Gå til innhold

Nynorsk som sidemål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som ikke aksepterer det flertallet har valgt ?

Anten det, eller nokon som ikkje aksepterar at over ein halv million nordmenn brukar eit anna skriftspråk enn fleirtalet?

Folk må gjerne bruke nynorsk for min del, men det man derimot ikke bør gjør er å kaste bort skoleungers tid på obligatorisk nynorsk, og lovmessig tvinge ting til å være på nynorsk. Utover det kan folk kose seg så mye med nynorsken sin som de ønsker.

AtW

Lenke til kommentar

kvifor skal alle snakke om nynorsk som den "stygge ulven"? Trur dykk bokmålsbrukarar at me syns det så kjekt med bokmål? Dessutan, kor mykje tid bruker ein eigentleg på sidemålsundervisninga? Då eg gjekk på ungdomsskulen hadde me maks 5 timer bokmål i året i tillegg til stilar og tentamen.

Personleg ville eg heller ha laga eit nytt fag, evt flytta til historie-faget, all literaturhistorie. Iallfall det ein har om på vidaregåande kunne gått ha vore separert frå norsk-faget.

Lenke til kommentar
Ei uhorveleg mengd med faktafeil og stråmenn.

... du er klar over at mesteparten av Norge ligg utanfor austlandet, og at dei som ikkje bur på austlandet snakkar annleis enn dei gjer på TV? Det er dialekt-Norge som er det urørte, upåvirka Norge. Det er dialekt-Norge som har fostra nynorsken, for at me skulle sleppa det som vart kalt riksmål, og som på den tida var nærare dansk, enn det språket majoriteten her til lands nytta.

Diskusjonen om kva som er mest norsk kjem aldri til å gje seg, men innlegget ditt provoserte meg såpass at eg kjende for å blanda meg litt.

Stod forresten respekt av kor mange gonger du makta gjenta det latterleg lange namnet du presterte å gje nynorsken. Kudos.

Ja.

Det GAMLE riksmålet var nær dansk.

Men så ble det fornorsket.

...

Uansett:

Det faktiske poenget som var kamuflert i all skittslengingen min:

1: De fleste i landet forstår ikke nynorsk uten grundig opplæring.

Nynorsk er ikke norsk for 95% av befolkningen.

2: Hele kommuner blir kunstig omgjort til nynorskkommuner og barna der får automatisk opplæring i nynorsk.

Bare fordi noen rir nynorskkjepphester.

3: Når de fleste i landet er like gode på å forstå svensker som på å forstå nynorsk -- uten opplæring i noen av delene...

Hvordan kan nynorsk kalles for norsk, når det er like fremmed for de fleste av oss nordmenn som svensk?

4: Nynorsk er ikke mer norsk enn bokmål.

Nynorsk er mellomtingen mellom uutviklet norsk og utviklet norsk.

Dersom målet er å snakke ekte upåvirket norsk, så er nynorsk like dårlig som bokmål, da islandsk ligger nærmere det ekte gamle norske enn nynorsk og bokmål.

5: Nynorsk er et fattiger språk enn bokmål: Det er færre unike ord i nynorsk enn i bokmål.

6: Hva er det nynorske navnet på nynorsk igjen?

HVORFOR skal nynorsk være det eneste skriftspråket i norge dersom vi bare skal ha ett?

Hvorfor skal vi på død og liv ha to skriftspråk?

Hvorfor skal på død og liv nynorskfolk tvinge dialekten sin inn over alt og bruke titalls millioner på å ri kjepphester inn i sykehus hvor nær alle ansatte bruke bokmål -- og omlegge kommuner der de fleste bruker bokmål til nynorsk bare fordi en god prosentandel -- dog ikke over halvparten -- bruker nynorsk?

Kultur?

Hvorfor må man på død og liv holde nynorsken i live når den vil dø ut av seg selv uten kunstig åndedrett og offentlige midler og kjepphestrytteri fra nynorskelitister med mer penger enn fornuft?

Når haukeland sykehus ble nynorsk, reagerte folk på at det kostet titalls millioner kroner.

Svaret lød: Dette var penger som var lagt av til slike foremål, og som dermed ikke ville blitt brukt på å redde liv uansett.

Slik arroganse?!

De inrømmer at de kunne reddet liv, men rir over lik på kjepphester fordi de føler at nynorsken er viktigere enn bokmålbrukeres (som 90% av sykehusets pasienter er) liv?

500 000 mennesker i Norge er nynorskbrukere.

Javel?

475 000 mennesker i Norge fikk ikke noe valg, de ble delt ut nynorske skolebøker.

På skolen min måtte jeg bruke nynorske skolebøker selv om jeg skulle ha bokmål.

Jeg kan tenke meg at regjeringen ville blitt trukket inn for menneskerettsdomstolen i Haag anklaget for forbrytelser mot menneskeheten dersom jeg var nynorskbruker og ble servert en bokmålsbok.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
kvifor skal alle snakke om nynorsk som den "stygge ulven"? Trur dykk bokmålsbrukarar at me syns det så kjekt med bokmål? Dessutan, kor mykje tid bruker ein eigentleg på sidemålsundervisninga? Då eg gjekk på ungdomsskulen hadde me maks 5 timer bokmål i året i tillegg til stilar og tentamen.

Personleg ville eg heller ha laga eit nytt fag, evt flytta til historie-faget, all literaturhistorie. Iallfall det ein har om på vidaregåande kunne gått ha vore separert frå norsk-faget.

Den store stygge ulven er de aksnkje ikke, men skal man ignoere alle problemer, bare fordi det finnes større problemer? Her snakker vi om nynorsk, og i mine øyne er det en ulempe for samfunnet at det brukes såpass mye ressurser på det. Det kunne forsåvidt godt ha vært kuttet litt på bokmålsundervisningen på VGS også, men det betyr ikke at nynorskundervisningen er mindre meningsløs, og at ikke den også bør kuttes ut og erstattes med noe bedre.

AtW

Lenke til kommentar

Veeel AtW, når ein byrjar å snakke om kutting av fag i skulen er det andre delar ein burde ta fatt i lenge før sidemålsundervisning (merk RELIGION). Språk er som du seier eit reiskap for å kommunisere, og det er jo nettopp difor denne undervisninga er til! Joda, i ditt eige vetle utopia burde det berre vere eit skriftspråk, men slik har ikkje utviklinga vore, og difor sit vi den dag i dag med to skriftspråk. Sidan vi har to offisielle skriftspråk i Noreg føler eg meg snytt når ingen av avisene respekterer dette. Joda, det hadde nok vore enklare for alle partar med eitt skriftspråk, men slik er det ikkje og slik kjem det ikkje til å bli med det første.

Lenke til kommentar

muligens jeg som misforstå litt... men mener du at religions faget skal bort?

selv mener jeg det er viktig å lære hva andre tror på slik at man best mulig kan unngå eventuelle konflikter og hva man ikke skal gjøre i visse anledninger, så jeg mener at krl/religions faget er et meget viktig fag og ikke minst mer nytting enn nynorsk

Lenke til kommentar

dette var lit tyngre å lese siden det er nynorsk.

da blir spørsmålet om man skal bruke masse tid på lære seg enda et språk for å få med seg poengene ( selv om jeg forstod dem her ) eller at man skal skrive slik at det er lett å lese.

hva mener de som har dysleksi ?

mulig det var nevnt i tidligere svar , men hva er enklest å forstå

en som skriver/leser bokmål til vanlig og skal bruke nynorsk eller en som skriver og leser nynorsk og skal bruke bok mål ?

man kan si hva en vil men bokmål er den skriftformen som er mest utbredd.

det virker som denne diskusjonen havner på samme nivå som om vi skulle snakke om religion eller diskutere de foskjelig patiene i Norge for den saks skyld . At det til syvende og sist er snakk om føleser

Lenke til kommentar
Veeel AtW, når ein byrjar å snakke om kutting av fag i skulen er det andre delar ein burde ta fatt i lenge før sidemålsundervisning (merk RELIGION). Språk er som du seier eit reiskap for å kommunisere, og det er jo nettopp difor denne undervisninga er til! Joda, i ditt eige vetle utopia burde det berre vere eit skriftspråk, men slik har ikkje utviklinga vore, og difor sit vi den dag i dag med to skriftspråk. Sidan vi har to offisielle skriftspråk i Noreg føler eg meg snytt når ingen av avisene respekterer dette. Joda, det hadde nok vore enklare for alle partar med eitt skriftspråk, men slik er det ikkje og slik kjem det ikkje til å bli med det første.

Argumentasjonen din går jo i sirkler, vi har litt nynorsk i samfunnet pga unødvendig tvangsinnføring, derfor bør vi fortsette med tvungen undervisning og andre regler? Så godt som alle som bruker nynorsk hovedsaklig kommuniserer bra på bokmål (og det er ikke mange av de), den eneste grunnen til at vi ikke har ett skriftspråk er disse reglene som påtvinger nynorsk. Blir de fjernet løser problemet seg selv kjapt og smertfritt. Og nok engang, at noe annet i dine øyne er verre betyr ikke at man ikke bør gjøre noe med nynorskproblemet.

AtW

Lenke til kommentar

Så du meiner at nynorsk vart tvangsinnført i 1892? Så lenge lova seier at vi kan skrive på eitt av dei to språka i landet vårt bør det leggjast opp til litt undervisning i begge to. Denne "tvungne undervisninga" er i praksis berre 5-10% av faget norsk. I alle fall frå ungdomsskulen og ut av vidaregåande, om ikkje veldig mykje mindre. Slik eg ser det burde det ha vore mykje meir. Er du verkeleg så skråsikker på at vi ville ha forstått kvarandre fullt ut hadde det ikkje vore for sidemålsundervisning? Joda, nokon er nok flinkare enn andre språkmessig sett, men andre treng verkeleg undervisning. Godt mogeleg det vil "løyse seg av seg sjølv", men i alle fall ikkje kjapt og heller ikkje smertefritt.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Mest retarderte regjeringen og styre i verden.

Nå er jeg selvfølgelig ikke enig i at Norge har den «mest retarderte regjeringen og styre i verden», en slik påstand faller på sin egen urimelighet, men er du klar over at det samme er nødt til å gå for opposisjonen på stortinget, for at det du skriver skal stemme?

Lenke til kommentar
min undervisning nynorsk på ungdomskolen var ikke 5-10% av norskfaget.

mine norsktimer var ca 5 timer i uken der vi hadde 2-3 timer i uken med nynorsk, avhengig av hvor lite vi hadde og hvor mye lekser vi hadde i nynorsk

Nå lyver du godt. Det kan jeg aldri tro stemmer. Jeg kan telle nynorsktimene på VGS studiespesialiserende hver termin på én hånd.

Lenke til kommentar
min undervisning nynorsk på ungdomskolen var ikke 5-10% av norskfaget.

mine norsktimer var ca 5 timer i uken der vi hadde 2-3 timer i uken med nynorsk, avhengig av hvor lite vi hadde og hvor mye lekser vi hadde i nynorsk

Nå lyver du godt. Det kan jeg aldri tro stemmer. Jeg kan telle nynorsktimene på VGS studiespesialiserende hver termin på én hånd.

legg merket til det vakre ordet; ungdomskole, stor forskjell fra vidregående.

men ja... jeg med mine fulle fem i bodø by i nordland hadde opptil 2-3 timer i uken med nynorsk, er det så vanskelig å fatte at min skole på død å tvang følte et slik behov får norsk undervisning?

jeg går selv også på almen ved mitt andre år, min norsk lærer driter i hele nynorsken og mener det er bortkastet tid, men min ungdomskole mente noe anderledes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...