tale, bilde, tekstmeldinger, laste ned demoer, musikk, spillvideoer, temaer, bildepakker og chatte med venner. Men det koster 500 kr i året. -Silver: Samme som Gold med unntak av spilling over nett, og det er gratis. Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Mediastøtte: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor * Støtte for DVD, DVD-R/RW, CD-DA, CD, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD og JPEG-CD Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Endret 20. desember 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Essem Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Kanskje nevne at Gold-medlemmer får tilgang til nedlastbart innhold før de med silver? Gjør de ikke det? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Forresten, hvor mye detaljer skal man gå i? Man kan nevne at det følger med en ekstra ørebøyle i en annen størrelse til det trådløse headsetet og at det for eksempel ikke går an å bruke det mens det lader. Det er mye man kan skrive i en sånn tråd, hvem skal ha ansvaret for å plukke ut det mest relevante? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Om noen synes ørebøylene er veldig viktig så må det nesten inn i førstepost. Men må nesten bare få inn det litt mer basic før vi begynner å legge til litt "særere" greier. Sånt som ørebøyler osv er nok ikke det viktigste å ha med. Det med at det ikke kan brukes mens det lader kan være med Ideen (min ide iallefall) er vel at denne tråden vil være en litt tyngre tråd med en del informasjon om ganske mye samt en del teknisk. Ofte Stilte spørsmål tråden tar seg av de kanskje litt lettere og oftere stilte spørsmålene, og til slutt tar Elite, Premium eller Arcade tråden seg av spørsmålene ang forskjellene på pakkkene. Litt sånn "Advanced - Medium - Light". Endret 20. desember 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Slik ser altså utkastet mitt til Informasjonstråden ut: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Xbox 360 (Microsoft) Innledning: Tenkte dette kunne være en tråd, hvor eksisterende eller nye brukere av Microsofts Xbox 360 skulle kunne diskutere, utveksle informasjon, og finne svar på det dere måtte ønske å vite mere om. OM du er ute etter svar på hvilken pakke du skal kjøpe eller hva de inneholder kan du lese Elite, Premium eller Arcade?. Denne tråden vil brukes til å samle så mye informasjon som mulig slik at brukerne ikke trenger å lete på mere enn maks to-tre steder. Det vil også bli linket til andre interessante tråder eller nettsteder. Håper dere vil finne nytte i tråden, og at den på et eller annet tidspunkt kan være til hjelp. Informasjon: Hva er Xbox 360™, lurer kanskje noen av dere på. Det er andre konsollen Microsoft® har produsert, den første kom tilbake i 2001. Xbox 360 har i motsetning til den gamle Xboxen mulighet for å bruke trådløst tilbehør, den har en meget godt integrert onlinestøtte kalt Xbox Live og er naturligvis mye kraftigere enn forgjengeren. Men lager ikke Microsoft bare programvare tenker du! Jo det stemmer, men Microsoft kunne ikke sitte på gjerdet å se Sony og Nintendo stikke av med alle pengene. Derfor begynte Bill Gates å komme med rykter om at Microsoft hadde startet utviklingen på en ny spillekonsoll. Dette skjedde i 1999. Den tid gikk Xbox'en under kodenavnet "X-box Project", som hovedsaklig skulle ta opp konkurransen mot Sony i konsollmarkedet. Den originale Xboxen så lyset i 2001 og Xbox 360 så tidlig som i 2005. Xbox 360 er da altså XBOX'ens arvtager og fortsetter kampen med Sony og Nintendo. Maskinvare: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor CPU (Prosessor): Spesialprodusert prosessor fra IBM - 3 symmetriske kjerner, hver på 3.2 GHz - 2 hardwaretråder per kjerne - 1 VMX-128 vector enhet per kjerne - 1 MiB Level 2 hurtigbuffer The Xbox 360 takes a new approach to hardware compared to its predecessor. The CPU, named Xenon at Microsoft and "Waternoose" at IBM, is a custom triple-core PowerPC-based design by IBM. The CPU emphasizes high floating point performance through multiple FPU and SIMD vector processing units in each core. It has a theoretical peak performance of 115.2 gigaflops and is capable of 9.6 billion dot products per second. Each core of the CPU is simultaneous multithreading capable and clocked at 3.2 gigahertz. However, to reduce CPU die size, complexity, cost, and power demands, the processor uses in-order execution in contrast to the Intel Coppermine128-based Pentium III used in Xbox which used more advanced out-of-order execution. The original chip used a 90 nanometer process, although a newer 65 nanometer process SOI revision is currently in the market. A 21.6 GB/s front side bus, aggregated 10.8 GB/s upstream and downstream, connected Xenon with the graphics processor/northbridge. Xenon was equipped with a 1 MB Level 2 cache on-die running at half CPU clock speed. This cache is shared amongst the three CPU cores. The CPU also contains ROM storing Microsoft private encrypted keys, used to decrypt game data. The heat sink implemented to cool the CPU is composed of aluminum fins with copper base heat pipes. The heat sink is cooled by two 60 millimeter fans at the back of the console. There are several types of fan used in the 360 from manufacturers Nidec, Sunon and Delta Electronics. Nidec are considered quietest. GPU (Skjermkort): Spesialprodusert grafikkprosessor fra ATI - 500 MHz - 10 MB innebygget eDRAM - "48-way parallel floating-point shader pipelines" - "unified shader architecture" While the first Xbox's graphics processing unit was produced by NVIDIA, the Xbox 360 had a chip designed by ATI called Xenos. The chip was developed under the name "C1" and "R500" was often used to refer to it. The GPU package contains two separate silicon dies, each on a 90 nm chip with a clock speed of 500 MHz; the GPU proper, manufactured by TSMC and a 10 MB eDRAM daughter-die, manufactured by NEC. Thanks to the daughter die, the Xenos can do 4x FSAA, z-buffering, and alpha blending with no appreciable performance penalty on the GPU. The GPU also houses additional capabilities typically separated into a motherboard chipset in PC systems, effectively replacing the northbridge chip. Microsoft added an aluminum heat sink to cool the GPU in systems manufactured prior to the second half of 2007. Microsoft then revised the GPU heatsink in order to better move heat away from the GPU die. The newer heatsink consisted of different materials and connected to a secondary heatsink (located in front of the CPU heatsink, to the right of the DVD drive) via a copper heatpipe. Minne: - 512 MiB GDDR3 RAM - 700 MHz - 128-bits databuss The console features 512 MB of GDDR3 RAM clocked at 700 megahertz with an effective transmission rate of 1.4 GHz on a 128-bit bus. The memory is shared by the CPU and the GPU via the unified memory architecture. This memory is produced by either Samsung or Qimonda. The Xbox 360 has an extensive amount of bandwidth in comparison to its competition; however this statistic includes the eDRAM logic to memory bandwidth, and not internal CPU bandwidths. The eDRAM internal logic to its internal memory bandwidth is 256 GB/s. The high bandwidth is used primarily for z-buffering, alpha blending, and antialiasing; it saves time and space on the GPU die. Between the eDRAM die and the GPU, data is transferred at 32 GB/s. The memory interface bus has a bandwidth of 22.40 GB/s and the southbridge a bandwidth of 500 MB/s. Lyd: - Minst 6-kanals Dolby Digital Surround lyd i alle spill - Støtter 48khz 16-bit lyd - 320 uavhengige dekomprimeringskanaler - 32 bit bearbeiding - 256+ lydkanaler All games made for the Xbox 360 are required to support at least 5.1-channel Dolby Digital surround sound. The console works with over 256 audio channels and 320 independent decompression channels using 32-bit processing for audio, with support for 48 kHz 16-bit sound. Sound files for games are encoded using Microsoft's XMA audio format. An MPEG-2 decoder is included for DVD video playback. VC-1 or WMV is used for streaming video and other video is compressed using VC-1 at non-HD NTSC and PAL resolutions or WMV HD. The Xbox 360 also supports H.263 and H.264 MPEG-4 videos. Unlike the original Xbox, voice communication is handled by the console, not by the game code, allowing for cross-game communication. There is no voice echo to game players on the same console; voice only goes to remote consoles. Tilbehør: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Harddisk: Xbox 360 har en standard avtagbar harddisk på 60GB som følger med i alle Premium/Pro pakker, med Elite følger det med en harddisk på 120GB. Legg merke til at den fulle kapasiteten er tilgjengelig for deg som bruker da en del av harddisken brukes til systemfiler og filer som gjør det mulig for Xbox 360 å spille originale Xbox spill. Harddisken er en veldig viktig del av XBox 360 opplevelsen og kan brukes til så mangt. - Laste ned demoer, videoer og arkadespill - Innstallere spillene dine - Spille originale Xbox spill - Sørger for at alle spill fungerer 100% via updates Minnekort: Det er det samme som en harddisk, bare mye mindre. Finnes i størrelsene 256MB og 512MB. Kontroller: Du får tar i to versjoner av XBox 360 sin kontroller: en trådløs og en med ledning. Ledningen på kontrolleren er 3 meter lang og det holder lenge mtp lengde. Kontrolleren er designet for å sitte godt i hendene og det gjør den søren meg også. Den trådløse kontrolleren bruker ikke mye strøm, og derfor varer batteriene i flerfoldige timer med kontinuerlig spilling. Når den begynner å gå tom for strøm begynner "Xbox Guide" knappen å blinke for å gjøre deg oppmerksom på at batteriene trenger lading. Konsollen har bare støtte for 3stk kontrollere med ledning samtidig, og den av USB portene som er på baksiden av konsollen vil være opptatt hvis du har et wireless adapter til din 360 og dermed begrense det til 2 kontrollere med ledning. Trådløse kontrollere kan du ha opptil 4stk tilkoblet samtidig. Headset: Headsettet har en av og på knapp og volumkontroll på kontakten som du plugger i kontrolleren. Du kan skru helt av bruken for headset via dashboardet under system på familie innstillinger om det skulle være ønskelig, men det anbefales ikke. Et headset er mer eller mindre påbudt om du skal spille online. Det er rett og slett fordi det er utrolig moro å spille og bli kjent med folk via Xbox Live. Største minuset med et headset er at mange er ganske enkelt mongo når de spiller online, men man har muligheter til å unngå disse ved å mute personen enten in-game eller via profilen deres. Spiller du mot spillere med dårlig tilkobling så kan du oppleve avbrekk eller forstyrrelser i sendingene, så kalt ‘lagg’. Som med kontrolleren får du også tak i en trådløs versjon. Legg merke til at det trådløse headsettet ikke kan brukes under lading. Wireless Adapter: Dette adapteret har en like enkel installasjon som harddisken. Plugg den til bak og stapp inn USB kabelen og det virker. Adapteret støtter dual band, altså 802.11a og 802.11g, som kan og brukes av 802.11b. Dette er en viktig del om du har en del elektronisk utstyr som skaper forstyrrelser. Det har fått mange omtaler og det er et veldig godt produkt som er stabilt og sikkert. Fjernkontroll: De tidligste versjonene av 360 Pro/Premium inneholdt en fjernkontroll i tillegg, men nå kan de kun kjøpes separat. Mest nyttig er den når man har Windows Media Center(WMC) installert på en PC og bruker konsollen som en Media Center Extender (MCE). Er selvfølgelig også nyttig når man ser på film osv om man ikke orker den store kontrolleren, men da er jo kontrolleren minst like god. Noe som er veldig positivt med Xbox 360 er at den reagerer på IR-teknologi, så om du har en universalfjernkontroll kan du derfor sannsynligvis bruke den til Xbox 360'en din. Egne erfaringer: Min fjernkontroll kan til tider virke dårlig og IR sensoren er ikke store greiene. Man må som regel peke rett på konsollen. Jeg har lest litt om andre som har samme problemet. Play & Charge-Kit (Ladesett): Dette er en oppladbar batteripakke som er spesialdesignet til 360 sin trådløse kontroller. Her får du en USB ledning og en batteripakke som man plugger inn i kontrolleren. Man trenger ikke ta ut batteriene for å lade batteriene, man putter bare ledningen i fronten på kontrolleren. Dette fungerer på hvilken som helst USB port. Du kan også kjøpe en lader som kan lade to batteripakker samtidg, som avbildet under. Microsoft Points: Dette er det du bruker som penger på Xbox Live Marketplace. Du kjøper det på nett via Xboxen din eller i butikken i form av kort. Man får kortene i størrelser på 1600, 2100 og 4200 poeng. Xbox Live Gullmeedlemskap: For å få tilgang til å spille onling må du ha gullmedlemskap på Xbox Live. I likhet med poengene kjøper du dette enten på nett via XBoxen din eller i butikken i form av kort. Du får kort som varer i 3 og 12 mnd. Ratt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Kabler: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Tastatur: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Xbox Live: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Medlemskapstitler, marketplace, VISA oppsett osv. Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Mediastøtte: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor * Støtte for DVD, DVD-R/RW, CD-DA, CD, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD og JPEG-CD Her vil det komme mer informasjon snart. Hang in there! Er det noen som kunne lest igjennom og rettet på meg noen steder om noe er feil? Endret 20. desember 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Essem Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Kanskje ta med hvor mange norske kroner Microsoft Points tilsvarer? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 22. desember 2008 Del Skrevet 22. desember 2008 Hvet det er min tråd, og jeg skulle oppdatert den bedre. Men har ikke data hjemme, og gå på en slik jobb i arbeidstiden, blir for mye. Skal se når jeg får kjøpt meg ny data. Mao. i julen blir det lite med bidrag fra min side. Birger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå