Gå til innhold

Har div. Spørsmål om kjøp av Sub..

Anbefalte innlegg

Hei. Var med PC`en på skolen i dag (Lan - Juleverksted, ja jeg vet det er rart) og spillte BF1942:) Anyway, så hørte jeg en lyd som jeg ikke helt fant ut av var, men hadde en mistanke - Subwoofer. Gikk to klasserom bort der en hadde en 18" Subwoofer som lå på gulvet og spilte. Så så jeg at høytaleren var byggd inn i en kasse som så veldig hjemmelaget ut..

Så derfor lurte jeg på om det var mulig og kjøpe en slik? Og så da bygge inn i en kasse og putte inn en forsterker(og ikke ha i bilen, men til et forsterker - pc) Er det en fordel og bare kjøpe selve høytaleren og sette i en hjemmelaget kasse, eller kjøpe en ferdig sub? Og er det noe forskjell mellom Subwoofere som man får med hjemmekino-anlegg og de man putter i bil? Alt jeg ser, er nok at bil sub`ene ofte kommer uten kasse...

Takker på forhånd for svar :)

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det antakeligvis en stor fordel å satse på en aktiv sub (med innebygd forsterker), hvis ikke må du kjøpe forsterker i tillegg, med mindre du har en fra før. Det ser ut som at de aktive sub'ene kommer med kabinett, så da slipper du å lage det selv. Trolig er subwooferne til bil dårligere/annerledes enn de laget til stereo/hjemmekino, og følgelig ikke egnet for noe særlig annet enn bil.

Jeg tror også det vil lønne seg med en mindre subwoofer, da disse er kjappere, mens store (12"++) blir treige. Hvis du har 4000-5000, er det nok bedre å kjøpe et ferdig produkt, man får ganske mye til den prisen. I et kabinett du har bygd selv, kan du lett få problemer med resonans, vibrasjoner osv. Dette vil gjøre lyden dårligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

I denne prisklassen pleier jeg alltid å foreslå XTZ 99 W12 som et veldig godt alternativ, (kanskje til og med det beste).

Når det kommer til magnus90 sitt utsagn om at en mindre subwoofer er kjappere enn en stor, har dette overhodet ingen rot i sannhet. Det er hvor god kontroll forsterkeren har over elementet som bestemmer om elementet er hurtig eller ei. Men, jeg skal medgi at det i de nedre prisklassene ikke alltid er like lett å få tak i en stor subwoofer som har en slik forsterker.

Lenke til kommentar

Det er ofte lavere motstand (ohm) på bilstereo subber motfor hjemmekinosubber

Mange hjemmekinoforsterkere liker ikke motstand under en viss grense

Ellers så har dynabel ett par billige subwoofere, bla annet en som heter dy9712, hvor du får 4 stk 12" for 1500kr. Vil tro at 4 slike i ei passe stor kasse skulle sparke greit fra seg, ihvertfall i forhold til prisen :)

Edit: de har også noen subwoofer forsterkere hos dynabel/eltek. De ville kanskje fungert bra til ett slik oppsett

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Men hva tror dere holder lengst? Har en subwoofer jeg ødela (fra eltax dog), og der fikk vi byttet den delen som ble ødelagt.

Men tror jeg skal bygge i kasse med 4x 12" i, vil nok "sparke fra seg" de fleste andre Sub`ene i huset :)

Men om jeg kjøper 4 Stk 12"`ere da, er det bare og bygge inn i kasse og good to go?

Edit: Hva med to av disse? (Må selfølgelig vente litt med den 2. da)

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Vel forsterkeren spiller ihvertfall like mye rolle som elementet(elementene) du velger, og forstker(e) er dyrt

Og jeg personlig ville aldri i verden kjøpt (ny) rockford fosgate, det er overprisede elementer som selger kun på rykte fra tidligere modeller...

Ihverfall, her er det en forsterker(innbyggingsmodul) som ser grei ut i forhold til prisen

http://www.mamut.net/dynabel/subdet785.htm

- 1998kr

Kombiner den med en av de subwooferne jeg nevnte tidligere

http://www.mamut.net/dynabel/subdet175.htm

-498kr

I tillegg kommer da frakt og kassematerialer. Bygger du dette i riktig kasse vil jeg tro du får grei lyd for prisen.

(vurderer ett par slike subwoofere til ett høytalerprosjekt jeg tenkte å pusle med til våren)

Men om dette spiller bedre enn subben fLeReK linker til er jeg veldig usikker på, for det så igrunnen ut som mye sub for pengene

Fordelen med å bygge selv er jo at man lærer noe og at det (som regel) gir mer for pengene

Ulempene er jo at man kan ende opp med ett dårligere resultat

Det er jo litt opp til dine byggeferdigheter også da, om man har 10 tommeltotter kan det være greit å kjøpe noe ferdig :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Alternativ 1: Å drive fire 12" med en 175W-forsterker er bare å glemme. Forsterkeren er også i underkant av å i det hele tatt kunne drive ett slik element.

Alternativ 2: Igjen er forsterkeren alt for svak.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Å drive fire 12" med en 175W-forsterker er vel muligens ikke det lureste du kan finne på å gjøre. Eller er det noe spesielt med den forsterkeren jeg bør vite om?

Hehe, jeg er nok ikke den skarpeste når det gjelder Subwoofere :)

Hvor mye Watt bør man drive fire 12" på da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Fire 12"-ere i et bilanlegg trekker fort 1500W og oppover, for å sette ting i perspektiv.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Huff, da blir det waaaay over 2000kr for en forsterker?

Skal du ha en aktiv subwooferforsterker som kan levere over 1000W må du ut med ganske mye mer, ja.

Har en Recivier fra Eltax stående, vet ikke om det har noe å si?

Om den står eller ligger spiller ingen rolle. Du kommer ikke nærmere subwoofer av den grunn.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Vel, man MÅ jo ikke ha like mye RMS effekt på forsterkeren som elementet krever, men det har bedre kontroll med større forsterker

Og du bør heller ikke se deg blind på rms effekter på subwoofere, med mindre du kun er ute etter noen som skal bråke mest mulig da, men da vil de sannsyneligvis også høres heller dårlig ut, sånn lydkvalitetsmessig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...