Gå til innhold

Nynorsk som sidemål

Anbefalte innlegg

er virkelig den eneste ekte grunnen til tvungen nynorsk at noen skal lære det for at de skal brukes til undervisning i skolen ?

da blir det enda mer bortkastede resurser.

at noen kommuner velger å innføre det som standard undervising får være deres valg , men å tvinge hele landet blir for drøyt.

å ha det som valgfag er helt grei. da lærer de som virkelig interessert i det det på en skikkelig måte.

denne debatten miner meg om de gamle franskmennene som ikke aksepterer engels som verdens hovedspråk. de skulle trumpe igjennom fransk på den måten at de nektet å snake med noen som snakket en eller annen variant av engels

nå har de heldigvis tatt til fornuften

det virker også som om nynorsk tilhengerne ( ihvertfall her på forumet ) har problemer med å akseptere at de er i mindretall

hvorfor er ikke samisk tvunget inn i undervisningen da ?

det er visstnok noen skoler på Finnmarka som boikotter den norske undervisningen og underviser alle ( enten de er norske eller samiske ) på samisk mot de Norskes vilje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjølvsagt veit eg, og sikkert fleire av nynorskbrukarane på forumet at me er i undertal i forhold til bokmålsbrukarar. Sjølve syns eg ikkje dette rettferdiggjer at me skal tvingast over på "eit nytt språk" når me er så mange som me er på landsbasis. Viss ein absolutt måtte gå for berre eit språk burde det vore engelsk etter mi meining.

Det som irriterer meg grenselaust er at somme bokmålsbrukarar har den innstillinga om at dei er leiande og kan gjera akkurat kva dei vil med nynorskbrukarane. Nynorskbrukarane er det jo ingen som bryr seg om... Generelt er eg eigentleg imot sidemål, men eg vil ikkje at det skal gå på bekostning av eit av skriftsspråka. Sjølv om "mange" i denne tråden er imot sidemål, kan dykk prøve å sjå saka frå vårt perspektiv og? Sidemål treng ikkje vera nynorsk for alle, ver snill og aksepter det.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
Men er du brennsikker på at 80-90% av befolkninga forstår kva eg skriv heilt naturleg utan å ha hatt undervisning i nynorsk?

Sâ du mener at vi skal ha undervisning i SMS sprâk og dialekter ogsâ du da? Det er jo langt mer populär enn nynorsk nâ til dags.. Utrolig og forderdelig som det er.

Lenke til kommentar
sjølvsagt veit eg, og sikkert fleire av nynorskbrukarane på forumet at me er i undertal i forhold til bokmålsbrukarar. Sjølve syns eg ikkje dette rettferdiggjer at me skal tvingast over på "eit nytt språk" når me er så mange som me er på landsbasis. Viss ein absolutt måtte gå for berre eit språk burde det vore engelsk etter mi meining.

Det som irriterer meg grenselaust er at somme bokmålsbrukarar har den innstillinga om at dei er leiande og kan gjera akkurat kva dei vil med nynorskbrukarane. Nynorskbrukarane er det jo ingen som bryr seg om... Generelt er eg eigentleg imot sidemål, men eg vil ikkje at det skal gå på bekostning av eit av skriftsspråka. Sjølv om "mange" i denne tråden er imot sidemål, kan dykk prøve å sjå saka frå vårt perspektiv og? Sidemål treng ikkje vera nynorsk for alle, ver snill og aksepter det.

Jeg er vestlending og lärte nynorsk pâ skolen, alikevel synes jeg det er tungt â lese din post. Bokmâl kommer mye mer naturlig for meg iallefall, selv om dialekten min(som jeg har mistet etter tiâr i utlandet) ligner mye mer pâ nynorsk.

Lenke til kommentar
Nynorsk burde være et valgfag. Synes det er helt idiotisk at dette faget fortsatt er å finne her i landet. Hvorfor i allde dager skal vi ha to norskfag? Hvorfor ikke konsentrere seg om kun et av fagene? Vi vil alikevel ikke få bruk for nynorsk videre her i livet uansett. Når det gjelder nynorsk, så lærer vi bare dritt uansett. Dikt og alt annet piss som er så lite interessant at man helst vil dø når man har de timene. Ikke rart alle har et sterkt hat til dette faget. Ingen finner dette faget interessant.

Nynorsk bør ikkje være eit valfag, det er mange her i landet som har nynorsk som hovudmål, så vel som bokmål.

Vi har ikkje to norskfag. Båe bokmål og nynorsk er ein del av norskfaget, men vi får tri norskkarakterer. Vi konsentrerer oss ikkje om eit av faga, men om heile norskfaget.

Mange har bruk for nynorsk seinare i livet. De lærer (forhåpentlegvis?) ikkje dritt, men nynorsk i nynorskundervisninga. Dikt og andre ting de finn uinteressant slepp de ikkje unna likevel, det undervisast i bokmål for dei som har fått fritak frå nynorsk. Ein døyr ikkje av nynorsk, ver takknemleg for den kunnskapen du får servert, uansett fag.

Eg er ueinig i at ingen finn faget interessant, eg synast det er fint å lære å skrive det same språket på to måter. Når du seier at du hater nynorsk snakker du kun for deg sjølv. Eg kan nemne fleire av dei andre faga eg har som eg hater og ser meir nyttelaust enn nynorsk.

Det er mye bedre å fase ut nynorsk med minimal ulempe for 10% av befolkningen i dag, enn det er at man skal kaste bort ressurser og tid på å oppretteholde to nesten helt like skriftspårk i all framtid. Og argumentet "det finnes andre ting som er lite nyttig også" er like elendig som alltid. Tiden på skolen er en begrenset ressurs, det er irrasjonelt å ikke ville få mest mulig nytte ut av undervisningen.

AtW

Lenke til kommentar
denne debatten miner meg om de gamle franskmennene som ikke aksepterer engels som verdens hovedspråk. de skulle trumpe igjennom fransk på den måten at de nektet å snake med noen som snakket en eller annen variant av engels

nå har de heldigvis tatt til fornuften

det virker også som om nynorsk tilhengerne ( ihvertfall her på forumet ) har problemer med å akseptere at de er i mindretall

Franskmennene er no riksmålsforbundet? Den gjengen forstår jo ikkje TV2 dialektene...

http://www.nationen.no/meninger/kommentar/...e?service=print

Han er viseformann i Riksmålsforbundet, og i førjulsvekene gjekk Guttu i krigen mot dialektbruk i norske tv-kanalar. Verst er TV2. Kanalen «skjemmes av for mange reportere som snakker ren dialekt», seier Guttu til Aftenposten (som fordomsfritt minner om at «den som kaster fakler mot norske dialekter blir lett henrettet her i landet»).

Han sper på med den interessante påstand at «skolen ikke legger opp til annet enn dialekter», og meiner at mange dialektbrukarar er vanskelege å forstå. Han har fått heilhjerta støtte frå språkprofessor Finn Erik Vinje, dei framhever begge dei strengare språkreglane i NRK som førebilete.

Nyss var det ein sann svir å høyre TV2s sportsveteran Davy Wathne demontere det språklege aristokratiet til Vinje i ein radioduell. Han sa at TV2s journalistar skal ha eit språkleg mangfold som speglar mangfoldet i publikums språk. Og han gjorde blodig narr av akademikarar som trur at folk flest ikkje forstår kva Wathne seier når han snakkar som dei gjer «på gaten i Bergen», som han sa.

Riksmålsfrykta for dei uforståelege dialektane minner om dei komiske sidene ved kampen mot nynorsk. Aftenpostens kveldsutgåve var i årevis full av innlegg frå vestkantfolk som klagde fordi dei ikkje forsto handlinga når Derrick vart teksta på nynorsk. Oslo Unge Høgre snakkar den dag i dag om «rauting» på nynorsk. Så mykje for danningsnivået i overklassa.

det er visstnok noen skoler på Finnmarka som boikotter den norske undervisningen og underviser alle ( enten de er norske eller samiske ) på samisk mot de Norskes vilje

Du bør finne ei kjelde på dette. Å skrive "visstnok" eliminerar ikkje eksistensen av ei objektiv sanning og fjernar ikkje kravet om å oppgje ei kjelde.

Lenke til kommentar

jeg vet bare at det var snakk om rene samiske skoler for noen år siden.

å finne kilden til det blir som den berømte nåla i høystakken.

da blir jo din oppgave å finne ut om de fortsatt bar underviser på samisk.

her fant jeg noen notiser om den saken

vi kan også dra inn tegnspråket her.

det er ingen lov som bestemmer at alle skal kunne tegnspråk som er viktigere en alle skal brukt tid og resurser på å lære seg to like språk

i mange sammenhenger miner nynorsken om en blanding mellom dialekt ( som kan være vanskelig nok å forstå fult ut i enkelte tilfeller ), svensk og dansk .

så hva er viktigst å bruke resurser på :

- bokmål som 90% ikke har noe problemer med

- nynorsk som ca 10% bruker ( og noen flere ønsker å tvinge frem)

- samisk som få forstår ( det er vis mange dialekter her )

- tegnspråk som magge kunne ha bruk for selv om de ikke er døv eller stum selv

Lenke til kommentar

Neida.

Helt greit.

Men hvis dere bare lærer nynorsk, så kan vi bare lære bokmål.

Så kan de som ønsker det ta sidemål som valgfag.

Lenke til kommentar

elg: kunne du spesifikt finne ein lenkje til noko der dei er imot å lære opp norsk til elevane? Alt eg finn der er abortmotstandarar som er livredde for kva sosialdemokratiet kan komme til å gjere med ungane deira. Eg gidd ikkje gjere din jobb.

Det er mye bedre å fase ut nynorsk med minimal ulempe for 10% av befolkningen i dag, enn det er at man skal kaste bort ressurser og tid på å oppretteholde to nesten helt like skriftspårk i all framtid. Og argumentet "det finnes andre ting som er lite nyttig også" er like elendig som alltid. Tiden på skolen er en begrenset ressurs, det er irrasjonelt å ikke ville få mest mulig nytte ut av undervisningen.

AtW

Dette er sjåvinisme ifrå di si side.

Nynorsken er 2.5 gong so mange som islandsken og 10 gonger so stor som det er folk på Grønland. Alt er relativt.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Men er du brennsikker på at 80-90% av befolkninga forstår kva eg skriv heilt naturleg utan å ha hatt undervisning i nynorsk?

Sâ du mener at vi skal ha undervisning i SMS sprâk og dialekter ogsâ du da? Det er jo langt mer populär enn nynorsk nâ til dags.. Utrolig og forderdelig som det er.

Åja, supert argument. Dataspel er jo langt meir populært enn historie innad i skulevesenet, då må vi vel skaffe undervisning i dataspel òg då?

Alle bokmålsbrukarar er berre så brennsikre på at dei uansett ville ha forstått nynorsk fullt ut, utan å ha vore borti det før dei evt. hadde kommunisert med ein nynorskbrukar. Joda, nokon er nok flinkare enn andre på språk, men eg vil tru at flesteparten ville hatt problem med forståinga. Dette har eg vore ute for mange gongar.

Lenke til kommentar
Å, sånn som denne tråden mener du?

Contradict yourself much?

Ja.

For vi sløser vekk tid og energi som vi ellers ville brukt på å oppnå bedre karakterer på skolen i fag som faktisk betyr noe når vi etter skoletid / etter endt skolegang sitter her og skriver for at barna våre skal slippe å gå gjennom skolens andre kristendomsundervisning.

Dessuten er eksamenen og faget helt teit:

Man kan bruke ordbok.

Tror noen virkelig at jeg har en nynorskordbok -- eller gidder å svare på nynorsk -- når jeg får et brev på nynorsk, med mindre jeg jobber i kommunen?

Får jeg brev på norsk, svarer jeg på norsk -- ikke nynorsk, men bokmål.

Får jeg brev på engelsk, svarer jeg på engelsk -- ikke britisk engelsk, men amerikansk engelsk.

Lenke til kommentar

den kilden eksisterer nok ikke.

jeg kommentere bare at det ble tvunget inn samisk inn i skolen på finmarka mot befolkningen der

det er ett spørmål som jeg ikke har fått noe skikkelig svar på:

hva er enklest - en som bruker bokmål som skal bruke nynorsk

eller en som bruker nynorsk som skal bruke biknål ?

det er innlysende at han som bruker nynorsk er mer vant med bokmål siden det dominerer .

når det er knapp med resurser så må det bli flertallet som bestemmer siden nynorsk og bokmål liksom skal sidestilles

skolen i dag har strengt tatt ikke resurser ( og ikke tid ) til begge språkene. at det er tatt med der er p.g.a. prioriteringen

forøvrig så er det mange ting som man mener burde være tatt med i undervisingen men det er ikke tid og resurser til det

det er det politikerne stadig diskuterer uten å bli enige

Lenke til kommentar
Uansett:

Det faktiske poenget som var kamuflert i all skittslengingen min:

1: De fleste i landet forstår ikke nynorsk uten grundig opplæring.

Nynorsk er ikke norsk for 95% av befolkningen.

2: Hele kommuner blir kunstig omgjort til nynorskkommuner og barna der får automatisk opplæring i nynorsk.

Bare fordi noen rir nynorskkjepphester.

3: Når de fleste i landet er like gode på å forstå svensker som på å forstå nynorsk -- uten opplæring i noen av delene...

Hvordan kan nynorsk kalles for norsk, når det er like fremmed for de fleste av oss nordmenn som svensk?

4: Nynorsk er ikke mer norsk enn bokmål.

Nynorsk er mellomtingen mellom uutviklet norsk og utviklet norsk.

Dersom målet er å snakke ekte upåvirket norsk, så er nynorsk like dårlig som bokmål, da islandsk ligger nærmere det ekte gamle norske enn nynorsk og bokmål.

5: Nynorsk er et fattiger språk enn bokmål: Det er færre unike ord i nynorsk enn i bokmål.

6: Hva er det nynorske navnet på nynorsk igjen?

HVORFOR skal nynorsk være det eneste skriftspråket i norge dersom vi bare skal ha ett?

Hvorfor skal vi på død og liv ha to skriftspråk?

Hvorfor skal på død og liv nynorskfolk tvinge dialekten sin inn over alt og bruke titalls millioner på å ri kjepphester inn i sykehus hvor nær alle ansatte bruke bokmål -- og omlegge kommuner der de fleste bruker bokmål til nynorsk bare fordi en god prosentandel -- dog ikke over halvparten -- bruker nynorsk?

Kultur?

Hvorfor må man på død og liv holde nynorsken i live når den vil dø ut av seg selv uten kunstig åndedrett og offentlige midler og kjepphestrytteri fra nynorskelitister med mer penger enn fornuft?

Når haukeland sykehus ble nynorsk, reagerte folk på at det kostet titalls millioner kroner.

Svaret lød: Dette var penger som var lagt av til slike foremål, og som dermed ikke ville blitt brukt på å redde liv uansett.

Slik arroganse?!

De inrømmer at de kunne reddet liv, men rir over lik på kjepphester fordi de føler at nynorsken er viktigere enn bokmålbrukeres (som 90% av sykehusets pasienter er) liv?

500 000 mennesker i Norge er nynorskbrukere.

Javel?

475 000 mennesker i Norge fikk ikke noe valg, de ble delt ut nynorske skolebøker.

På skolen min måtte jeg bruke nynorske skolebøker selv om jeg skulle ha bokmål.

Jeg kan tenke meg at regjeringen ville blitt trukket inn for menneskerettsdomstolen i Haag anklaget for forbrytelser mot menneskeheten dersom jeg var nynorskbruker og ble servert en bokmålsbok.

1. 75 % av det nynorske språket er heilt likt bokmål, 95 % av nynorsken er forståelig om ein tenkjar logisk.

2. Kva med bokmålskommunane? Barna der får automatisk opplæring i bokmål, same greia. Så det å påstå at nokon rir nynorskkjepphestar slår berre tilbake på deg sjølve.

3. Det du skriv der er irrelevant, eg kan godt ta opp igjen det eg har nemnt tidlegare med norrønt språk osv... men det burde ikkje være naudsynleg.

4. Det har du heilt rett i, etter at det vart bestemd at nynorsk og bokmål skulle likestillas er ingen av språka meir norsk enn det andre. Men nynorsk har si opprinning i norrønt, mens bokmål har si opprinning i dansk.

5. Det har ingenting med saka å gjere, dessutan er det heilt feil.

6. Namnet er nynorsk, fordi det vart vedteken slik av folk som brukte bokmål som hovudspråk. Det opprinnelege namnet er landsmål, ser du noko meir eller mindre nynorsk med det?

Er det nokon som har ridd kjepphestar er det riksmålstilhengjerane.

Bl.anna for nasjonalfølelsa er det viktig å halde på kulturen.

Det blei brukt av penger som skulle gå til kultur.

Det er ikkje eit spørsmål om nynorsk/bokmål, det er eit spørsmål om vedlikehald av skular. Når eg tenkjar på nynorskbrukerar, tenkjar eg på det valget ein har tatt på ungdomsskulen.

Lenke til kommentar

Godt innlegg frå Ballus.

Men kor kjem statistikkane dine frå? Eg veit at nynorsk er ganske likt bokmål - men heile 75%?

Har du nokre kildar? Interessant å slå i bordet med når nokon seier at nynorsk er så jævla vanskeleg.

Eg har sikkert nemnt det tidligare ein plass, men før avskydde eg nynorsk. Men så snart eg satte meg ned med det, leste det, praktiserte det (her på forumet), kjenner eg at det begynn å gå heim hos meg.

Vakkert å lese, bler mykje meir følelsesbetont enn den monotone og stakkarslege fornorska dansken me kaller bokmål. Bokmål er faen meg triste greier.

Edit: Skriveleif.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
elg: kunne du spesifikt finne ein lenkje til noko der dei er imot å lære opp norsk til elevane? Alt eg finn der er abortmotstandarar som er livredde for kva sosialdemokratiet kan komme til å gjere med ungane deira. Eg gidd ikkje gjere din jobb.

AtW

Dette er sjåvinisme ifrå di si side.

Nynorsken er 2.5 gong so mange som islandsken og 10 gonger so stor som det er folk på Grønland. Alt er relativt.

Nei, det er ikke sjåvenisme, at det finnes mindre språk er ikke et argument for at det er fornuftig å bruke ressurser på å ha to nesten helt like offisielle skriftspråk i norge. overraksende mange av argumentene for nynorsk er jo "det kunne vært verre". Er det talende for hvor få reelle argumenter det er for å beholde systemet slik det er i dag?

AtW

Lenke til kommentar

Ta heller bokmålen. Det er jo berre plagiat av dansk omtrent.

Nei. Brok ressursar på nynorsken som er vår eiga. Bokmål er berre noko ein kan selje på Europris. Der gjer dei jo slik, lager noko som ser heilt likt ut å berre kaller det for noko anna.

JWC stereoannlegg til dømes.

Lenke til kommentar
Godt innlegg frå Ballus.

Men kor kjem statistikkane dine frå? Eg veit at nynorsk er ganske likt bokmål - men heile 75%?

Har du nokre kildar? Interessant å slå i bordet med når nokon seier at nynorsk er så jævla vanskeleg.

Eg har sikkert nemnt det tidligare ein plass, men før avskydde eg nynorsk. Men så snart eg satte meg ned med det, leste det, praktiserte det (her på forumet), kjenner eg at det begynn å gå heim hos meg.

Vakkert å lese, bler mykje meir følelsesbetont enn den monotone og stakkarslege fornorska dansken me kaller bokmål. Bokmål er faen meg triste greier.

Edit: Skriveleif.

Har ein norsklærar som nemnte det. Og med alt som er lov i nynorsken no, tvilar eg ikkje eit sekund.

Eg er akkurat i same situasjon som deg, eg likte heller ikkje nynorsk i byrjinga, men no elskar eg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...