Gå til innhold

Nynorsk som sidemål

Anbefalte innlegg

Når haukeland sykehus ble nynorsk, reagerte folk på at det kostet titalls millioner kroner.

Svaret lød: Dette var penger som var lagt av til slike foremål, og som dermed ikke ville blitt brukt på å redde liv uansett.

Slik arroganse?!

De inrømmer at de kunne reddet liv, men rir over lik på kjepphester fordi de føler at nynorsken er viktigere enn bokmålbrukeres (som 90% av sykehusets pasienter er) liv?

500 000 mennesker i Norge er nynorskbrukere.

Javel?

475 000 mennesker i Norge fikk ikke noe valg, de ble delt ut nynorske skolebøker.

På skolen min måtte jeg bruke nynorske skolebøker selv om jeg skulle ha bokmål.

Jeg kan tenke meg at regjeringen ville blitt trukket inn for menneskerettsdomstolen i Haag anklaget for forbrytelser mot menneskeheten dersom jeg var nynorskbruker og ble servert en bokmålsbok.

Budsjettet for skilting og budsjettet for sjukehusdrift er separat. Nye skilt må kjøpast inn uansett, ein eller annan gong. Det var nynorskmotstandarane som insisterte å kjøpe inn nynorskskilt med ein gong, so dei kunne sette dyrast mogeleg prislapp på det.

Når det gjeld nynorskbøker...

KVART ÅR, eg gjentek, KVART ÅR, er det ei nynorskbok som er for sein til skulane.

Vi tek den ein gong til.

Kvart einaste år er nynorskbøkene FOR SEINE TIL SKULANE.

Korfor det?

Jo, mellom anna spelar forlaga totalt overraska over at nynorskbøkene skal trykkast til nye elevar, KVART EINASTE ÅR. Herregud. Trykke opp skulemateriell liksom. Er så dyrt å trykke 5000 bøker. Kan aldri lønne seg... Dei fleste skjønnlitterære bøker blir trykt opp i mindre summa enn det er nynorskelevar, but never mind the details.

Ein an ting er at det tek tid å oversette ting til nynorsk. Ei nynorsk mattebok som blir oversatt til bokmål, tek lang tid å få oversatt over igjen til nynorsk. Dette har skjedd akkurat sånn eg skreiv det her. Det er standard og vedteke i forlagsindustrien: nynorsk tek lang tid, ergo tek nynorsk lang tid. Dette handlar meir om Oslosjåvinisme og Frognerfascisme.

Så dropp dinna falske mina di om at det er so jævla forferdeleg med ei EINASTE nynorskbok. Du er ikkje ein skandale. Samtlege nynorskelevar som får bøker fleire månader forseinka er ei skandale.

Kvart einaste år.

2008:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...rdane/1.6172873

2007:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.2976509

Går fleire år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor nynorsk. Har lenge tenkt over det. Når skal jeg bruke nynorsk? Jeg forstår språket, jeg har aldri hatt noe i mot det. Men å lære det?

Slösing av tid. Er mange flere nyttige ting vi kan bruke undervisningen pâ, slik som skikkelig fysisk undervisning for â lâre folk til â trene nâr de er ferdige pâ skolen og unngâ overvekt og slike ting. I tillegg kan man slenge pâ skikkelig oppläring om hvordan man lager mat, slik at man ogsâ der unngâr problemer med dârlig kosthold og overvekt. Nynorsk kan enkelt og med mange fordeler byttes ut med "livsstil läre" av diverse varianter.

Lenke til kommentar

Nynorsk burde være et valgfag. Synes det er helt idiotisk at dette faget fortsatt er å finne her i landet. Hvorfor i allde dager skal vi ha to norskfag? Hvorfor ikke konsentrere seg om kun et av fagene? Vi vil alikevel ikke få bruk for nynorsk videre her i livet uansett. Når det gjelder nynorsk, så lærer vi bare dritt uansett. Dikt og alt annet piss som er så lite interessant at man helst vil dø når man har de timene. Ikke rart alle har et sterkt hat til dette faget. Ingen finner dette faget interessant.

Lenke til kommentar

uten det tror jeg du hadde slitt med å forstå det som største parten av landet sier. inkludert meg selv. kunne likgodt snakket tysk.

edit: da er det verre med de som har nynorsk som må ha bokmål. det er neggu ikke mye man lærer i de timene. bokmål finner man over alt, hvorfor skal vi lære så mye om det? greit nok med litt gramatikk, men det er snakk om 30 timer så sitter det.(vist man ikke kan det godt fra før av. noe de fleste kan)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Det er mye mange ikke -trenger- her i livet.

Ja, men det er ingen andre enn de som jobber i media som trenger å lære å skrive sidemål eller snakke sidemål. Ikke kom med at hvis du jobber fra staten og noen sender deg et brev på bokmål så må du svare på bokmål. Nei, du kan la han svare på nynorsk og problemet er løst. Alle bør forstå både bokmål og nynorsk.

Alle andre fag du har trenger en god del av befolkningen, og noen fag er nødvendige for alle i stor eller liten grad. Dette er grunnen til at vi lærer dem på skolen. Vi bør ikke lære ting som 0.1% av befolkningen trenger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Men er du brennsikker på at 80-90% av befolkninga forstår kva eg skriv heilt naturleg utan å ha hatt undervisning i nynorsk?

Jeg er ikke imot nynorsk undervisning for bokmålselever. Jeg mener at tolkning av nynorske dikt, lesning av nynorske bøker, og lese nynorske artikler burde være på læreplanen. I tilegg til at man fikk trening i å forstå nynorsk. Det jeg sier er at bokmålselever ikke trenger lære å skrive nynorsk. Det er å kaste bort verdiful tid. Burde lignet litt på hvordan det er på IB. Der vil man på eksamen få et dikt og en artikkel. En av dem vil være på nynorsk, og dermed må du forstå nynorsk, men du trenger ikke å skrive det.

Jeg har hatt veldig lite opplæring i nynorsk, fordi jeg har ikke gått på norsk skole. Norsken min er elendig og proppet full av gramatikkfeil og stavefeil. Allikavel forstår jeg alt du skriver og har bare småproblemer med gammel nynorsk. Jeg tror de fleste ikke vil ha noen problemer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Tror ikke forståelse alene er noe vi skal satse på, du.

Hvorfor ikke? Er det virkelig så vanskelig å forstå nynorsk at man må lære å skrive nynorsk for å kunne lese nynorsk. For å si det sånn. Jeg forsto nynorsk i 8-klasse, og det var før jeg hadde hatt noe nynorsk på skolen. Jeg var også dårlig i norsk og lå mellom 3 og 4.

At man har nynorsk litteratur og dikt på pensum, er for å få elever til å kunne lese nynorsk uten problemer. Jeg er sikker på hvis man har lest en bok på nynorsk vil man aldri ha problemer med å forstå nynorsk lenger. Det vikitge er å kunne øke leseforståelsen til elevene sånn at de kan forstå alt fra riksmål til gammel-nynorsk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Så du meiner at nynorsk vart tvangsinnført i 1892? Så lenge lova seier at vi kan skrive på eitt av dei to språka i landet vårt bør det leggjast opp til litt undervisning i begge to. Denne "tvungne undervisninga" er i praksis berre 5-10% av faget norsk. I alle fall frå ungdomsskulen og ut av vidaregåande, om ikkje veldig mykje mindre. Slik eg ser det burde det ha vore mykje meir. Er du verkeleg så skråsikker på at vi ville ha forstått kvarandre fullt ut hadde det ikkje vore for sidemålsundervisning? Joda, nokon er nok flinkare enn andre språkmessig sett, men andre treng verkeleg undervisning. Godt mogeleg det vil "løyse seg av seg sjølv", men i alle fall ikkje kjapt og heller ikkje smertefritt.

Loven burde vært endret den også. Vi hadde forøvrig mer enn 5-10% av vår norskundervisning på UGS og VGS om nynorsk. Og med forstå hverandre, snakker du da om dialekt?

AtW

Men er du brennsikker på at 80-90% av befolkninga forstår kva eg skriv heilt naturleg utan å ha hatt undervisning i nynorsk?

Hvem bryr seg om de ikke forstår det? Folk må gjerne skrive aserbasjansk for alt jeg bryr meg, men de kan ikke forevente at 90% av befolkningen forstår det, i norge burde bokmål vært offisielt, så kan folk skrive nynorsk om de insisterer, men så får de eventualt ta konsekvensen av at flertallet synes det er mer tunglest.

AtW

uten det tror jeg du hadde slitt med å forstå det som største parten av landet sier. inkludert meg selv. kunne likgodt snakket tysk.

edit: da er det verre med de som har nynorsk som må ha bokmål. det er neggu ikke mye man lærer i de timene. bokmål finner man over alt, hvorfor skal vi lære så mye om det? greit nok med litt gramatikk, men det er snakk om 30 timer så sitter det.(vist man ikke kan det godt fra før av. noe de fleste kan)

Det er i mine øyne bare tøv, jeg forsto fint dialekter som barn, før jeg begynte med nynorsk i det hele tatt. Jeg er ganske sikker på at nynorsk sin innvirkning på min dialektforståelse er så godt som ikke-eksitstrende.

AtW

Lenke til kommentar

side mange sliter med å skrive korrekt norsk hvorfor skam man da gjøre det enda vanskeligere ved å lære så mange språk samtidig ? mange av oss sliter nok som det er med bokmål.

omtrent alle klarer å skille ut hva som er norsk og ikke norsk . være er det med de forskeligge norske språkene nynorsk og bokmål. har er det mange som tar feil av ordene ( eller retere sagt orden blir ikke korrekt skrevet på noe av disse språkene)

til slutt er det noen som har tatt hensyn til dem med lese og skrive vansker ( dysleksi ble antagelig et for vanskelig ord )

Lenke til kommentar
Nynorsk burde være et valgfag. Synes det er helt idiotisk at dette faget fortsatt er å finne her i landet. Hvorfor i allde dager skal vi ha to norskfag? Hvorfor ikke konsentrere seg om kun et av fagene? Vi vil alikevel ikke få bruk for nynorsk videre her i livet uansett. Når det gjelder nynorsk, så lærer vi bare dritt uansett. Dikt og alt annet piss som er så lite interessant at man helst vil dø når man har de timene. Ikke rart alle har et sterkt hat til dette faget. Ingen finner dette faget interessant.

Nynorsk bør ikkje være eit valfag, det er mange her i landet som har nynorsk som hovudmål, så vel som bokmål.

Vi har ikkje to norskfag. Båe bokmål og nynorsk er ein del av norskfaget, men vi får tri norskkarakterer. Vi konsentrerer oss ikkje om eit av faga, men om heile norskfaget.

Mange har bruk for nynorsk seinare i livet. De lærer (forhåpentlegvis?) ikkje dritt, men nynorsk i nynorskundervisninga. Dikt og andre ting de finn uinteressant slepp de ikkje unna likevel, det undervisast i bokmål for dei som har fått fritak frå nynorsk. Ein døyr ikkje av nynorsk, ver takknemleg for den kunnskapen du får servert, uansett fag.

Eg er ueinig i at ingen finn faget interessant, eg synast det er fint å lære å skrive det same språket på to måter. Når du seier at du hater nynorsk snakker du kun for deg sjølv. Eg kan nemne fleire av dei andre faga eg har som eg hater og ser meir nyttelaust enn nynorsk.

Lenke til kommentar

nynorsk er det mest nytteløse faget du har, krl kan jeg nevne som et av de viktigste fagene vi har og ingen andre enn ekstra språkfag er mer unyttig.

vet at noen skoler i Oslo har boikottet nynorsk faget, jeg mener resten av landet skulle ha gjort det samme med sidemål. hvis du ikke skal jobbe for kommunen, hvilken andre jobber har man bruk får dette faget?

hvorfor ikke bare lære sitt eget landsmål? hvorfor må skolene bruke tiden på den jævla sidemålet når allerede norske skoler suger hardt i følge internasjonale tester? hvorfor kan ikke vi erstatte disse timene med matte og engelsk?

vi har mer bruk får engelsk enn nynorsk, vil anta at 1 av 20.000 vil ha bruk får dette påtvingende faget.

det faller meg faktisk mer naturlig å lære samisk enn nynorsk, samisk kunne jeg godt å forstått men ikke nynorsk, nei han sabla tullingen som startet dette kunne jeg ha kvelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...